מחר מגיע אלינו סרטו החדש של וודי אלן, “גלגל ענק”, בכיכובם של קייט ווינסלט, ג'סטין טימברלייק, ג'ים בלושי וג'ונו טמפל, המתרחש בלונה פארק של קוני איילנד בסוף שנות ה־50. הפרמיירה שלו נערכה בחודש שעבר בפסטיבל הסרטים בניו יורק, אך אירוע השטיח האדום המתוכנן בוטל ברגע האחרון אחרי שרוי פרייס, שעמד בראש אולפני אמזון, חברת ההפקה של הסרט, הושעה מתפקידו אחרי שמפיקה בחברה טענה כי הטריד אותה מינית (ומאז הוא גם התפטר).



האירוע בוטל אף שסרטו של אלן אמור היה להיות ציון דרך חשוב עבור אמזון, בהיותו סרט הקולנוע הראשון של חברת הסטרימינג שנועד לצאת להפצה בבתי הקולנוע. העובדה שלאלן בעצמו יש היסטוריה של תלונות על התעללות מינית, היוותה אף היא פקטור בהחלטה של אמזון לוותר על אירוע בעל פרופיל תקשורתי גבוה בעיתוי זה.



ב־2014 פרסמה בתו המאומצת של אלן, דילן פארו, באתר ”הניו יורק טיימס” כי הבמאי בעל השם התעלל בה מינית בילדותה. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה הטענות האלה הושמעו – אמה המאמצת, מיה פארו, כבר האשימה אותו בכך בתחילת שנות ה־90. אבל הפעם הבת בעצמה פרסמה טקסט מזעזע שבו תיארה את המקרה לפרטי־פרטים. אלן הכחיש את ההאשמות, ואמר שחקירה משטרתית כבר זיכתה אותו מכל אשמה בעבר.



"גלגל ענק". קולנוע לב
"גלגל ענק". קולנוע לב



אלן, כמובן, גם לא הצליח להתחמק מלתת את תגובתו על פרשת הארווי ויינשטיין. אחרי הכל, הוא עבד לא מעט עם המפיק המפוקפק. סרטיו “קליעים מעל ברודוויי”, “אפרודיטה הגדולה”, “כולם אומרים אני אוהב אותך” ו”סלבריטי” הופצו על ידי מירמקס, חברת ההפקה וההפצה של ויינשטיין ואחיו בוב, וסרטו “ויקי כריסטינה ברצלונה” הופק על ידי חברת ויינשטין, שאותה הקימו האחים ב־2005. למעשה, ויינשטיין היה האיש שהחיה את הקריירה של אלן בשנות ה־90, לאחר שמיה פארו העלתה לראשונה את ההאשמות שהתעלל מינית בבתם.



“אף אחד מעולם לא בא אלי או סיפר לי סיפורי אימה ברצינות, והם לא עושים את זה כי זה לא מעניין אותך. מה שמעניין אותך זה לעשות את הסרט שלך”, אמר אלן בראיון ל־BBC על ויינשטיין. עוד אמר באותו הראיון כי הוא מעולם לא שמע האשמה קונקרטית נגד ויינשטיין, “אבל אתה כן שומע מיליון שמועות דמיוניות כל הזמן, חלקן מתגלות כאמיתיות בעוד שאחרות – רבות מהן – הן סתם סיפורים על השחקנית הזאת או השחקן ההוא.



“ההאשמות עצובות מאוד בשביל כל מי שמעורב. זה טרגי בשביל הנשים המסכנות שהיו מעורבות ועצוב בשביל הארווי, שהחיים שלו כל כך דפוקים. אין מנצחים בסיפור הזה, זה רק מאוד עצוב וטרגי בשביל הנשים המסכנות הללו שנאלצו לחוות את זה”. אלן אמר שהוא מקווה שהפרשה הזו תוביל ל”שיפור כלשהו”, אך הזהיר: “אתה גם לא רוצה להוביל לאווירת ציד מכשפות, שבה כל בחור שעובד במשרד וקורץ לאישה צריך פתאום לצלצל לעורך דין כדי להגן על עצמו. גם זה לא בסדר”.



"גלגל ענק". קולנוע לב
"גלגל ענק". קולנוע לב



זו לא הייתה בדיוק התגובה שאנשים קיוו לשמוע, ורבים יצאו נגדו במדיה החברתית – גם על האמפטיה שהוא כביכול הביע כלפי ויינשטיין וגם על החשש שהביע מציד מכשפות. רוז מק'גוון, אחת השחקניות שהאשימה את ויינשטיין באונס, כינתה את אלן בטוויטר – “תולעת קטנה וזדונית”. בעקבות תגובות הנגד הזועמות, הבהיר אלן: “כשאמרתי שאני עצוב בשביל הארווי ויינשטיין, חשבתי שזה ברור שאני מתכוון לכך מפני שהוא איש חולה. הופתעתי שזה התפרש אחרת”.



ובעוד שסרטו הנוכחי של אלן יצא לעולם בלי חגיגות מוגזמות, סרטו הבא, שאמור לצאת בשנה הבאה, כבר מעורר מחלוקת. רבים חושבים שבאקלים הנוכחי, אלן משחק באש עם סרטו הבא, A Rainy Day in New York, שבו מגלם ג'וד לאו גבר בן 40 פלוס שמנהל רומן עם ילדה בת 15, שאמרה לו שהיא בת 21. את הילדה מגלמת אל פנינג בת ה־19. זו כמובן לא הפעם הראשונה שבה סרטיו של אלן עוסקים ברומנים בין גברים מבוגרים לבחורות צעירות. ב”מנהטן”, אחד הסרטים הקלאסיים שלו מסוף שנות ה־70, גילם אלן תסריטאי בן 42 שיוצא עם ילדה בת 17 (מריאל המינגוויי), וזה ממש לא הסרט היחיד שבו ליהק אלן את עצמו בתפקיד גבר היוצא עם נשים הצעירות ממנו במינימום 30 שנה. כידוע, גם אשתו של אלן בחיים האמיתיים, הבת המאומצת הנוספת שלו ושל פארו, סון־יי פרווין, צעירה ממנו ב־35 שנה.



אבל אלן בן ה־82 לא חושש להפיק סרטים בעלי נושאים רגישים גם באקלים הנוכחי, והוא גם לא חושש שהקהל אי פעם יחרים אותו. “אני לא חושב שמישהו אי פעם לא בא לסרט שלי שהוא חשב שייהנה ממנו”, הוא אמר ב־2014 בראיון ל”ניו יורק טיימס”, בעקבות פרסום טענותיה של בתו. “שום דבר לא ירחיק את הקהל מהסרט אם הוא חושב שייהנה ממנו. ואם הוא לא חושב שייהנה מהסרט, שום דבר שנעשה לא יגרום לו לבוא”.