פסטיבל הקולנוע הגאה, שייפתח בתל אביב ב-31.5, יכלול סרטים הוליוודיים ואירופאים גדולים, כמו "באהבה, סיימון", "להמציא מחדש את מרווין" עם איזבל הופר המדהימה וגם קולנוע ברזילאי משובח כמו הדרמה "טינטה ברוטה". מייסד הפסטיבל, יאיר הוכנר, אומר שלפסטיבל יש תפקיד חשוב. "אנחנו מנגישים יצירה קולנועית שעוסקת בתכנים להט"בים מגוונים לקהל הרחב", הוא אומר. "מדובר באופציה תרבותית שחסרה לנו בבתי הקולנוע במרבית חודשי השנה.



95% מהסרטים המוקרנים בפסטיבל הקולנוע הגאה לא נרכשו להפצה ולא יוקרנו בבתי הקולנוע או בערוצי הטלוויזיה והם מוצגים לראשונה בישראל. זאת ההזדמנות היחידה ליהנות מהם על גבי המסך הגדול. הסרטים שאנחנו בוחרים לפסטיבל איכותיים, מבדרים ולעיתים קרובות עוסקים בנושאים שהתקשורת בארץ מתעלמת מהם כמו מהגרים להט"בים, איידס, ההיסטוריה של הקהילה או חשיפה לתרבויות דרום אמריקה, המזרח הרחוק ומזרח אירופה. מעבר לכך שהקהל צופה בסרט קולנוע טוב יש כאן גם את חווית הלמידה. מתי בפעם האחרונה שמעתן על חייהן של טרנסיות בפאבלות בסאו פאולו וריו דה ז'נרו או על טקסי קבורה להט"בים בתאילנד?".


יאיר הוכנר.צלם : kobi klaitman
יאיר הוכנר.צלם : kobi klaitman


האם קהל היעד של הפסטיבל המורכב כולו מהקהילה הגאה או שאתם מכוונים למעבר?
"חלק ניכר מהצופים הם חברות וחברי הקהילה הגאה, אבל תמיד כיף לראות שיש המון זוגות סטרייטים צעירים ומבוגרים באולמות הקולנוע שפשוט מגיעים לצפות בסרטי קולנוע טובים ולפגוש את נשות ואנשי הקולנוע המגיעים מרחבי העולם".



כחול לבן גאה

בפסטיבל השנה יוקרנו מספר שיא של 35 סרטים ישראלים להט"בים קצרים: 7 מתוכם סרטי תיכונים המשתתפים בתחרות סרטי הנוער, 18 בכורות ישראליות המשתתפות בתחרות הסרט הישראלי הקצר ועוד 10 שהוקרנו במסגרות אחרות.

הוכנר: "סידרנו לקהל הרחב מחיר מאוד מיוחד למקבצים האלה. לצפות במקבץ סרטי הנוער יעלה רק 13 שקל. הסרטים המוקרנים במסגרת התחרות הישראלי רק 25 שקל. בפסטיבל יוקרנו סרטי קולנוע ישראלים עלילתיים ותיעודיים שכבר הוקרנו במסגרות אחרות וכרטיס אליהם יעלו רק 13 שקל".
יש לציין שהשנה גם יוענק אות הוקרה לגל אוחובסקי ותוצג בבכורה סדרה חדשה שלו ושל אילן פלד "בר מצווה".



איזה מסר חשוב לך להעביר באמצעות הפסטיבל?
"לקיים פסטיבל קולנוע גאה בישראל של שנת 2018 זה אקט פוליטי וחברתי ממדרגה ראשונה, כפי שאפשר לגלות מהאלימות המילולית והפיסית כלפי חברות וחברי הקהילה הגאה שעולה מדי שנה. גם התבטאויות אלימות של אנשי דת ופוליטיקאים רק הולכים ומתגברים. לפעמים יש תחושה שאבד כל רסן. ניתן לראות זאת בהתנהלות של משרד הפנים, המשפטים והרווחה כלפי זוגות ומשפחות להט"ביות. בקיץ שעבר יצאנו להפגנה בנוגע לאימוץ, אבל מאז דברים לא הלכו והשתפרו. אז עצם קיום הפסטיבל והנראות שלו בתקשורת באמצעי המדיה השונים וחשיפתו לקהל רחב היא מסר בפני עצמו".



נראות להט"בית

שאלתי את יאיר האם לדעתו יש בישראל נראות להט"בית מספקת לדעתו בתקשורת והוא השיב: "התקשורת הישראלית נזכרת בקהילה סמוך לאירועי שבוע הגאווה בתל אביב או משתמשת בנו בתכניות ריאליטי כמו 'האח הגדול'. אני הייתי רוצה לראות בפריים טיים סדרות עם דמויות להט"ביות מרכזיות ולא כסנסציה צהובה. זה נחמד שיש יותר מנחים ומנחות כמו אסי עזר, נסלי ברדה, וגל אוחובסקי או שופט בתכנית ריאליטי מצליחה כמו הראל סקעת בלב הפריים טיים, אבל עדיין מדובר בתרבות פופולארית ולא בקולנוע או בסדרת טלוויזיה עם תסריט כתוב".

מה המטרה שלכם?
"המטרה היחידה שלנו היא להפיץ מסרים של שלום ופלורליזם. לתת במה לסיפורים, לחוויות, דעות ולנפץ דעות קדומות. אני מזמין את הקהל להצטרף למהפכה התרבותית שלנו ולרכוש כרטיס לאחד הסרטים עוד היום".