הטרולים עברו לא מעט מאז נולדו כחלק מהמיתולוגיה הנורדית הקדם-נוצרית ועד שנבחרו לככב בסרט האנימציה החדש מהיוצרים של “שרק”. טרולים מאז ומעולם הציתו את דמיונם של אמנים – סופרים, מלחינים וציירים. המונח טרול נולד ככל הנראה ככינוי ליצור ענק מהמיתולוגיה הנורדית בשם ג’וטון, שנחשב לאויב האלים. לפי אמונת הוויקינגים, הטרולים התגוררו בסלעים מבודדים, בהרים ובמערות. הטרולים תוארו בדרך כלל כיצורים חזקים מאוד ומסוכנים. כיאה ליצורים מפחידים, הם חיו בלילה, ואם הם נחשפו לאור השמש, הם היו הופכים לאבן.



האמונה הזאת הסבירה תופעות גיאולוגיות שונות, כמו למשל “פסגות הטרולים” בנורווגיה, שעל פי האגדה נוצרו כששני צבאות טרולים נלחמו זה בזה בלילה. הם היו כל כך עסוקים בקרב, עד שהם לא שמו לב שהשמש עולה - ובשעת הזריחה הפכו כולם לסלע. במקום אחר בנורווגיה נמצא כביש משופע בשם טרולסטיגן (“סולם הטרול”), המושך אליו תיירים רבים. על פי סיפור עם מקומי, הטרולים גרים ביערות שמסביב לכביש, ולכן בחלקו התחתון מוצב תמרור: “זהירות, טרולים בדרך”.



לא חכמים במיוחד


לטרולים היו וריאציות רבות בתקופות שונות ובאזורים שונים של סקנדינביה. לפעמים הם תוארו כיצורים מכוערים, בעלי מראה גרוטסקי, ופעמים אחרות נראו כמו בני אדם. אפילו גודלם השתנה מסיפור לסיפור. בדרך כלל היו להם כישורי בנייה מאבן וממתכת, אך הם מעולם לא היו חכמים במיוחד - ובני האדם נחשבים יצורים שיכולים להערים עליהם בקלות.



כשסקנדינביה התנצרה הפכו הטרולים לאויבי הנצרות. לאחר מכן נכנסו הטרולים לספרות הפנטזיה בזכות הסופר האנגלי טולקין שתיאר אותם כיצורים דמויי אדם, גדולים וטיפשים ב”ההוביט” וב”שר הטבעות”. משם הם זלגו ל”מבוכים ודרקונים”, ל”הארי פוטר” וליצירות פנטזיה אחרות. ב”עולם הדיסק” – סדרת ספרי פנטזיה הומוריסטיים של הסופר האנגלי טרי פּראצ’ט – הטרולים עוברים מטמורפוזה: גופם הופך למחצב שנמצא בסביבתם ומוחם עשוי מסיליקון. גם במחזהו של הנריק איבסן, “פר גינט”, המבוסס על אגדה נורווגית, פוגשים טרולים. ועד כמה שקשה להאמין, אפילו המומינים החמודים וטובי-המזג שהגתה המאיירת והסופרת השוודית-פינית טובה ינסון, הם סוג של טרולים.



גרסת צבי הנינג’ה


אחרי שכיכבו בשלל סיפורים ואגדות הפכו גם הטרולים לבובות. בובות הטרולים עם השיער הצבעוני המזדקר גולפו במקור מעץ והומצאו על ידי מעבד עץ דני ששמו תומאס דאם ב-1959. דאם לא היה יכול להרשות לעצמו לקנות לבתו מתנה לחג המולד, אז הוא גילף לה בובה פרי דמיונו. ילדים אחרים התלהבו מהבובה, וכך החל דאם לייצר “טרולים של מזל”. עד מהרה הם יוצרו בייצור המוני מפלסטיק והפכו ללהיט היסטרי בארצות הברית ובאירופה בשנות ה-60. הטרולים עם השיער הפאנקיסטי, על שלל חיקוייהם הזולים, שבו בשנות ה־70 ואחר כך בשנות ה-90. הטרולים היו כל כך פופולריים בשנות ה-80, עד שיצרני צבי הנינג’ה יצרו גרסה טרולית של הצבים; הם נראו פחות או יותר כצבי נינג’ה רגילים, אלא שהיו להם פרצוף ילדותי ושיער עומד כחול, כתום או אדום. מאז הספיקו הטרולים לככב במשחקי מחשב, בסדרות טלוויזיה לילדים וגם בסרט הפנטזיה משנות ה-80 “טרול”, שהופקו לו גם שני סרטי המשך. לדמות הראשית בסרט קראו הארי פוטר, וג’יי-קיי רולינג הואשמה בהעתקה של השם ושל פרטים נוספים.



עתה הטרולים חוזרים בגרסת אנימציה צבעונית, שמחה ומוזיקלית במיוחד. הסרט החדש “טרולים” עולה היום לאקרנים בארץ בדיבוב לעברית בדו־ממד ובתלת-ממד ובאנגלית בדו-ממד. בגרסה האנגלית המקורית הטרולים מדברים ושרים בקולותיהם של סלבס כג’סטין טימברלייק, אנה קנדריק, זואי דשנל, גוון סטפני, ג’יימס קורדן וראסל ברנד. טימברלייק גם אחראי למוזיקה בסרט, הכוללת להיטים גדולים ומוכרים של ליונל ריצ’י, פול סיימון, דיאנה רוס ואחרים, וכמובן את הסינגל האחרון של טימברלייק עצמו - Can’t Stop the Feeling - שהוקלט במיוחד בשביל הסרט.



כיום מדברים על רימייק עתידי של כריס קולומבוס (במאי סרטי “הארי פוטר”) לסרט הפנטזיה הנורווגי האפל “צייד הטרולים” מ-2010 – מעין מוקומנטרי בסגנון “פרויקט המכשפה מבלייר”. עוד לא ברור מתי זה יקרה, אך פורסם שחברת ההפקה של קולומבוס רכשה את הזכויות להפקת גרסה אמריקאית לסרט הנורווגי העצמאי, כך שטרנד הטרולים ההוליוודי צפוי להימשך.