פרסי אופיר שוב במוקד הסערה: בחירת הסרט "נולד בדיר יאסין" בשבוע שעבר כאחד המועמדים לפרס הקולנוע הישראלי מעוררת מחלוקת בקרב משפחות שקולות ותגובה קיצונית מהראפר "הצל". הסרט הדוקומנטרי, שבין הגופים התומכים בו ניתן למצוא את הוט – ערוץ 8, מועצת הפיס לתרבות ולאמנות, SCAM, קופרו – הקרן לשיווק סרטי תעודה, מציג, לטענת משפחות שכולות, את חיילי צה"ל כרוצחים. בסרט מוצגים ראיונות עם אנשים שטוענים כי בזמן מלחמת העצמאות התבצע טבח בתושבים במהלך כיבוש הכפר הערבי דיר יאסין, ממערב לירושלים, על ידי לוחמי האצ"ל והלח"י בקרב קשה.



אמש, "פורום בוחרים בחיים" ו-76 משפחות שכולות, ביניהן: אדוה ביטון – אמא של אדל ביטון, יעל שבח-אלמנתו של הרב רזיאל שבח, אליעזר רוזנפלד - אבא של מלאכי רוזנפלד ועוד שלחו מכתב לאקדמיה לטלוויזיה וקולנוע ולשרת התרבות מירי רגב - הקורא "לבטל את התמיכה ואישור המעומדות בפרסי אופיר של הסרט, המצהיר שחיילי צה"ל פושעי מלחמה".





"הסרט נולד בדיר יאסין מציג נרטיב שקרי ובזוי בו במלחמת העצמאות הלכו גיבורי ישראל חיילי האצ"ל והלח"י ופשוט טבחו רצחו ושדדו בדם קר מאות נשים גברים וילדים. האמת רחוקה מכך", נכתב במכתב. "במלחמת העצמאות הותקפה מדינת ישראל על ידי כל צבאות ערב הסובבים אותה וערביי ישראל. ביניהם ערביי דיר יאסין".



הראפר ואושיית הפייסבוק יואב אליאסי הידוע בכינויו "הצל", אף פרסם פוסט בו כתב: "שרת התרבות מירי רגב מימנה סרט הסתה חמור נגד צה"ל המביא לכאורה עדויות מזעזעות על פשעי מלחמה שביצעה מדינת ישראל בדין יאסין, מימי מלחמת העצמאות".




"76 משפחות שכולות זועמות על מירי רגב ודורשות לבטל את המעומדות של הסרט נולד בדיר יאסין לפרס אופיר", כתב אליאסי. "חותמת מטעמך שהצבא שלנו רוצח ופושע מלחמה". לפוסט אף הוסיף הערה עוקצנית: "אבל עזבו את מירי רגב היא עסוקה מידי במסי".

מטעם האקדמיה לטלוויזיה וקולנוע נמסר בתגובה לסרוגים: "האקדמיה לקולנוע אינה מתערבת בתכני הסרטים המתמודדים בתחרות. תוכן הסרט אינו מהווה קריטריון לקבלה או אי קבלה של הסרט לתחרות".



שרת התרבות, מירי רגב מסרה בתגובה לאתר "סרוגים": "הנחיתי את המועצה לביקורת הסרטים במשרדי לצפות בסרט 'נולד בדיר יאסין' ולעמוד על מהימנות התלונות. אם אכן המדובר בהסתה ובפגיעה בתדמיתו של צה"ל תוך אימוצם של 'סיפורי אלף לילה ולילה על הטבח בדיר יאסין, הרי שאני מצפה משר האוצר להפעיל את הסמכות, המוקנית לו בחוק ולגרוע מהתמיכה הציבורית בסרט, ככל שהיתה כזאת, ובהחלטה על מועמדותו לפרס אופיר. אי אפשר להמשיך לשתוק לנוכח השימוש הציני מעל הבמה הציבורית לתמיכה בתעמולה פלסטינית שקרית, מתועבת ואנטי ציונית בעליל".


מכתב "פורום בוחרים בחיים". צילום מסך
מכתב "פורום בוחרים בחיים". צילום מסך