הבמאי קלוד לנצמן, הקולנוען הצרפתי שידוע בעיקר בזכות סרטו הדוקומנטרי המדובר "שואה" משנת 1985 הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 92 בפריז. לנצמן הרבה לעסוק בנושא השואה בסרטיו, ויצר במשך השנים עשרה סרטי קולנוע דוקומנטריים. כמו כן היה איש חברה מרכזי בפריז וחלק מהמליה התרבותי החשוב בעיר.



לנצמן נולד ב-1925 בפריז למשפחה יהודית שהיגרה לצרפת ממזרח אירופה, משפחתו נאלצה לברוח בזמן מלחמת העולם השנייה והוא עצמו הצטרף למאמץ המלחמתי וחבר ל"רזיסטנס" הצרפתי בגיל 17. בשנת 1970 יצא סרטו הדוקומנטרי הראשון, "ישראל, למה?" שתיעד את המדינה בעשרים וחמש שנות קיומה הראשונות בו ראיין את רן כהן, יגאל ידין וצ'רלי ביטון.





סרטו השני, "שואה" הביא לו את תהילת העולם שלו. הסרט זכה להתעניינות בשל רבה גישתו של לנושא תיעוד השואה - התנגדות נחרץ לחקירת הסיבות לרוע של גרמניה הנאצית, וטען כי חקירה שכזו היא בלתי אפשרית, גסה ובלתי מוסרית. הסרט המדובר נמשך 9 שעות, ומכיל אך ורק ראיונות וצילומים חדשים של האתרים בהם התחוללה השואה, ללא חומרים מצולמים מתקופת מלחמת העולם השנייה.



בהמשך הקריירה הקולנועית שלו יצר לנצמן את הסרט "צה"ל", העוסק במיתוס הישראלי סביב הצבא, אשר גם הוא הכיל רק ראיונות חדשים ללא חומרי ארכיון, בין השאר השתתפו בסרט אריאל שרון, אהוד ברק, עמוס עוז ואביגדור בן-גל. בהמשך יצר סרטים נוספים העוסקים בנושא השואה.



לנצמן היה מעורה בחיי החברה בפריז, והתגורר עם הסופרת והפילוסופית סימון דה בובואר, ובמשך השנים התחתן והתגרש מהשחקנית הצרפתיה ג'ודית מרג', הסופרת והשחקנית הגרמניה אנגליקה שרובסדורף ודומיניק פטיטורי.


נשיא המדינה התייחס למותו של קלוד לנצמן: "הצטערנו לשמע הבשורה על מותו של הבמאי החשוב קלוד לנצמן. לנצמן היה אמן של אנשים ואוהב סקרן של ישראל. השילוב בין שתי התכונות הללו הביא לעולם את היצירה המונומנטלית ״שואה״, שבמרכזה אנשים ומקומות שהשואה הייתה הם והם היו השואה. יציאתו של הסרט לאקרנים שינתה את נקודת המבט של העולם כולו".

"גם בסרטיו הידועים פחות, ניכרים עינו האנושית ומבטו החד והמקורי", הוסיף הנשיא. "הצירוף הזה, יחד עם אהבת החיים והאמונה באנושות, הפכו אותו לאיש נצחי, כזה שגם בגיל 92 קשה לקבל בטבעיות את פרידתו מהעולם. זו אבידה גדולה לעולם הקולנוע והאמנות, ואבידה גדולה עוד יותר לעולם שזקוק ללנצמנים כאלה. יהיה זכרו ברוך."