הסרט "ביקור מולדת" שיצר וביים נועם סובוביץ', סטודנט לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, מציג את סיפור חייו של אחיו הגדול, דן, שחזר בשאלה, יצא מהארון, עזב את הארץ וגר עם בן זוגו בבריסל מזה כחמש שנים, שם הוא עובד באיחוד האירופי וכותב נאומים לאחד מסגני הנשיא. דן ונועם גדלו בהתנחלות קרני שומרון ובסרט מנסה נועם להבין כיצד קרה שאחיו הגדול והאהוב כל-כך התרחק מהמקום בו גדל, עזב הכל והיגר למדינה אחרת. "לכולנו יש נטייה לקחת את החיים שלנו כמובן מאליו. לקח לי זמן להבין שהסיפור של דן הוא סיפור ששווה לספר", אומר נועם במאי הסרט. "בשנתיים האחרונות כל מה שעסקתי בו זה לנסות להבין את דן, עכשיו אני קצת יותר מבין אותו. בסרט השלמתי עם זה שהוא לא פה".



לטובת הסרט, דן ובני משפחתו, המקיימים אורח חיים דתי ומחזיקים בהשקפות עולם שונות לחלוטין משלו, אזרו אומץ והסכימו להיחשף. "חששתי מאוד שנריב בסוף, שניכנס לקונפליקט לא פתיר, אבל זה לא קרה", מספר דן על החששות מפגיעה ביחסים עם נועם. "הפכנו להיות קרובים ברמה שלא יוצא להרבה אחים", מספר נועם.



"חששתי, יש פה חשיפה, אנשים יראו את זה. חשבתי אפילו על העתיד המקצועי שלי. אמרתי לו 'תעשה מה שאתה רוצה אבל אני לא חותם על זה שאסכים להכל'. לא היה לי קל עם זה. לאחר מכן הבנתי שאני צריך לאפשר לנועם את החופש האמנותי שלו", סיפר דן על הלבטים בנקודת הזמן בה תכנון הסרט התחיל, לפני כשנתיים. לצד הקרבה שיצרה האינטימיות של צילום הסרט, התגלעו חילוקי דעות קשים עם חלק מבני המשפחה.



"למשפחה היה מאוד קשה, בהתחלה הם לא רצו לשתף עם זה פעולה. הם אנשים צנועים שלא מחפשים את התהילה ואת הפרסום. הם חשבו שמדובר בהתערטלות. עד הרגע שדפקתי להם בדלת עם המצלמה זה עדיין היה 'לא'. בהמשך זה זרם והם הרגישו יותר בנח. ברגע שהתחלתי לצלם שמעתי את המשפחה שלי מדברים על דברים שלא דיברו בחיים, זה גם מאוד קירב בין כולם", משתף נועם בהתמודדות של המשפחה עם החשיפה.



"מה שאני חושב שאולי שכנע אותם הוא שיש פה סיפור שמאוד חשוב לספר אותו ברמת הקבלה. להראות שבתוך משפחה אחת יכולים להיות כאלה קצוות ועדיין לאהוב ועדיין לקבל ולהיות ביחד. זה סיפור חשוב לחברה הישראלית, למה שלא נראה את זה?", הוסיף.



מתוך הסרט "ביקור מולדת". צילום: באדיבות HOT



"זה לא היה פשוט. מצד אחד אני מכניס מצלמה למשפחה ומחפש דרמה וקונפליקט, מצד שני זו המשפחה שלי ואני רוצה לשמור אותה שלמה ומאוחדת. זו הייתה סתירה לא פשוטה. בהתחלה הרגשתי מאוד לא נעים. הייתה סצנה קשה בסרט, של ויכוח מאוד קשה בין דן לאחי הגדול יותר, שאחריה לא ישנתי טוב בלילה בכלל. שאלתי את עצמי אם זה היה שווה את זה אבל חשבתי שהסצנה חשובה כי היא מראה חוסר תקשורת ונתק שהם מראה לחברה הישראלית. להיות אח, במאי ודמות בסרט זה היה מורכב", מספר נועם. "הם עכשיו הכי קרובים שהיו אי פעם, וזה בזכות הסרט".



במהלך הצילומים לסרט הפגיש נועם את דן עם דמויות משמעותיות בחייו הדתיים בתור נער בקרני שומרון ולקח אותו למחוזות ילדותו. "בהתחלה הייתי סקרן, לא הבנתי מאיפה הוא נפל עלי פתאום", מספר דן על ההצעה של אחיו לצילום הסרט, "לקח לי זמן להחליט להסכים להיחשף וזה היה נראה לי סוג של תרפיה, הוא נתן לי פרספקטיבה של 10-20 שנים אחורה".



