כשנה לאחר שנשר ממנו אלינו אלבומו הרביעי, "נשורת", שאותו שיגר במארז קרטוני בלתי שגרתי, מפציע נעם רותם עם "שמש שקרנית", סינגל חדש כמקדמה לאלבומו הבא וכאדן זינוק לסיבוב הופעות חדש. זה, אגב, ייפתח הערב בהופעה חגיגית במועדון הבארבי בתל אביב.
למה "שמש שקרנית"?
"שאלה טובה. לא לכל שיר יש הסבר. נראה לי לא פעם שלהסביר שיר, זה כמו להסביר בדיחה, או להסביר ציור. נראה לי שעדיף להסביר מדוע הוצאתי סינגל ולא אלבום שלם".

פרט, נמק והסבר.
"אחרי ש'נשורת' יצא, התרכזתי בהפקה ובכתיבה לאחרים. כשהשיר 'שמש שקרנית' צץ ועלה, הבנתי שייקח זמן עד שאצא באלבום שלם חדש, ואז לך תדע מה יהיה מקומו במסגרת של אלבום שלם. אז הסתפקתי כרגע בסינגל, מתוך הערכה שיהיה טוב להתניע איתו את סיבוב ההופעות הנוכחי".
מי בין ה"אחרים"?
"כתבתי כמה שירים לשי צברי והפקתי את האלבום השלישי של איתמר רוטשילד (ששני אלבומיו הקודמים הופקו מוזיקלית על ידי נעם אחר, לבית ענבר - יב"א)".

שי צברי מזוהה יותר עם ברי סחרוף ועם פיוטים מאשר איתך.
"מוזיקה זו מוזיקה ואמנות זו אמנות – וזה כל מה שאני יודע".
מי עוד?
"עכשיו אני עוסק בהפקה המוזיקלית של האלבום החדש של ערן צור (אלבום סולו שביעי - יב"א), שעליו התחלנו לעבוד אחרי שיצא לנו להופיע יחד לפני כשנה. אני שמח שהוא יהיה האמן האורח בהופעה הערב, וגם ינגן ב'שמש שקרנית'".
בעצם מדובר בחיבור מאוחר ביניכם. 
"האמת היא שתמיד דיברנו שזה יקרה מתישהו, אבל כנראה לכל דבר הזמן הנכון. למעשה, אני מכיר את ערן מגיל 14 , כשהייתי הולך להופעות שלו בחיפה. אין הרבה אמנים שאתה יכול להגיד שגדלת עליהם, כמו שגדלתי על ערן וכזה הוא בשבילי".
איפה זה התחיל?
"באחת ההופעות הראשונות של ערן במסגרת ההרכב כרמלה גרוס ואגנר. מאז ראיתי בחיים שלי אלפי הופעות, ואני לא שוכח את ההופעה ההיא של ערן, שאני יכול לשחזר אותה שלב אחר שלב, והיא הייתה רגע מכונן מבחינתי. מאז לא ראיתי פרפומר כל כך אקספרסיבי כמוהו, שכל הופעה שלו עושה בית ספר לאחרים".
לעומת ההפתעה בשיתןף הפעולה עם שי צברי, החיבור שלך עם ערן צור - כשניים שבאים מאותה "שכונה" מוזיקלית - נראה טבעי.
"לא סתם אותה שכונה. מסתבר שגדלנו ברחובות סמוכים – הוא בקריית ביאליק ואני בקריית חיים, בחלק שגובל בקריה שלו. מכאן אנחנו די מבינים אחד את הרחוב של השני, כמו שזה נקרא, עם נופי ילדות דומים ברקע".
מה אתה מביא לאלבום שלו?
"על זה יהיה לי יותר נוח לדבר כשהאלבום שלו יושלם".
את מי הפקת מוזיקלית בעבר?
"אין כאן עבר. התחלתי לעסוק בכך רק בשנה וחצי האחרונות".
המעבר שלך להפקה הוא חלק מתהליך שעובר עליך במסגרת החלפת הקידומת אשתקד, בעקבות יום הולדתך ה-40?
"אולי עם השנים מצטבר איזשהו ניסיון, המניב ביטחון לחלוק אותו עם אחרים".


 
משובת נעורים

כמה פרטים על רותם. הוא בן 41 ונמצא בענייני מוזיקה משחר נעוריו, כשמשובת נעורים הטילה אותו לכך. "זה התחיל מאהבה נכזבת לאיזו ילדה שמאוד אהבתי אותה", הוא משחזר. 
"הלכתי בעקבותיה למועדון שבו הופיעה להקה צעירה, ומשם חזרתי עם לב שבור. כתוצאה מהחלטה שאני מסוגל לעשות מוזיקה יותר טובה מהלהקה שהופיעה שם, כתבתי את השיר הראשון שלי".
כעבור שלוש שנים, כשהיה חייל בן 19 , היה ממקימי להקת קרח תשע, שגם כיום הוא איננו מתכחש לסגנון המאוד קופצני שלה, אם כי התרחק ממנו מאוד. 

"הלהקה הזאת היא אבן בבניין של הדרך שלי, ובלעדיה אולי לא היו שומעים ממני", הוא אומר. "זה כמו תמונת ילדות. לפעמים היא מביכה, כמו שלפעמים היא גורמת לך להיות גאה בעצמך".
קרח תשע הוציאה שני אלבומים – "תחיי לתם של החיים הנכונים" (1997) ו"קרח תשע" (1999). משה לוי ואסף תלמודי הפיקו מוזיקלית את שני האלבומים הללו. מאז עבר רותם לקריירה סולנית. הפקת הקול השתנתה אצלו לחלוטין, ונדמה שאי אפשר לזהות את שירתו הנוכחית עם זו שבימי "קרח תשע". 
"בקול אני כבר לא מגיע לגבהים שאליהם הגעתי אז", הוא מעיר. "החומרים הנוכחיים שלי דורשים שירה אחרת".
זה גם עניין של בגרות?
"המילה הזאת קצת כבדה עלי. עברו שנים מאז 'קרח'. לו הייתי נשאר באותה נקודה, זה היה עצוב במידת מה".
רותם מתגורר בהוד השרון. הוא נשוי לענת, העוסקת בתרגום, ואב לעמליה, כבת עשר וחצי.
האם בתך מכירה את שיריך ואת שירי קרח תשע?
"מחוסר ברירה. היא יותר מתעניינת בציור".
אביה עסק בציור?
"אבא שלה לא יהיה מסוגל לצייר סמיילי, אפילו אם יכוונו אקדח לראשו".
ממה אתה נרגע?
"מצפייה בתוכניות מתח בטלוויזיה. דרכן אפשר להירגע קצת".
מה יהיה בסיבוב ההופעות שלך?
"הוא יהיה אנרגטי ואבצע בו להיטים מכל הקריירה שלי, דבר שאני לא עושה בדרך כלל, כשאיתי חגי פרטשמן על התופים, רז בורג על הקלידים, עידו הרשקוביץ על הבס ואהד קוסקי על הגיטרות, שהוא איתי מאז ימי קרח תשע והתחלק איתי בכתיבת השירים. הקשר איתו הוא הקשר המוזיקלי ארוך הטווח בקריירה שלי".
מתי האלבום הבא?
"אין לי מושג, אם כי אני משתדל לצמצם את טווח הזמן בין אלבום לאלבום". 
נועם רותם – סיבוב הופעות חדש.
זמר אורח: ערן צור. 21.1 . רביעי.
פתיחת דלתות: 20:30 . מועדון
הבארבי, קיבוץ גלויות 52 , תל אביב