לפני שנתיים יצא Straight Outta Compton, סרט ביוגרפי המגולל את סיפורה של להקת הגנגסטה־ראפ הקליפורנית N.W.A, שפעלה במחצית השנייה של שנות ה־80, וממנה צמחו כוכבי ההיפ־הופ אייס קיוב וד"ר דרה. הסרט זכה להצלחה קופתית וביקורתית כאחת, ובדיוק למשבצת הזאת - סרט ביוגרפי מוערך ומצליח על כוכבי היפ הופ - מנסה להיכנס הסרט החדש,



All Eyez on Me, שבעברית נקרא "טופאק: כל העיניים עלי". הסרט, שעולה היום בישראל, מגולל את סיפור חייו של טופאק שאקור, הראפר האיקוני ביותר בתולדות ההיפ הופ ומי שנחשב בעיני רבים לגאון, לקדוש מעונה ולנביא. בקרב רבים טופאק נחשב למנהיג מהפכני מסדר הגודל של מלקולם אקס או מרטין לותר קינג ולסמל מעורר השראה כמו בוב מארלי או צ'ה גווארה.



שאקור נורה למוות לפני 21 שנה, בגיל 25, כשנסע ב־BMW שחורה ברחובות לאס וגאס. ארבעה כדורים, שהגיעו ממכונית אחרת, פגעו בו והוא נלקח לבית החולים, שבו העביר את ימיו האחרונים. יום אחרי מותו גופתו נשרפה. לפי המיתוס, חלק מאפרו של טופאק עורבב עם מריחואנה, וחברי להקתו, Outlawz, עישנו את חברם. מקרה הרצח של שאקור מעולם לא פוענח, מה שמחזק את שלל תיאוריות הקונספירציה, שלפיהן טופאק עדיין חי ומתחבא בפתח תקווה.


מאז מותו הטרגי, מעמדו של טופאק בתרבות הפופולרית הלך וגדל, וזה היה רק עניין של זמן עד שיופק סרט ביוגרפי על חייו.



את הסרט All Eyez on Me, שנקרא על שם אלבום האולפן הרביעי והאחרון של שאקור (מאז מותו יצאו לו שישה אלבומי אולפן נוספים, עוד אלבום עם Outlawz ואינספור אוספים), ביים בני בום, שבאופן מפתיע אינו די־ג'יי של בר מצוות באייטיז, אלא במאי קליפים אמריקאי מצליח שמנסה לפרוץ גם לעולם הקולנוע. זהו סרטו השלישי.



את שאקור מגלם בסרט שחקן בן 28 בשם דימיטריוס שיפ ג'וניור, שהגיע לאודישן נטול כל ניסיון במשחק ובלי שאיפות מיוחדות להפוך לכוכב קולנוע. בזמנו הוא עבד בהתקנת צלחות לוויין והיה רגיל לזה שתמיד אומרים לו כמה הוא דומה לשאקור. דימטריוס שיפ סניור, אבא שלו, הוא מפיק מוזיקלי שעבד עם טופאק בחייו. כשהתפרסמה מודעה על אודישנים פתוחים לסרט, חבר שכנע את שיפ ג'וניור לגשת לאודישן, ואבא שלו מיד צלצל למפיק הסרט כדי לעזור לקדם את העניינים.




עד מהרה התגלה ששיפ ג'וניור הוא לא רק כפיל של הראפר, אלא גם יודע לשחק, אבל כשהודיעו לו שהוא קיבל את התפקיד, הוא היה בהלם. "אני עדיין זוכר את היום הזה", הוא אמר בראיון ל"ניו יורק דיילי ניוז". "פשוט התיישבתי, והדמעות החלו לזלוג. אני יכול לחיות את הרגע הזה מחדש לנצח. זה היה פשוט רגע אדיר וסוריאליסטי. זה היה, כאילו, 'אני לא מאמין, זה אמיתי'".

להיכנס לנעליו לצד ההצלחה האדירה שלו כראפר, חייו של טופאק היו לא פשוטים. בתור מי שהשתייך ללייבל שייצג את סצינת ההיפ הופ של החוף המערבי, Death Row, לטופאק היה תפקיד מרכזי ביריבות המרה בין נציגי ההיפ הופ של החוף המערבי לאלה של החוף המזרחי. הוא הואשם בתקיפה מינית (האשמות שהכחיש בתוקף) והסתבך לא פעם עם החוק.

שיפ ג'וניור מקווה כעת שהסרט ייתן לצופים פרספקטיבה חדשה על שאקור: "הרעיון הוא להבין שהחיים של טופאק היו מסע, להבין איך הוא הפך להיות האיש שהוא היה. כל כך הרבה דברים קרו, ואנשים מתמקדים בצד השלילי, אבל אתה לא יודע מה באמת קרה מאחורי הקלעים".

במהלך העבודה על הסרט שיפ ג'וניור עשה תחקיר מעמיק על טופאק כדי להיכנס לנעליו. הוא ראיין אנשים שהיו קרובים לראפר, קרא ספרים שהשפיעו עליו, למד על הפנתרים השחורים (שני הוריו של טופאק היו חברי התנועה האמריקאית, והוא עצמו הביע את האידיאלים שלה בשיריו) וגם תחקר את אביו בנוגע לכוכב. "הוא נתן לי תובנות בנוגע למוסר העבודה שלו", סיפר השחקן. "אף אחד לא עובד קשה יותר מטופאק. הוא מעולם לא עבד עם מישהו כמוהו. אבי אמר עליו שהוא היה מאוד כריזמטי, מאוד פתוח, וגם שהוא היה אדם שנאלץ להתמודד עם דברים, אפילו בשיא הקריירה שלו".

טופאק שאקור מס' ימים לפני מותו. צילום: רויטרס