הסערה סביב ביקורו של של השחקן והבמאי מוחמד בכרי בלבנון, וקריאתה של שרת התרבות מירי רגב לפתוח נגדו בחקירה ממשיכה: מנכ"ל "תיאטרון אספקלריא" חגי לובר, התייחס היום (ראשון) לפרסומים בעיתון הלבנוני אל אח'באר, ויצא כנגד השמאל: "עוד טרם ההתקפות הצפויות על מירי רגב, עוד טרם קולות האנשים שהשרה מסומנת אצלם מראש ולא משנה מה היא תעשה (תוספת של 300 מיליון לתקציב התרבות למשל) היא הרי חשודה מראש. עוד טרם היות כל אלה אני ורבים כמונו רוצים לומר דברים בקול בהיר וצלול".



"אין שום קשר בין דבריו, מעשיו וסרטיו של מוחמד בכרי לבין חופש ביטוי ונא לא לבלבל אותנו עם מושגים הומניים כאשר מדובר באדם המסית לרצח", אמר לובר, "קודם כל בסרטו 'ג'נין ג'נין' התיר בכרי את דמם של ישראלים וחיילים ובביקור בלבנון הוא מתיר את דמם של ערבים שוחרי שלום. שהרי ידוע לכל מה עושים בעולם הערבי וברשות הפלסטינית לבוגדים".



חגי לובר, מנכ"ל "תיאטרון אספקלריא". צילום: מוקי שוורץ
חגי לובר, מנכ"ל "תיאטרון אספקלריא". צילום: מוקי שוורץ



"אז חברים", פנה המנכ"ל את אנשי השמאל, "פעם אחת יושר אינטלקטואלי נראה אתכם מסכימים פעם אחת עם מישהי שאתם אולי לא אוהבים אבל במקרה הזה היא צודקת בגדול. גם לשיטתכם".



כזכור, מוחמד בכרי אחד הבמאים והשחקנים המוכרים בישראל, צפוי להילקח לחקירה לאחר שיחזור לגבולות הארץ, לאחר שביקר במהלך הימים האחרונים בלבנון. שרת התרבות שיגרה היום מכתב חריף ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, בעקבות מה שהיא מתארת כמסע למדינת אויב, שם השמיץ את מדינת ישראל וחתר כנגדה.



מירי רגב, מוחמד בכרי, פלאש 90
מירי רגב, מוחמד בכרי, פלאש 90



במכתב עצמו כתבה רגב: "מוחמד בכרי הינו אזרח ישראלי. על פי הפרסומים השונים בכלי התקשורת מתברר כי בכרי שוהה בעיצומם של ימים אלו בלבנון לטובת השתתפות בפסטיבל תרבות העונה לשם 'ימי פלסטין'. בכרי הידוע בעמדותיו הלעומתיות כלפי מדינת ישראל (מדינתו) הרהיב עוז וקרא למדינות ערביות המקיימות עם ישראל קשרים בוגדות לטענתו ישראל היא לא יותר מאשר אוייב ציוני שכל קשר עימה הוא - בבחינת בגידה", כתבה רגב במכתבה וציטטה מתוך הכתבה בעיתון "אל אחבר", שסיקר את האירוע בהרחבה.



רגב טענה כי "מדובר בחציית גבול, תרתי משמע. ביקור במדינת אויב והסתה נגד המדינה. אבקש לפתוח בחקירה ולזמנו מיד עם נחיתתו בישראל", כתבה רגב וסיכמה: "ההעדר תגובה נחרצת מצד רשויות אכיפת החוק, הינה מתן לגיטימציה לפעילות מסוג זה שאסור לנו לאפשרה".



בכרי אמר בתגובה לחדשות 'כאן' כי "אני לא מחשיב את לבנון כמדינת אויב. לבנון זו משפחתי, יכולים לחקור אותי כמה שהם רוצים, ביקור של בני משפחתי זו לא עבירה בעיניי".



מוחמד בכרי. צילום: פלאש 90
מוחמד בכרי. צילום: פלאש 90



כזכור, הבמאי הערבי-הישראלי התארח אמש בלבנון, במסגרת פסטיבל "ימי פלסטין" שנערך בבירת המדינה בירות וניצל את הבימה שניתנה לו כדי להטיף נגד ישראל. בין השאר אמר בכרי כי "נרמול היחסים עם 'האויב הציוני' הוא בגידה", והוסיף כי לדעתו הוויכוח שמתנהל בנוגע לנושא זה בחברה הערבית צריך להיפסק, מכיוון שמדובר "בוויכוח מגונה שיש לדחות את עצם קיומו על הסף".



בנוסף לכך התייחס הבמאי לקשיים שלטענתו מערימה ישראל בקיום קשרים בין הציבור הערבי ישראלי לבין עולם התרבות הערבית. "הגעתי ללבנון היא ניצחון על החוקים הגזעניים שאינם מאפשרים ל'בעלי האדמה האמיתיים' לקיים קשרים עם קרוביהם הגיאוגרפיים והתרבותיים בזירה הערבית", אמר בכרי, תוך שהוא מתייחס למגבלות שהוטלו עליו, לכאורה, ביצירת קשרים עם קרוביו בלבנון.



הפסטיבל נערך בהשתתפות אנשי תרבות, תקשורת ואינטלקטואלים בלבנון, יחד עם עמותת התרבות המקומית, ובתי תיאטראות מקומיים. את ביקורו של בכרי כיסה באופן נרחב העיתון "אל-אחבר" המזוהה עם החיזבאללה, שאף העניק לבכרי את תמונת השער שלו. הפסטיבל יימשך עד ל-29 בספטמבר.