כשליאור אלמליח התקשר אלי, והסביר לי שמדובר בפסטיבל פייטנים, שישתתפו בו אנשים כמו שמעון סיבוני והרב חיים לוק, זה ישר חיבר אותי לאבא שלי, זיכרונו לברכה, שהיה בעצמו פייטן", מספר זאב רווח, מי שינחה את פסטיבל הפיוט והבקשות העולמי השישי, שבו ישתתפו 15 פייטנים במופעי פיוט ייחודיים עם התזמורת האנדלוסית הים־תיכונית והאנסמבל האנדלוסי של הפייטן ליאור אלמליח, בסוף שבוע מוזיקלי (1.21־1.41), שייערך במלון רמדה בירושלים.


"אבא שלי כל כך האמין בזהעד שהיה נוסע בחינם למקומות בפריפריה כמו בית שמש או שלומי ומלמד שם ילדים", מספר רווח על פועלו של אביו. "הוא גידל דורות של פייטנים והיה פייטן ידוע בעדה המרוקאית, אז באופן טבעי זה נגע לי במקום חם בלב, וברור שהסכמתי להנחות את הפסטיבל".



אחד המופעים המרכזיים של הפסטיבל השנה יהיה מחווה לפיוטי משפחת אבוחצירא ברוח מדבר סהרה, שהשתמרו מאות שנים. אורח מיוחד בפסטיבל יהיה הזמר עבד סאלם ספיאני, מגדולי הזמרים בעולם האנדלוסי, שיגיע במיוחד ממרוקו.



"פסטיבל הפיוט העולמי", מספר אלמליח, יזם האירוע והמנהל האמנותי, "הוא אירוע שמעורר עניין ומושך יהודים, גם בארץ וגם בחו"ל. לפסטיבל יגיעו במיוחד תיירים יהודים מאירופה, קנדה וארצות הברית. האירוע כולל תפילות, מופעים, סמינרים ופעילויות נוספות, שמטרתם הנצחה, הפצה ושימור מורשתן היהודית העשירה והענפה של קהילות צפון אפריקה”.



מה אתה אומר על המהפכה המזרחית שמתחוללת לאחרונה במקומותינו?


"לא התעניינתי, כי אני עובד על תסריט מקורי שלי לסרט על המחתרת היהודית בצפון אפריקה בשנים שלפני קום המדינה. מדובר בסרט שחשוב לי מאוד. לקחתי איתי את עוזיאל חזן, סופר נפלא שכתב הרבה ספרים, והוא עוזר לי בעניין הזה".



ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מהמציאות בארץ. מהשרה מירי רגב.


"מעבר לתאקלים שהיו לה עם כמה אמנים, יש למירי רגב, בסופו של דבר, רצון עז לפתח את הפריפריה, שהוזנחה הרבה שנים, והיא מתגייסת כולה לעניין הזה. גם היא יוצאת מרוקו, נולדה בקריית גת והנושא זורם בדמה. אני אומר, עזבו את הוויכוחים. חשובה לה הפריפריה, שהוזנחה הרבה שנים, ואני מעריך את זה. הרי התנפלו עליה מהיום הראשון שהיא הפכה לשרה. אני חושב שקודם צריך לשמוע, לעבד את הדברים ולתת לה זמן. אני מאמין שדברים יסתדרו, ועם הזמן הפריפריה תסגור את הפערים".



מה דעתך על ועדת ביטון?


"אני מסתכל על הצדדים החיוביים. הם ביקשו להכניס למשרד החינוך את עניין הרבנים. עשיתי סרט של ארבע שעות על יהדות מרוקו שנקרא 'קהילת קדושים', ואני אשמח ליצור קשר עם משרד החינוך, שיראו את הסרט ויאשרו אותו להקרנות בבתי ספר. זה ישמח אותי מאוד".



על מה הסרט?


"על התרבות וחיי הקהילה במרוקו, והרבה דברים שלילדים שנולדו בארץ להורים מרוקאים לא הייתה סבלנות לשמוע. מבחינתי, זאת גאווה לספר על תרבות היהודים במרוקו, איך חיו בקהילה, מי היו הרבנים שהיו שליחי ארץ ישראל וכו'".