הוליווד מבכה את אחד הסמלים הגדולים ביותר של עולם הבידור האמריקאי: ג'רי לואיס, מהקומיקאים המפורסמים ביותר בתולדות הקולנוע שהתפרסם בזכות קומדיות הסלפטיק שכיכב בהן בשנות ה-50, הלך הערב (ראשון) לעולמו בגיל 91. בהודעה רשמית נמסר כי "הבדרן האגדי ג'רי לואיס הלך לעולמו בשלווה היום מסיבות טבעיות בגיל 91 בביתו, כשמשפחתו לצדו". בתחילת חודש יוני האחרון אושפז לואיס בבית החולים למשך שבועות ממושכים בשל דלקת בדרכי השתן.



לואיס נולד תחת השם ג'וזף לוויץ', בן להורים יהודים ממוצא רוסי שעסקו בתחום הבידור והתגוררו בניו ג'רזי. האב היה בדרן בלהקת וודוויל ושם הבמה שלו היה דני לואיס, והאם הייתה נגנית פסנתר בתחנת רדיו. כבר בגיל חמש החל לואיס להופיע עם הוריו ובהמשך אימץ את שם הבמה ג'רי לואיס. הנער המוכשר, שנחשב לשובב לא קטן, עזב את לימודיו בכיתה י', אולם הצבא סירב לגייסו לשורותיו במהלך מלחמת העולם השנייה בשל רשרוש בלב.



ג'רי לואיס ודין מרטין. צילום: getty images



בשנת 1946, בעת שהיה בן 20, הוא החל להופיע עם זמר מועדוני הלילה, כמעט אנונימי באותה תקופה, בשם דין מרטין. השניים הפכו עד מהרה לאחד הצמדים הקומיים המפורסמים ביותר בתולדות הבידור האמריקאי. בתחילה, הופיעו השניים במועדון באטלנטיק סיטי עם מערכונים של אלתורים וסלפסטיק, אולם כבר לאחר זמן קצר, הצלחתם הובילה אותם למועדונים נחשבים יותר בניו יורק ובהמשך גם לסדרת רדיו ולתוכניות טלוויזיה. בשנת 1949 הם זכו בחוזה קולנוע ראשון והופיעו בסרט "חברתי אירמה". בסך הכל, מרטין ולואיס הופיעו יחד ב-17 סרטים עד שהתפצלו לקריירות סולו נפרדות בשנת 1956.





לואיס המשיך לככב בעשרות סרטים נוספים לאורך הקריירה, בהם "נער הגיישה" (1958), "חביב הנשים" (1961), "הפרופסור המטורף" (1963), שהפך לאחד מסרטיו המפורסמים ביותר, "תכשיטי המשפחה" (1965) ו"מלך הקומדיה" (1982). בשנה שעברה הוא הופיע בסרט "האמון" בכיכובם של ניקולס קייג' ואלייז'ה ווד. הוא ביים יותר מ-20 סרטים וזכה בשורה של פרסי כבוד על פעילותו לאורך הקריירה, כולל אות לגיון הכבוד בצרפת, שם נחשב לאורך עשרות שנים כאחד השחקנים האהובים והמוערכים ביותר על העם הצרפתי.



לואיס היה פעיל למען זכויות הסובלים מניוון שרירים מאז 1952 ופעל רבות למען קידום מחקר בתחום באמצעות שידורי טלתרום בהגשתו שגייסו מיליארדי דולרים. כמי שפעל רבות למען מטרות הומניטריות, גייס השחקן והבימאי כספים רבים עבור צבא הישע אחרי אסון הוריקן קתרינה בשנת 2005. רעייתו הראשונה, פטי פלמר, הייתה נשואה לו משנת 1944 עד 1980 ולשניים נולדו חמישה ילדים, כאשר הם אימצו ילד נוסף. ב-1983 הוא נישא בשנית לסאן-די פיטניק, שהייתה צעירה ממנו ב-25 שנה. השניים אימצו בת אחת בשנת 1992. למרות בעיות רפואיות רבות, שאיתן נאלץ להתמודד במהלך השנים כולל התקף לב, סרטן, סכרת ואף תסמונת נדירה בעמוד השדרה שלו, שבגינה נאלץ לקחת סטרואידים, ובשלב מסוים אף העלה עשרות ק"ג למשקלו.

למרות כל זאת, לואיס המשיך בפעילותיו הרבות ואף הופיע על הבמה, גם בשנותיו האחרונות. מיד עם היוודע דבר מותו של לואיס, החלו להתפרסם הספדים ברשתות החברתיות. "ג'רי לואיס מת. כשפגשתי אותו, התפרקתי, ייבבתי. אני משער שעכשיו צריך לעשות את זה שוב", כתב הקומיקאי והקוסם, פן ג'ילט. השחקן דיין קוק צייץ, "המנטור שלי וחברי ג'רי לואיס הלך לעולמו. איש חזון. חלוץ בכל תחומי הבידור. אדם של צדקה. אב". השחקן הוותיק וויליאם שטנר כתב כי, "העולם הרבה פחות מצחיק היום" ואחד הגולשים הרבים שהספידו את לואיס, העלה תמונה שלו עם מרטין וכתב, "שוב ביחד".