בני הזוג הספרדים חוויאר בארדם ופנלופה קרוז, שלא שיחקו יחד בקולנוע כבר עשור מאז “ויקי כריסטינה ברצלונה” של וודי אלן, מתאחדים על המסך בסרט “פבלו” (Loving Pablo באנגלית), שיעלה מחר בבתי הקולנוע בארץ. הסרט מגולל את סיפור עלייתו ונפילתו של ברון הסמים הנודע, פבלו אסקובר, והרומן שניהל עם העיתונאית הקולומביאנית וירג'יניה ואלחו, שעל רב המכר האוטוביוגרפי שלה, "לאהוב את פבלו, לשנוא את אסקובר", התסריט מבוסס. את הסרט כתב וביים פרננדו לאון דה ארנואה הספרדי.



דמותו של ברון הסמים הקולומביאני המיתולוגי, שהתעשר באמצעות ייצור והפצה של קוקאין, ממשיכה להלך קסם גם 25 שנה אחרי מותו. תעיד על כך הצלחת הסדרה “נרקוס” של נטפליקס, בכיכובו של השחקן הברזילאי ואגנר מורה, שכמאמר הקלישאה, ממכרת לפחות כמו הקוקאין שהאיש מכר.




נרקוס”, והסרט החדש של בארדם את קרוז, מצטרפים לשורה של סרטים וסדרות טלוויזיה שכבר הופקו על אסקובר ועל מה שהתרחש בקרטל הסמים שלו. גם אם לא סופרים את הסרטים והסדרות התיעודיות שהוקדשו לחייו של האיש, נשארים עם חופן נאה של סרטים וסדרות ביוגרפיות, ובהם שחקנים שונים הדביקו שפם והתאמנו על החיוך של מלך הקוקאין. אפילו גיבור הסדרה "הפמליה", כוכב הקולנוע הבדיוני וינסנט צ'ייס, חלם לגלם את דמותו של אסקובר. בסופן של דבר הוא קיבל את התפקיד הנחשק, והסרט “מדיין” (על שם העיר שבה גדל אסקובר), שבו נכנס לנעליו של ברון הסמים, היה כל כך גרוע שהוא כמעט סיים את הקריירה (הבדיונית) שלו.



אנטי־גיבור אכזרי

פבלו אסקובר כבר מזמן מתחת לאדמה, אבל הקולנוע והטלוויזיה ממשיכים לסחוט את השפם ואת הסיפור המדהים שמאחוריו. אסקובר היה ברון סמים אכזרי ושאפתני שהחל את חייו ברחובות העיר מדיין כגנב מכוניות. הוא הפך לסוחר סמים, רצח ושיחד שוטרים, שופטים ופוליטיקאים, ובדרך צבר הון של 30 מיליארד דולר. אסקובר היה אחראי על 80% מהקוקאין שהועבר לארצות הברית. אם ההתגברות על האויבים מבית בקולומביה הייתה קשה אך אפשרית, הצבתו כאויב המדינה של ארצות הברית הפכה את המשימה שלו להמשיך להישאר סוחר סמים חופשי לבלתי אפשרית.

קרוז כבר כיכבה בסרט על אסקובר: בדרמה הביוגרפית האמריקאית “שאיפות” מ־2001, שהייתה סרטו האחרון של הבמאי טד דמי לפני מותו. “שאיפות” הביא את סיפורו של סוחר הסמים ג'ורג' יונג, המכונה "בוסטון ג'ורג'" (ג'וני דפ), שהיה יבואן ראשי של אסקובר (קליף קרטיס) באמריקה.

בשנה שעברה כיכב טום קרוז בסרטו הביוגרפי של דאג לימן, “תוצרת אמריקה”, בתפקיד טייס לשעבר של חברת TWA בשם בארי סיל שהפך לסוחר סמים ומבריח נשק בשנות ה־80. בתחילת שנות ה־90 גילם את סיל השחקן דניס הופר בסרט Doublecrossed, וב־2016 יצאה דרמת הפשע “המסתנן”, המבוססת על סיפור חייו של רוברט מזור (שאותו גילם בריאן קרנסטון מ”שובר שורות”), סוכן סמוי שהסתנן למערכת הלבנת הכספים של קרטלי הסמים כדי לתפוס את אסקובר. גם שם הופיעה דמותו של בארי סיל, שאותו גילם מייקל פארה. הטעות של סיל הזחוח הייתה שעבד בשביל שני הצדדים – גם בשביל אסקובר וגם כמרגל עבור המינהל לאכיפת הסמים של ארצות הברית. כשחברי קרטל מדיין של אסקובר גילו שסיל מלשין עליהם לרשויות האמריקאיות, לא נותר לו זמן רב לחיות.


פבלו אסקובר. רויטרס
פבלו אסקובר. רויטרס


מתברר שלעשות סרט על הברחת סמים הוא משימה לא פחות מסוכנת מאשר להבריח אותם באמת. בספטמבר 2015, בזמן צילומי “תוצרת אמריקה”, התרסק מטוס של ההפקה וגרם למותם של שני אנשי צוות ולפציעה קשה של איש צוות שלישי.

ב־2014 נכנס בניסיו דל טורו לנעליו של אסקובר במותחן הרומנטי של אנדריאה די סטפנו האיטלקי, “אסקובר: גן עדן אבוד", המספר על סיפור אהבה בין גולש קנדי (ג'וש האצ'רסון מ"משחקי הרעב") לבין צעירה קולומביאנית (קלאודיה טראיסק), שהדוד שלה הוא לא אחר מאשר ברון הסמים הידוע לשמצה.

כאנטי־גיבור של התרבות הקולומביאנית, הפך אסקובר לא רק למושא דרמות עם נשים בוכיות וסרטי פעולה מלאי ריגושים ואסתטיקת אייטיז, אלא גם לגיבור טלנובלה קולומביאנית (113 פרקים, או 74 בגרסה בינלאומית ששודרה מחוץ לקולומביה), בשם
Escobar: El Patrףn del Mal (“אסקובר: ברון הסמים”), שעלתה ב־2012.

הפושע, שאתגר את המוסכמות החברתיות, ימשיך כנראה להעסיק את דמיונם הפורה של תסריטאים, סופרים ושחקנים גם בעתיד.