הסרט הדוקומנטרי "טהורה לעד" של הבמאית מאיה זינשטיין, המספר את סיפורה של בית"ר ירושלים בתקופה בה השחקנים המוסלמים מצ'צ'ניה - זאור סדאייב וג'יבראיל קאדייב הצטרפו לקבוצה, זכה הלילה (שלישי) בפרס ה"אמי" היוקרתי בקטגוריית סרטים תיעודיים העוסקים בפוליטיקה וממשל. הסרט מתאר את התנהלות הקבוצה והאוהדים, שסומנו כסמלי הימין והמזרחיות, בעת בה נכנסו לשורותיה שחקנים שנחשבו בעיני חלק מהפעילים הקיצוניים כאויבים. זינשטיין סיפרה על הסרט ל"מעריב אונליין": "הסרט עוסק בהקשרים הפוליטיים של בית"ר, ומספר איך גזענות יכולה לפרק קבוצה או חברה מבפנים".


הפובליציסט, אוהד בית"ר ושדר 103FM, אראל סג"ל סיפר בסרט: "בית"ר ירושלים היא סיפור על איך כדורגל הופך לבעל משמעות גדולה מהכדורגל עצמו, זו קבוצה שנשאה את האתוס המזרחי-ישראלי ואת האתוס הימני. היא הפכה להיות במהלך שנות קיומה לביטוי פוליטי של ישראל השנייה והשלישי, היא הייתה הקבוצה של הדפוקים".



"'טהורה לעד' יצא ב-2016, ומאז הגיע רחוק, הוא הוקרן ביותר מ-100 פסטיבלים, נמכר לנטפליקס, BBS ו-BBC ו'קנאל פלוס' הצרפתי", הוסיפה הבמאית. "מה שקרה עם יציאת הסרט, זה שהוא הגיע למיליוני אנשים. זה די מדהים מה שקורה עם הקבוצה היום, אנחנו רואים איך הבעלים החדש, משה חגג, שם את נושא העלמת הגזענות במרכז".

מה בעינייך המסר שרצית להעביר בסרט?
"הסרט הוציא את נושא הגזענות מעמודי הספורט לשיח המרכזי, וככה אפשר לשנות ולקחת קבוצה טובה ולקחת אותה למקום בריא יותר. אנחנו היוצרים יכולים רק לחלום שסרט יעשה שינוי וימשיך לעשות שיוני. הוזמנתי על ידי התאחדות הכדורגל הגרמנית ("בונדוס ליג") להקרין את הסרט בפני אוהדים בעיר קלן, אני מקרינה את הסרט בבתי ספר, וההישג הכי גדול זה כמובן ה'אמי'".



איך קיבלת את הבשורה על הזכייה?
"ישנתי. העובדה שאני נמצאת בציריך ולא נשארתי ערה רק מראה עד כמה לא האמנתי שזה בכלל אפשרי, התעוררתי ב-6 בבוקר ומצאתי הודעות 'ברכות על הזכייה' בטלפון. לא נכחתי באירוע בניו יורק אבל הפסלון יגיע לתל אביב - זה מה שחשוב".

איך את מרגישה כיוצרת לגבי חוק הקולנוע שצפוי לעמוד לדיון בעוד שבועיים?
"ההצלחה המרגשת של הסרט הזה לא הייתה יכולה להתקיים בלי תמיכה של הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וגם של 'יס', שהיו הראשונים להאמין בי ובסרט. כל התערבות ממשלתית ביצירה יכולה לפגוע באפשרות שלנו כיוצרים לעסוק בחומרים נפיצים חברתית. הממשלה לא צריכה להתערב בתוכן בסרטים אלו".