השחקנית לטיסיה איידו לא מהססת לשבור מוסכמות בחברה הערבית. כך היה כששיחקה בתפקיד ד"ר שירין בסדרת המופת "פאודה", שבה העזה לצאת נגד גדול הטרוריסטים בגדה וסופה היה טראגי. כך גם בתפקידה בסרט "אוויר קדוש" שעולה היום לאקרנים, שבו היא מגלמת מדריכת מיניות לנשים. לא פחות. ואת כל זה היא עושה בלי לדעת מילה אחת בערבית. "רק אנגלית וצרפתית", היא צוחקת, ומסבירה שלפני "פאודה", וגם לפני תפקידה האחרון, למדה ערבית ועבדה עם מומחים למבטא. יש לציין שהיא מיטיבה ללמוד שפות לא פחות משהיא מיטיבה לשחק.



"אוויר קדוש" היא דרמה קומית שמביאה את סיפורו של אדם (שאדי סרור, שגם כתב את התסריט וביים), ערבי נוצרי מנצרת שאין לו עבודה, אך חולם להיות איש עסקים מצליח. כשאשתו למיה (איידו) מודיעה לו שהיא בהריון (סצנה בלתי נשכחת, ממש בתחילת הסרט), הוא מחליט לפרנס את משפחתו באמצעות רעיון גאוני: למכור אוויר קדוש בבקבוקים לתיירים שמגיעים לעיר הקדושה לנוצרים.





סרטו של סרור יוצא דופן בנוף המקומי בכך שהסכסוך והמתחים הפוליטיים נמצאים ברקע, אך לא תופסים מקום בפרונט. "הסרט מביא באופן הומני לקדמת המסך את הגיבורים אדם ולמיה כזוג צעיר, וזאת כדי שהקהל הרחב יפגוש אותם לפני הכל כבני אדם כמוהם", מסביר סרור. "ולמרות זאת, השדה הפוליטי עדיין נמצא ברקע. לא רואים אותו, אבל הוא שולט, בגלל שהמצב החברתי של הזוגות הצעירים נראה אבסורדי, בחסות המדיניות הפוליטית והתרבותית בישראל. הנוצרים, כמיעוט בתוך מיעוט, מקופחים וחסרי ישע יותר מעדות אחרות במדינה, והתסכול הזה גורם לגיבור הסרט לנהוג כפי שהוא נוהג. מכירת אוויר על ידי צעיר סהרורי וחולמני הוא צעד לפני השיגעון. קל לאבד פה תקווה, במיוחד כשאתה לא חלק מהקונצנזוס התרבותי. אך למרות המציאות הישראלית, על האבסורדיות החונקת וחוסר ההיגיון שבה, הגיבור עדיין מפוכח ובעל שכל ישר, וקורא לאהבה, דיאלוג ושלום, ולא למלחמה".



כמו במרבית תפקידיה, גם הפעם איידו מגלמת דמות של אישה חזקה. "אני לא רואה הבדל בין גברים לנשים, אבל מבינה שגברים רוצים לראות את הנשים כחלשות יותר, כי ככה קל להם יותר. במציאות הנשים חזקות ונוכחות, ואת זה חשוב להראות. הבעיה היא שבסרטים לא מראים דמויות כאלה, ואני שמחה להיות זאת שמביאה את הנשים הללו אל המסך", היא אומרת. "שאדי נתן לי תפקיד חזק של אישה פוזיטיבית ואקטיביסטית שפועלת בנחישות כדי להשיג את רצונותיה, ושמחתי לגלם אותו. הדמות שלי, כמו שהגדיר אותה שאדי, היא חיבור בין ליידי מקבת' לדון קישוט. היא נלחמת בטחנות רוח במצב המסובך שיש פה בארץ".





כמי שמרבה לגלם דמויות חזקות, את מגדירה את עצמך אישה חזקה?
"חוזקה היא גם לדעת להראות את הנקודות החלשות שלך. להראות את המורכבות של האנושיות שבך. זה להרגיש, וכנראה זאת הסיבה בזכותה אני כל כך אוהבת לשחק".



הקריירה של איידו (28), ילידת צרפת ובת לאב צרפתי ואמא לבנונית, תפסה תאוצה, והיא קוטפת תפקידים הן בצרפת, ארץ הולדתה, הן בלוס אנג'לס, הן בישראל. היא מספרת שכיום מזהים אותה לא רק בארץ, אלא גם באירופה ובארצות הברית, זאת הודות להצלחה המסחררת של "פאודה" מאז שנרכשה על ידי נטפליקס. "הסדרה הביאה המון תשומת לב לקריירה שלי בכל מקום בעולם", היא אומרת.



את יכולה להבין את האהדה הגדולה אלייך בישראל?
"אני באמת לא יודעת למה. אני נהנית מזה ויש לי מזל שהבמאים נותנים לי תפקידים טובים. כשחקנית אני חולמת לגלם דמויות כאלה, עם החולשות, ההנאות והשמחות שלהן".



לא ביקרת בישראל כבר כמה חודשים. עכשיו כשאת כאן לרגל קידום הסרט "אוויר קדוש", גילית משהו חדש על המדינה?
"לא הספקתי לטייל בארץ, כי יש לי אחריות לקחת חלק במסע יחסי הציבור של הסרט, אבל פגשתי אנשים, וכמו בכל פעם אני לומדת משהו חדש מהאנשים שאני פוגשת. לשמחתי, במסגרת העבודה שלי אני נוסעת הרבה בעולם. רק לאחרונה הייתי בדרום אפריקה ובארצות הברית. החיים שלי עשירים ומגוונים ומלאים בחוויות מלמדות".



יש באופק תפקיד נוסף בסרט ישראלי?
"עדיין לא. כרגע התפקידים מגיעים בעיקר מצרפת, ואני שמחה לעבוד קרוב לבית".