א. אדגר ואלאס: באופן רשמי, סופר ספרי המתח האנגלי כתב את סיפורו של קינג קונג, על פי רעיון של הבמאי/מפיק מריאן סי קופר. ואלאס מעולם לא זכה לראות את היצירה המוגמרת, שכן הוא מת במהלך כתיבת הטיוטה הראשונה, שנה לפני יציאת הסרט. בפועל הוא תרם מעט מאוד לסיפור, אבל משום שהיה שם גדול הוחלט לתת לו את הקרדיט.



אי הגולגולת: האי הדמיוני שממנו הגיע קינג קונג, ובו חיים גם דינוזאורים וחיות ענק פרה–היסטוריות אחרות.



אייטיז: ב–1986, עשר שנים אחרי שעלתה גרסת הסבנטיז של "קינג קונג", יצא לו סרט המשך בשם "קינג קונג חי", בכיכובה של לינדה המילטון, המוכרת בתור שרה קונור מ"שליחות קטלנית". בסרט הזה מתאהב קונג בקופה ענקית בשם ליידי קונג, שיולדת לו בן.



אן דארו: השחקנית הבלונדינית שקינג קונג מתאהב בה בשלושת סרטי "קינג קונג" המקוריים ובחוברות הקומיקס. בסרט הראשון גילמה אותה פיי ריי בתור "עלמה במצוקה". ברימייק מ–1976 נכנסה לנעליה ג'סיקה לאנג, אף על פי ששם הדמות שונה. ב–2005 גילמה נעמי ווטס את דארו, בתוספת של עצמאות, אומץ ואופי.



ב.


“Bye Bye Monkey": קו–פרודוקציה צרפתית–איטלקית מ–1978, בכיכובם של ז'ראר דפרדיה, מרצ'לו מסטרויאני וכוכבת הפורנו אביגיל קלייטון. הסרט הביזארי, שזכה להצלחה בפסטיבל קאן, מספר על חשמלאי צרפתי שמוצא גור שימפנזים אמיתי בתוך בובה ענקית של קינג קונג, השוכבת על החוף בניו יורק, ומחליט לאמץ אותו.



"בנו של קונג": סרט ההמשך של "קינג קונג" המקורי, שיצא גם הוא ב–1933, חודשים ספורים אחרי יציאת הסרט הראשון. בסרט יש לקונג בן לבקן המכונה "קונג הקטן".



צילום: IMDB



ג.


גודזילה: קינג קונג נלחם לראשונה במפלצת היפנית בסרט היפני מ–1962, "קינג קונג נגד גודזילה". מריאן סי קופר התנגד מאוד להפקת הסרט. למזלו, הוא כבר לא בחיים כדי לראות את המלחמה הבאה של המפלצת השעירה והמפלצת המקושקשת, בסרט "גודזילה נגד קונג" שמתוכנן לצאת בשנת 2020.



גיגנטופיתקוס: סוג של קוף אדם ענק, שנכחד לפני כ–100 אלף שנה, אשר חי בדרום–מזרח אסיה בתקופה הפרה–היסטורית. גובהו הגיע לשלושה מטרים והוא שקל יותר מחצי טון.



ג'סיקה לאנג: ב–1976 יצא הרימייק המודרני הראשון ל"קינג קונג", בכיכובם של ג'ף ברידג'ס, צ'רלס גרודין וג'סיקה לאנג. זה היה התפקיד הקולנועי הראשון של לאנג, והיא הועדפה על פני מריל סטריפ וגולדי הון. לאנג זכתה בגלובוס הזהב בקטגוריית "הכוכבת החדשה של השנה".



ד.


דלוס וו. לאבלייס: העיתונאי האמריקאי שעיבד את הסרט המקורי לרומן. הספר פורסם ב–1932, קצת לפני יציאת הסרט. ממציאו של קינג קונג, קופר, רצה שאת הגרסה הספרותית יכתוב אדגר ואלאס, שהיה שם גדול יותר מלאבלייס, אלא שהוא מת לפני שהספיק לעשות זאת.



