1. ב־15 באפריל 1912 פגעה הטיטניק, ספינת הענק הבריטית החדשה והמפוארת - שיצאה למסע הבכורה שלה מסאות'המפטון שבאנגליה לניו יורק – בקרחון בצפון האוקיינוס האטלנטי, ועשתה את מה שחשבו שאף פעם לא תעשה: היא שקעה, כשעל סיפונה יותר מ־2,200 נוסעים. 1,517 איש נספו באסון. ג’ק ורוז, כוכבי הסרט, מעולם לא היו על הסיפון, מהסיבה הפשוטה שהם דמויות בדיוניות, אבל דמויות אחרות בסרט מבוססות על אישים אמיתיים.



2. אחת הדמויות האמיתיות ב"טיטניק" היא אשת החברה הגבוהה והנדבנית מולי בראון (בתמונה), שאותה גילמה קאת’י בייטס. בתחילת שנות ה־60 עלה בברודוויי מיוזיקל על חייה בשם The Unsinkable Molly Brown. המיוזיקל עובד לקולנוע ב־1964, ואת דמותה של בראון, שכמובן שרדה את האסון, גילמה השחקנית דבי ריינולדס.



מולי בראון. צלם : ויקיפדיה
מולי בראון. צלם : ויקיפדיה



3. ג’יימס קמרון הקנדי ביים, כתב את התסריט והפיק את "טיטניק". סרטו הקודם היה "שקרים אמיתיים", בכיכובם של ארנולד שוורצנגר וג’ימי לי קרטיס.



4. לפני תחילת הצילומים צלל הבמאי לקרקעית האוקיינוס, שם צילם תמונות מטיטניק האותנטית ושילב אותן בסרט.



5. ליאונרדו דיקפריו וקייט וינסלט לא היו הבחירה הראשונה לתפקידים של ג’ק ורוז ב"טיטניק". במקור מתיו מקונוהיי וגווינת’ פלטרו (בתמונות) היו אמורים לגלם את ג’ק ורוז. קמרון מעולם לא הודה בזה, אך גם לא הכחיש. עוד שחקניות שנשקלו לתפקיד רוז: וינונה ריידר, קלייר דיינס וריס ווית'רספון.



מתיו מקונוהיי וגווינת’ פלטרו. רויטרס
מתיו מקונוהיי וגווינת’ פלטרו. רויטרס



6. סביב "טיטניק" הייתה היסטריית אוסקרים לא קטנה. הסרט גרף 14 מועמדויות וזכה ב־11 פסלונים.



7. מרבית הביקורות היללו את "טיטניק". מבקר הקולנוע האמרקיאי הנודע רוג’ר איברט כינה אותו "אפוס הוליוודי מרהיב".



8. הסצינה הראשונה שווינסלט ודיקפריו צילמו יחד הייתה סצינת העירום של רוז, שבה ג’ק מאייר אותה בעירום.



טיטניק, הסרט. צילום מסך
טיטניק, הסרט. צילום מסך



9. את האיורים שג’ק אייר את רוז, קמרון אייר בעצמו.



10. אחרי האודישן שלה, וינסלט שלחה לקמרון זר ורדים עם הכיתוב "מהרוז שלך" (באנגלית זה עובד יותר טוב). אומרים שהיא גם התקשרה אליו ואמרה לו שהוא משוגע אם הוא לא נותן לה את התפקיד, אבל את זה היא מכחישה.



11. השחקנית גלוריה סטיוארט (בתמונה), שגילמה בסרט את רוז המבוגרת, היא האדם היחיד מכל חברי הצוות שהיה בחיים כשהטיטניק באמת שקעה. סטיוארט, שהייתה בת 87 כשהסרט יצא, הייתה מועמדת לאוסקר לשחקנית המשנה על תפקידה וכך הפכה לאדם המבוגר ביותר שאי פעם היה מועמד לאוסקר. היא מחזיקה בשיא הזה כבר 20 שנה, מבלי לדעת זאת, שכן היא הלכה לעולמה ב־2010 בגיל 100.



גלוריה סטיוארט. רויטרס
גלוריה סטיוארט. רויטרס



12. באותה התקופה הוצע לדיקפריו התפקיד הראשי ב"לילות בוגי" של פול תומאס אנדרסון, אך הוא העדיף לככב ב"טיטניק".



13. "טיטניק" הוא הסרט שהפך את דיקפריו משחקן צעיר ואיכותי לנסיך החלומות של כל ילדה בת 14 ברחבי העולם. הסרט הפך אותו לא רק לסמל מין, אלא גם לשחקן המבוקש ביותר בהוליווד.



14. דיקפריו עזב את בית אמו ועבר לגור לבד לראשונה חודש לפני ש"טיטניק" יצא למסכים. בדיוק מלאו לו 23.