בסרט נזכר דן בזיכרונות ילדות ובחוויות קשות שיתכן וגם עיצבו את תפיסת עולמו. בין היתר, דן זוכר לפרטי פרטים את פיגוע הטרור הקשה שאירע במלון 'פארק' בנתניה, שם שהתה משפחתם וניצלה מהאסון. "לא הייתי באמת מסוגל לספר איך הרגשתי. היו לי הרבה מנגנוני הגנה, נועם הביא אותי למקומות שלא הייתי מגיע אליהם", מספר.



"נסעתי לאירופה לעזוב מציאות מסוימת, הגעתי לשם וחטפתי סטירת לחי", נזכר דן בפיגוע שהיה לפני כשנה בבריסל. "אירופה של היום נראית יותר ויותר כמו ישראל שעזבתי. יותר לאומנית, יותר פיגועים, יותר שנאת זרים. אני עכשיו מבין שהעולם הולך בכיוון של ישראל, לפחות בהקשר של לאומנות. במובן הזה האיחוד האירופי יכול להיות הפתרון, הוא לא סתם קיבל פרס נובל לשלום, זו התקופה הכי ארוכה ללא מלחמות", סיפר בהקשר לעבודתו באיחוד האירופי ובעמותת "זה לא משבר" המקדמת דו-קיום בין עמים ואנשים מתרבויות שונות.



"אני לא חושב שאני מהגר, אני לא פליט. אני יכול בכל זמן נתון לחזור לאיפה שהייתי. בנקודת הזמן הזאת טוב לי כאן. אם אני מחליט שמחר בבוקר אני חוזר, אני אחזור. זו הגירה מבחירה, זה רי-לוקיישן. זו לא התרבות שלי, זו לא השפה שלי, זה לא האקלים שלי, זה לא האוכל שלי. אני כן מתחבר לרעיונות ולערכים, זה סוג של שייכות", מספר דן על חייו בבריסל.



מתוך הסרט "ביקור מולדת". צילום: באדיבות HOT



הסרט, בן ה-25 דקות, מציג התמודדות של משפחה עם השקפות עולם שונות החיות בתוכה ואת הקשיים של אדם הומוסקסואל לגדול ולחיות בתוך המסגרת הדתית השמרנית. "הכחשתי את זה הרבה זמן עם עצמי עד שלא יכולתי יותר", מספר דן בסרט, "יש לי הרבה כעס על המגזר, הוא חי בחטא".



הסרט מספר סיפור אנושי ואותנטי. הוא מתעסק בנושאים עמוקים כמו פוליטיקה, מיניות, דת ומשפחה, דן בקונפליקטים שונים, חילוקי דעות, בהרגשת שייכות, בקבלת ביקורת, בהקשבה ובהכלה. הסרט נותן הצצה לחיים במגזר הציונות הדתית, לחיים בהתנחלויות ומכיל פרספקטיבות וזוויות שונות של הסתכלות על המציאות. במובן מסוים הסרט אף סיפק מסע פסיכולוגי מרתק של התמודדות משפחה עם בן שבחר בדרך חיים שונה ורחוקה מזו שגדל עליה.



"שמחתי שהרבה חברים חילונים שלי ראו את הסרט והזדהו עם דמויות כמו מתנחלים או הרב בסרט, וגם חברים דתיים שדווקא הזדהו עם דן. אני מקווה שמי שרואה את הסרט לא רואה אג'נדה כלשהי אלא סיפור אנושי", אמר נועם.



"חשוב לי להגיד תודה רבה לדן ולמשפחה שלי. צריך הרבה מאוד אומץ והמשפחה שלי עשתה את זה מאהבה אלי, דבר שאני מאוד מעריך. גם חברה שלי נתנה לי המון מוטיבציה ובזכותה זה יצא לפועל אחרי שכמעט ויתרתי על הפרויקט", הוסיף.



הסרט הוא חלק מפרויקט תיעודי-חברתי שיצרו תלמידי ביה"ס לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. הסדרה, בשם "מהגרים", מורכבת מ-12 סרטים דוקומנטריים קצרים המציגים פסיפס של סיפורים אנושיים, ביניהם חווית ההגירה של עולים ותיקים לצד צעירים שזה עתה הגיעו לארץ, של מהגרי עבודה זרים המחפשים מפלט בישראל לצד ישראלים המבקשים לעזוב את הארץ לטובות הזדמנויות שונות או מסיבות אידאולוגיות ואחרות. הסרט "ביקור מולדת" הוא הפרק הראשון בסדרה וישודר הערב (שני, 27.02) בשעה 21:00 בערוץ HOT8 וחינם ב-HOT VOD.