״האופה מברלין״ הוא הסרט שזכה כסרט העלילתי הטוב ביותר בשנת 2018 בטקס פרסי אופיר שנערך הערב (חמישי) באשדוד. השחקן הצעיר נוה צור הוא שחקן השנה על סרטו ״פרא אציל״ ושרה אדלר שכיכבה ב"אופה מברלין" היא שחקנית השנה.
זו לא היתה השנה הכי מוצלחת ומבריקה של הקולנוע הישראלי. גם בגלל השערוריות, הסכסוכים והקרבות, מבית ומחוץ, בעיקר בחזית שמציבה בשנים האחרונות  שרת התרבות, מירי רגב. אך לא פחות בשל יבול סרטים מאכזב ובעל  דופק נמוך, בהשוואה לשנים החולפות. סרטים שנחשבו כמועמדים בולטים כמו ״הבלתי רשמיים", גאולה או "סיפור אחר" של אבי נשר, לא השתתפו בתחרות מסיבות שונות.
 
מנגד, היו כמה רגעים יוצאי דופן כמו אסי דיין, שקיבל מועמדות כשחקן משנה לאחר מותו, או והיסטוריים, כמו השחקנית סתיו סטרשנקו, שהיתה הטרנסג'נדרית הראשונה המועמדת לפרס בקטגוריית שחקנית השנה. דקות לפני תחילת הטקס סטרשנקו היתה נרגשת במיוחד. ״יש לך אולי את המעטפה עם שמות הזוכים. אני כבר רוצה להיות אחרי כל זה. בשבילי, רק להיות מועמדת זו זכות ענקית, ועוד בסרט הראשון שלי״.

חברי הצוות של "האופה מברלין". צילום: לירון מולדובן
חברי הצוות של "האופה מברלין". צילום: לירון מולדובן

 

גם טקס פרסי אופיר החגיגי, שנערך אמש באשדוד, ועמד בסימן 70 שנה לקולנוע הישראלי, נערך בכרוניקה כמעט ידועה מראש עם רוח של מחאה נגד הממסד שדורס את רוח היצירה החופשית. הנשיא רובי ריבלין זכה השנה לברך בממלכתיות  בתחילת הטקס בסרטון שצולם מראש, השפה הערבית זכתה לנראות וחשיפה חריגה מתמיד, גם בלוגו ובעיצוב הגרפי, שכלל הפעם עברית וערבית כמעט באופן שווה, וגם באיזכור וציטוט של מחמוד דרוויש או קריאה ״לנטוע תקווה לעם שלא ישאר מחוץ לפריים״ . בין מעניקי הפרסים היו יולי תמיד ועורך הדין אביגדור פלדמן. 
 
במקום שבו הסיסמא השולטת היא ׳שלא היה כלום ולא יהיה כלום׳ ליוצרים הדוקומנטריים יש תפקיד חשוב להראות עד כמה יש, הוסיף פלדמן, שהעניק את הפרס לסרט  ״הארץ מעבר להרים״. סרטו הקודר של שלומי אלדר, "ארץ זרה" זכה מי שלא התיישר עם הימין נחשב בוגד שמאלני קיצוני. 
בפרס שחקנית המשנה זכתה שירה האס ״מראות שבורות. דב גליקמן זכה בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר על הסרט ״שרוכים״ והקהל עמד לכבודו.
״לא ניתן להרוס את תעשיית הקולנוע. ישנם רוחשי זימה שרוצים שנהיה כולנו עם קול אחד, ללא השקפות שונות וללא דעות שונות. לא ניתן לזה לקרות״ קרא גליקמן וזכה לתשואות.

21 סרטי קולנוע באורך מלא הוגשו השנה לשיפוטם של חברי האקדמיה, . חמישה מהם עלו לגמר והתמודדו המתמודדים בקטגורית הסרט העלילתי הטוב ביותר: הזוכה, האופה מברלין, שכבר זכה לכ-130 אלף צופים, "הנשף" של שרון מימון וטל גרניט שמוביל עם 12 מועמדויות, עץ תאנה, שרוכים ופרא אציל.