ה.


התחלה: דמותו של הקוף הענק נולדה בסרט "קינג קונג" מ–1933, שנחשב על ידי רבים לסרט האימה הגדול בכל הזמנים.



ו.


“Wasei Kingu Kongu": סרט יפני אילם וקצר מ–1933, שמבוסס על "קינג קונג", אשר עקבותיו נעלמו.



ז.


זכויות: במשך השנים לא מעט אנשים נאבקו בבתי משפט סביב השאלה למי שייכות הזכויות לקינג קונג. תשובה חד–משמעית אין.



צילום: IMDB



ח.


חרמנות: הסרטים המוקדמים מלאים ברמיזות מיניות שמראות שהקוף חם על הבחורה. פיטר ג'קסון בחר לוותר בגרסה שלו על הסאב–טקסט המיני, ולבסס את סיפור האהבה של נעמי ווטס והגורילה על תמות של בדידות וחברות.



ט.


טוב או רע? קשה לקבוע. התפקיד של הקוף משתנה מסרט לסרט ונע בין מפלצת מרושעת לאנטי–גיבור טרגי.



"טרזן נגד קינג קונג": קופר ניסה ב–1935 להפיק סרט שבו הקוף הענק נלחם בטרזן, אלא שגילה לתדהמתו שהזכויות על השימוש בדמות שהוא עצמו המציא לא שייכות לו.



י.


יפן: במדינה חולים על קינג קונג, משום שהוא מתאים להם בול לז'אנר הקאייג'ו - סרטי אקשן על מפלצות ענק. אולפני טוהו היפניים הפיקו במהלך שנות ה–60 שני סרטי קינג קונג: "קינג קונג נגד גודזילה" ו"קינג קונג נמלט".



כ.


כסף: גורילה ענקית זה כסף גדול. "קינג קונג" של פיטר ג'קסון הופק בתקציב של 207 מיליון דולר, מה שהפך אותו בזמנו לסרט היקר ביותר שהופק אי־פעם. הוא גם גרף לא פחות מ–550 מיליון דולר. "קונג: אי הגולגולת" הופק בתקציב צנוע יותר, 190 מיליון דולר, ומחכים לראות את ביצועיו בקופות.



ל.


לונה פארק: באיי ההרפתקאות של יוניברסל, פארק שעשועים באורלנדו, פלורידה, פתחו בשנה שעברה מתקן קינג קונג חדש.



צילום: IMDB



מ.


MonsterVerse: זיכיון אמריקאי שמפיק סרטי מפלצות בכיכובם של גודזילה וקינג קונג. "קונג: אי הגולגולת", בבימויו של ג'ורדן ווגט רוברטס, הוא הסרט השני של הזיכיון. הראשון הוא "גודזילה" מ–2014.



מיוזיקל: ב–2013 עלה על הבמה במלבורן, אוסטרליה, מחזמר המבוסס על "קינג קונג".


מכני–קונג: כפיל רובוטי של קינג קונג שמופעל בשלט רחוק. הופיע לראשונה בסדרת האנימציה היפנית “The King Kong Show״ ב–1966 ואחר כך בסרט הלייב–אקשן היפני המבוסס על הסדרה, "קינג קונג נמלט". מכאני–קונג נוצר על ידי ד"ר הו (שאין לו שום קשר לסדרת המד"ב הבריטית) על מנת להרוג את קינג קונג.



מריאן סי קופר: היה טייס, גיבור מלחמה, הרפתקן, במאי ומפיק קולנוע והאיש שהמציא את קינג קונג. גורילות ריתקו את קופר מאז שהיה ילד, ולטענתו הרעיון לקינג קונג בא אליו בחלום. קופר ביים והפיק את סרט "קינג קונג" הראשון מ–1933, וכעבור 20 שנה זכה באוסקר על מפעל חיים.



