סרטו של אקי קאוריסמקי, "הצד האחר של התקווה", שעדיין מוקרן בארץ, עוקב אחר תלאותיו של פליט מסוריה, המנסה לזכות באשרת שהות קבועה בפינלנד. בארץ צפונית אחרת, בדנמרק, מנסה מהגר בלתי חוקי מאיראן להשיג את אותה המשאלה - אשרת שהייה שתאפשר לו להתבסס במדינה נינוחה זו ותסלק מעל פניו את עלבון הארעיות שבעצם קיומו האנושי. מהגר זה, איסמעיל שמו, הוא גיבור הסרט "המחזר" של הבמאי מילאד אלאמי, בעצמו יליד איראן שנסיבות חייו גלגלו אותו עד סקנדינביה.



בניגוד לסיפורי פליטים ומהגרים מקובלים, משתדל איסמעיל גיבור "המחזר" לסלול נתיב אישי משלו בדרך החתחתים להשגת הוויזה. הוא בונה את עתידו באירופה בעיקר על הסקס אפיל המזרחי ועל הקסם האפלולי שמקרינה אישיותו החידתית במקצת. או כך לפחות זה נראה בעיניהן של בנות המין הנשי הצפוניות. איסמעיל, על פי תוכנית האב שלו, ישיג את אשרת השהות דרך הצטיינות במיטותיהן של גברות שאותן הוא פוגש באקראי בסינגל בר'ס.



חנוט בכותונת צחורה ושתול בתוך ז'קט בגוון ירוק בקבוק, עם כוס יין אדום בידו, איסמעיל יוצא ערב־ערב אל הקרב על לבן של בנות קופנהגן. בדרך כלל עולה בטוב הסיבוב הפותח במלחמת קיום זו - כלומר הכניסה המשותפת שלו ושלהן אל חדר המיטות. אך הישגים מאצ'ואיסטיים אלה אין בהם כדי לקדם את איסמעיל במשימתו העיקרית; מתברר שאף אישה שגון שערה בלונדיני לא תתרצה לפני כהה העור הזה, ולא תעמוד בצוותא עמו מתחת לחופה.



המלכוד במצבו של איסמעיל, ששעת הגירוש שלו מדנמרק קרבה ובאה, רק גובר כאשר הוא מתאהב עד מעל לראשו בשרה היפה, שאיננה אלא בת למהגרים מאיראן שהגיעו לדנמרק עשרות שנים קודם לכן. שרה היפה נמנית עם משפחה אריסטוקרטית מעשירות הקהילה האיראנית בקופנהגן, ומובן שאיסמעיל אינו מוצא עצמו בקרב חברי קהילה זו, ממש כשם שהוא אבוד בין הדנים בהירי העור.



המחזר. יח"צ
המחזר. יח"צ



"המחזר", סרט הביכורים של אלאמי, הוא אחד מתוך 20 סרטים המרכיבים את רפרטואר פסטיבל "ערבה" המצניע לכת, שייפתח ביום חמישי הקרוב. בניגוד לניסיונות קודמים לכונן פסטיבלים פריפריאליים (באשדוד, באילת, באשקלון, והיה פעם אפילו ניסיון בטבריה), ניכרת הנחישות של ראשי פסטיבל "ערבה", שמתמידים בו זו השנה השישית ברציפות.



למי שאינו מודע עדיין לקיומו של "ערבה", הרי שפסטיבל שנתי זה מתקיים מדי חודש נובמבר, והקרנותיו נערכות בלב הערבה התיכונה, על מסך ענקי בשטח פתוח, באמצע הדרך בין עין גדי לאילת. כאן גם המקום להרגיע את כל מי שחושש מהקור השורר בלילות הסתיו באזור דרומי זה: הנהלת הפסטיבל אימצה נוהל נאה שעיקרו חלוקת חינם של שמיכות חימום לצופים.



לבד מ"המחזר" הדני יגיעו לדרום הארץ גם "הרצח השלישי", סרטו החדש של הירוקאזו קורה אדה, בכיר קולנועני יפן כיום, וגם "מחר לנצח" של נעמי לבובסקי הצרפתייה. מאיסלנד יבוא "מתחת לעץ", מארגנטינה "כלת המדבר", מאוסטרליה "ארץ מתוקה", ומסלובקיה יגיע "נינה". מסקרנת במיוחד היא חבילת הסרטים המייצגת את מה שהוקרן בחודש מאי האחרון בפסטיבל קאן, וכוללת את "אהבה חסרה" המצוין של אנדריי זוויאגינצב, "סוף טוב" של מיכאל האנקה, "נפש עדינה" על פי דוסטויבסקי שהכין סרגיי לוזניצה, "אדם עם יושרה" המרשים של מוחמד ראסולוף מאיראן, וכן את הסרט הצרפתי "ברוכים הבאים למונפרנס", שגרף השנה את פרס "מצלמת הזהב" לסרט הביכורים המצטיין.



ברשימת הרפרטואר המקורית של "ערבה" שפורסמה לפני כשבועיים נכלל סרט נוסף, "חייה הפרטיים של אישה מודרנית" שמו. אך לנוכח 310 (!) התלונות על הטרדה מינית שהתקבלו כנגד במאי הסרט, האמריקאי ג'יימס טובאק, החליטה הנהלת פסטיבל לשמוט מהתוכנית את הסרט. וטוב שכך.