15. דיקפריו הסתובב על הסט של "טיטניק" עם חיית המחמד שלו – לטאה חמודה. יום אחד הלטאה נדרסה על ידי משאית אך דיקפריו טיפל בה במסירות והיא התאוששה.



16. וינסלט הייתה מהשחקנים הבודדים שלא רצו ללבוש חליפת צלילה בסצינות שצולמו במים. כתוצאה מכך, היא חטפה דלקת ריאות.





17. ספינת טיטניק המקורית (בתמונה) נבנתה בין 1910 ל־1912 בעלות של 7.5 מיליון דולר, כ־150 מיליון דולר בקירוב ב־1997, מה שאומר שהפקת הסרט הייתה יקרה יותר מבניית הספינה המקורית.



ספינת הטיטניק המקורית. ויקיפדיה
ספינת הטיטניק המקורית. ויקיפדיה



18. לאורך כל ההפקה רשם הסרט חריגות מטורפות מהתקציב המתוכנן. בסופו של דבר עלתה הפקתו לא פחות מ־200 מיליון דולר, מה שהפך אותו בזמנו לסרט היקר ביותר שהופק אי פעם – שיא שנשבר מאז כמה פעמים. קמרון בעצמו שבר את השיא ב־2009 עם סרטו "אווטאר".



19. "טיטניק", שהכניס 2.187 מיליארד דולר ברחבי העולם, אף היה הסרט הרווחי ביותר לזמנו. גם את השיא הזה שבר קמרון בעצמו עם "אווטאר".



20. 343.6 מיליון דולר מתוך 2.187 מיליארד דולר נכנסו ב־2012, כשגרסת תלת־ממד של "טיטניק" יצאה לציון 100 שנה לשקיעת הספינה המקורית.



21. סיפור האהבה של ג’ק ורוז ב"טיטניק" נחשב לאחד מסיפורי האהבה הגדולים בתולדות הקולנוע, לצד רומנים מרגשים וגדולים מהחיים – לעתים שמחים ולעתים טרגיים – כשל רט באטלר וסקרלט אוהרה ב"חלף עם הרוח", ריק בליין ואילזה לונד ב"קזבלנקה", הארי וסאלי ב"כשהארי פגש את סאלי", קאתי והיתקליף ב"אנקת גבהים" ובלה ואדוארד בסאגת "דמדומים".




 טיטניק, הסרט, לאונרדו דיקפריו, קייט וינסלט. באדיבות יס
טיטניק, הסרט, לאונרדו דיקפריו, קייט וינסלט. באדיבות יס





22. ביום האחרון של הצילומים בנובה סקוטיה, פרובינציה של קנדה השוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי, מישהו חמד לצון והכניס לצוות את הסם ההזייתי PCP ("אבק מלאכים") לתוך צ'אודר הצדפות שלהם – אפילו למרק של ג’יימס קמרון. 80 אנשי צוות ושחקנים, כולל ביל פקסטון, נלקחו לבית החולים. וינסלט ודיקפריו "ניצלו" כי הם לא צילמו אף סצינה באותו יום, ולא נכחו בארוחה. עד היום לא התגלה מי השובב שסימם את הצוות.



23. "טיטניק" היה הסרט הראשון בהיסטוריה שיצא בווידיאו בזמן שעוד הוצג בבתי הקולנוע.



24. "טיטניק" של ג’יימס קמרון לא היה הסרט הראשון שהופק על אסון הטיטניק. למעשה הופקו לא פחות מ־11 סרטים לפניו, באמריקה, אנגליה, גרמניה וצרפת. הסרט הראשון היה סרט אילם באורך עשר דקות בשם Saved from the Titanic, בכיכובה של דורותי גיבסון – שחקנית שבעצמה הייתה על סיפון האונייה ושרדה את האסון. הסרט יצא לאקרנים ב־14 במאי 1912, בסך הכל 29 יום אחרי האסון עצמו, אך בעקבות שריפה באולפנים, כל מה שנותר ממנו הוא כמה תמונות סטילס. ב־1943 הופק סרט תעמולה נאצי בשם "טיטניק", שמטרתו הייתה להראות שהקפיטליזם האמריקאי והבריטי הם האשמים באסון.





25. לא פחות מהסרט עצמו, זכור שיר הנושא שלו: הבלדה השמאלצית My Heart Will Go On, בביצועה של סלין דיון (בתמונה). השיר הפך ללהיטה הגדול ביותר של דיון ולאחד הסינגלים הרווחיים ביותר בהיסטוריה. בסך הכל נמכרו כ־18 מיליון עותקים ממנו, והשיר כמובן הגיע לראש המצעדים בשלל מדינות מסביב לעולם.


לרגל יום ההולדת ה-20 לסרט, הוא ישודר היום, בשעה 21:30 ב-yes1