נ.


נקבת קוף: "קווין קונג" הוא פרודיה בריטית מ–1976, שבו מככבת קופה ענקית ולא קוף ענק. העלילה מתרחשת בלונדון.



ס. 


סבנטיז: הרימייק הראשון של "קינג קונג" מ–1976 היה הצלחה קופתית גדולה וגם מועמד לשלושה אוסקרים. הסרט זכה באחד, בקטגוריית האפקטים המיוחדים.



סיפור אהבה טרגי: לא מפתיע שקונג, האחרון מבני מינו הנכחדים, מרגיש בודד ומתאהב בבלונדינית היפהפייה שמובאת אליו כקורבן. אבל באיזשהו מקום היא מתאהבת בו בחזרה, בעיקר ברימייק של פיטר ג'קסון (בסרט המקורי היא בעיקר מפחדת וצורחת). יש המפרשים זאת כתסמונת שטוקהולם או כאמפתיה או שאולי אומץ לבו של הקוף והדרך שבה הוא מגן עליה מפני דינוזאורים ויצורים מפחידים אחרים כובשים את לבה. כך או כך, מדובר בסיפור אהבה שלא יכול להתממש.



צילום: IMDB



ע.


עלילה: עלילת "קונג: אי הגולגולת" היא חדשה לחלוטין ונטולת קשר לסרטי "קינג קונג" המקוריים. על רגל אחת: צוות של מדענים ולוחמים מגיע בתחילת שנות ה–70 לאי מסתורי ומגלה שם גורילה ענקית ומסוכנת.



פ.


פיטר ג'קסון: אחרי שהפיח חיים ב"שר הטבעות" וב"ההוביט" של טולקין, ביים מלך הפנטזיה בשנת 2005 את הרימייק השני של "קינג קונג". הסרט, שאורכו יותר משלוש שעות, זכה בשלושה אוסקרים, וכיכבו בו נעמי ווטס, ג'ק בלאק ואדריאן ברודי.



צ.


צנזורה: הצנזורים הורידו סצינה מ"קינג קונג" המקורי שבה הקוף קורע את בגדיה של אן, מדגדג את גופה ומסניף את אצבעותיו. אנחנו לא ממציאים את זה, אפשר לראות את זה ביו–טיוב.



ק.


קאסט: ב"קונג: אי הגולגולת" מופיע אנסמבל שחקנים, הכולל את טום הידלסטון, סמואל ל. ג'קסון, ג'ון גודמן, ברי לארסון וג'ון סי. ריילי.



קונג: שמו המקורי של הקוף הענק. קינג קונג זה רק כינוי.



קינג קונג באנדי: מתאבק אמריקאי שפעל בשנות ה–80 וה–90.



ר.


ריבוט (reboot): "קונג: אי הגולגולת" הוא ריבוט של סרטי קינג קונג, מה שנקרא בעברית "אתחול". קשה לומר מה בדיוק ההבדל בין גרסה מחודשת (רימייק) לאתחול (ריבוט). יש הטוענים שרימייק מתייחס להפקת גרסה חדשה לסרט מסוים, בעוד שאתחול מתייחס לזיכיון כולו, כלומר לסדרת סרטים. אולי ההבדל הוא שרימייק צריך להיצמד לעלילה המקורית, בעוד שריבוט לא מחויב לכך. ואולי אתחול פשוט נשמע יותר מגניב.



ש.


שלושה: בסך הכל הופקו שלושה סרטים המספרים את סיפורו הקלאסי של קינג קונג, שנלכד על האי שלו והובא לניו יורק כדי להיות מוצג לראווה: הסרט המקורי מ–1933 ושני הרימייקים, מ–1976 ומ–2005. כל היתר מספרים סיפורים אחרים על הקוף.



ת.


תלת ממד: את "קונג: אי הגולגולת" אפשר לראות גם ב–IMAX ובתלת ממד.



צילום: IMDB