מחר (חמישי) תגיע למסכינו אחת הדמויות המסתוריות והזועמות ביותר של מארוול קומיקס. זהו גיבור הסרט "ונום", בכיכובו של השחקן הבריטי טום הארדי, שהיה מועמד לאוסקר לשחקן המשנה על תפקידו ב"האיש שנולד מחדש", שבו שיחק לצד לאונרדו דיקפריו. 


"ונום" באנגלית הוא ארס, וגם שמו של נבל־על שהופיע בחוברות קומיקס לראשונה בשנות ה־80. ונום הוא למעשה סימביוט: נוזל שחור חייזרי טפילי שמתקיים על ידי ביצוע סימביוזה עם גוף פונדקאי מארח שעליו הוא משתלט. ונום הוא גם אלטר אגו שאותו חלקו כמה דמויות.

בסיפור המקורי הוא משתלט קודם כל על ספיידרמן, לאחר שזה חשב בתמימותו כי הטפיל המסוכן הוא סתם חליפה שחורה מגניבה שהוא יכול ללבוש. אחרי שספיידרמן מבין כי ונום הוא פרזיט ומצליח להיפטר ממנו, עובר האחרון לאדי ברוק, שעובד גם הוא כצלם במערכת העיתון "דיילי ביוגל" שבו עובד פיטר פארקר, הלא הוא ספיידרמן.

הסיפור סופר לראשונה בקולנוע לפני 11 שנה, בסרט "ספיידרמן 3". באותו סרט גילם השחקן טופר גרייס את דמותו של ברוק, יריבו של פארקר. אחרי שפארקר חשף כי ברוק פרסם תמונה מזויפת של ספיידרמן, האשים ברוק את פארקר בהריסת הקריירה העיתונאית שלו. השנאה שלו לפארקר משכה אליו את הסימביוט והפכה אותו לנבל העל הידוע לשמצה.



מאז שוונום הגיח לראשונה בקומיקס, סיפור הרקע שלו קיבל גרסאות שונות במספר מדיות, כשבסדרת אנימציה אחת, למשל, הוא נוצר מדמו של פיטר פארקר. אחרי שנים ארוכות שבהן תוכנן סרט המוקדש כולו לדמותו של ונום, בקונסטלציות הפקתיות שונות, זה סוף סוף קורה. "ונום" החדש, שביים רובן פליישר (שהתפרסם בזכות סרטו "ברוכים הבאים לזומבילנד") הוא הסרט הראשון ביקום מארוול של סוני, המהווה נספח צמוד אך נפרד ליקום הקולנועי של מארוול.

ומה זה אומר? שבסרט החדש יש לנו את אדי ברוק – ההופך לגוף המארח של הסימביוט ונום – אבל אין בו את ספיידרמן. וזה גם אומר שסיפור הרקע החדש שיינתן לוונום, סיפור רקע המנתק אותו מספיידרמן, צריך להיות מספיק משכנע. האם סוני יצליחו למכור לנו את ונום בלי ספיידי ועם תקציב הפקה צנוע יחסית לסרט גיבורי־על? אף שקולות סקפטיים רבים נשמעים ברחבי הרשת, בסוני אופטימיים, והארדי כבר חתום על שני סרטי "ונום" נוספים.

כמו שבלול שחור

בסרט החדש, ונום הוא ניסוי של המדען הנודע לשמצה קרלטון דרייק (ריז אחמד), ואילו אדי ברוק הוא עיתונאי חוקר שמנסה כבר שנים להפיל אותו. האובססיה הזו של ברוק הרסה לו גם את הקריירה וגם את יחסיו עם חברתו, עורכת הדין אן וויינג (מישל וויליאמס). העניינים מסתבכים ונהיים מעניינים יותר כשאחד הניסויים של דרייק מתמזג עם גופו שלו.

ברוק זוכה לפתע בכוחות־על אדירים ובהזדמנות לעשות את מה שהוא רוצה. מעוות, אפל, בלתי צפוי ומלא זעם, ונום מקשה על ברוק לשלוט ביכולות המסוכנות והמשכרות החדשות שלו. בזמן שוונום ואדי ברוק זקוקים כבר זה לזה כדי להשיג את מה שהם רוצים, הם הופכים קשורים יותר ויותר אחד לשני. אפשר לומר שוונום וברוק הם כמו דוקטור ג'קיל ומיסטר הייד. פליישר הבמאי מעדיף את ההשוואה לרן וסטימפי.

נראה כי כוחו של הסרט יצמח במידה רבה מהאפקטים המיוחדים שלו, שעליהם אחראי פול פרנקלין שמחזיק בשני אוסקרים על עבודתו על שני סרטים של כריסטופר נולאן: "התחלה" ו"בין כוכבים". "ונום שונה מכל דמות אחרת שראינו לפניו", אמר פרנקלין במסע קידום הסרט על ונום, שאת חזותו עיצב בצורה מאוד מאיימת (מומלצת הצצה בטריילר לפני שאתם הולכים לראות את הסרט, תראו אם אתם עומדים בזה). 

"ונום". צילום: פורום פילם
"ונום". צילום: פורום פילם


"אומנם הוא נראה כאדם רגיל, אך יכול לעשות הרבה יותר מכך: לשלח את זרועותיו ולשנות את צורת גופו. הוא כמעט לא ניתן להשמדה. יש לו עדיין מעט פגיעות, ואת האיכות המעניינת שהופכת אותו כמעט לנוזל. הסימביוט יכול לחלחל אל מתחת לנקבוביות העור, להיקלט בתוך הגוף ולעבור בין הבגדים. כשפגשנו לראשונה בסימביוט השחור, זה הרגיש כמו שבלול שחור, וכאשר זה התמזג עם אדי, זה משנה את עורו ובכך הופך אותו לוונום - יצור חלקלק, בעל עיניים לבנות ומשונות, כפי שיש ללווייתן רצחני. כל האלמנטים הללו הופכים אותו לדמות אנימציה חשובה, ובנוסף לאתגר יצירתי לעולם האפקטים המיוחדים”.