"התחלתי בלהקה (הנח״ל), המשכתי בלהקה (שוקולד מנטה מסטיק) ולא פרצתי לקריירה סולנית מרצון״, אומרת רותי הולצמן, שייצגה בפרק הלהקות בסדרה ״מקום בצמרת״ (ערוץ 1) את ״שוקולד מנטה מסטיק״ - הנחשבת עד היום ללהקה הנשית מס' 1 בתולדות הזמר הישראלי. ״כביצועיסטית, הורגלתי מהרגע הראשון שאמרו לי מה לעשות בתוך הרכב ואיך לשיר״.



צריך אופי ספציפי כדי להיות בלהקה?


״צריך להיות חייל טוב, לשמור על משמעת ולא פחות מזה, צריך לדעת להתחלק. אצלנו, בשוקולד מנטה מסטיק, המפיק שלנו, פשנל, דאג לשוויוניות מלאה בינינו וזה מה שהחזיק אותנו כהרכב״.



אני פוגש את הולצמן (64), שופעת האופטימיות, באותו בניין, קרוב לגדות דיזנגוף, שבו ראיינתי אותה לראשונה לפני 43 שנה כצעירונת בת 21, שהשתתפה במופע ״הג׳אמבו הגדול״. היא פרצה לקריירה שלה כגיטריסטית בימי הולדת של הקוסם אלימלך בר־און. ״הרווחתי 10 לירות להופעה וזה היה הון לנערה שדום לב לקח ממנה זה מקרוב את אביה״, מעידה הולצמן.



מספרים אישיים עוקבים



מהקוסם והתיכון האמנותי ״רננים״ המשיכה הולצמן ללהקת הנח״ל, שם פגשה את ירדנה ארזי ולאה לופטין, שהפכו חברותיה לכל החיים. הכל היה אז ראשוני ותמים. בראיון דאז הולצמן לא הזכירה את הפרט הפיקנטי: עם גיוסן בבקו״ם קיב־ לו הולצמן־ארזי־לופטין מספרים אישיים עוקבים. אחרי שהשתחררו, לוהקו יחד כשלישייה למופע ״קונגרס הצחוק הציוני הראשון״, משם המשיכו כשוקולד מנטה מסטיק. כך קרא להן המפיק שלהן, אברהם דשא (פשנל) וכך המשיכו למופע עצמאי.



האם הוחלט מראש שירדנה תהיה כוכבת ההרכב?


״ירדנה לא הייתה הכוכבת אצלנו. לא נפלנו ממנה, גם אם היא הדהימה ביופייה, אבל לעומת לייקוש (לופטין) ואני, היא הייתה מאוד שאפתנית ובכך בלטה בינינו. יחד הגענו ב־76' להופעה באירוויזיון בהאג, וכשנאמר לנו שיצפו בנו 500 מיי ליון איש, זה לא אמר לנו כלום. הכי חשוב היה שיראו אותנו בבית״.



סקופ: ״מבין השירים שהוצעו לנו לאירוויזיון, בחרנו את ׳אמור שלום׳ של אהוד מנור ומתי כספי. פשה (פשנל), שעד אז הכתיב לנו כל צעד שעשינו, אמר בעודו יושב על הווספה שלו: ׳זאת תהיה בכייה לדורות׳. הוא התבדה. השיר הגיע למקום השישי והפך ללהיט, אבל אולי היינו מצליחות יותר עם השיר שפשה רצה (״זה טוב זה טוב״ מאת אליעוז רבין ורוני וייס)״.



המשבר: ״רגע הפירוק כעבור שנתיים היה מאוד קשה. ירדנה לא טרחה להודיע לנו שהיא עוזבת. יום לפני פרסום ראיון איתה שבו הודיעה על הפרישה, היא התקשרה אלי. זה היה כואב ומעליב. באתי מהר לפשה ושאלתי אותו איך עושים כזה דבר. או.קיי, מתפרקים, אבל לפחות אפשר היה למנף את הפירוק עם סיבוב של 30 הופעות פרידה״.



העיכול: ״הבאתי זר פרחים לכל אחת משתי חברותי, והענקתי לכל נגן בהרכב שלנו תקליט. בהופעה האחרונה די לא דיברנו. אחרי שהיינו יחד מסביב לשעון, בארץ ובחו״ל, פתאום הכל נפסק ב׳קאט׳״.



החברות: ״עם יד על הלב, לקח לנו כמה שנים של התרחקות עד שחזרנו להיות חברות קרובות. זה כמו כדורים של ביליארד שמתפזרים ולאט לאט מתכנסים אל הגומות. כי מה לעשות, חברות כשלנו לא מסוגלת להיגמר. אנחנו מסוגלות לומר זו לזו במבט מה שלא יאמרו אלף מילים״.



אהבת־חייה: עוד בתקופת השלישייה הכירה את רופא הילדים ד״ר שמעון ברק, אז מנחה תוכנית הבידור הטלוויזיונית ״שירים מארץ אחרת״. ״כשבאתי להיפגש איתו לקראת ההשתתפות שלנו בתוכנית, ראיתי בקפה ׳פינתי׳ חתיך שלא מהעולם הזה, שקרא אותי אליו. הוא שתה מיץ אשכוליות ובעודי לוגמת קפה נעצתי בו מבט. אחרי 10 דקות, כשפגשתי את ירדנה ולאה, אמרתי להן: ׳אתן רואות את הבחור הזה? - אני מתחתנת איתו!״




נשמה ענקית. הולצמן היום. צילום: יעקב בר און



משפחה: הם נשואים באושר מ-76׳ ומרגישים כמו בירח דבש מתמשך. בתם, מיכל, או ״פיצקאלע״ בפיה, חיה עם בן זוגה בערבה ועוסקת בהוראה, ״כשעוד מעט תהפוך אותי לסבתא״. בנם הוא השחקן והסטנדאפיסט יונתן ברק.



ההתכנסות: אחרי שהשוקולד נמס, המשיכה הולצמן להופיע בתוכניות ובמופעים, הפעם הרחק מהטופ, עד שהקריירה שלה נמוגה בפייד אאוט. ״הבנתי שלא ייתכן שבמשפחה יהיו שני אנשי-קריירה, ובו בזמן לגדל ילדים״, היא משחזרת. ״למשל, לא רציתי לוותר על מסיבת חנוכה עם הילדים בגן. שום חלטורה לא שווה את זה. אמרתי לעצמי שבכל מקרה, הכישרון יישאר איתי. ניתבתי אותו לכיוון של דיבוב בשעות שנוחות לי - וירדתי מהבמה״.



התמודדות עם הגורל: בגיל 44 חטפה התקף לב ואז הטרגדיה עם אביה ריחפה מול עיניה באופן מצמרר. אחר כך לקתה בסרטן בשלפוחית השתן וכעבור שנים - בסרטן במעי הגס. כמו גדולה יצאה משתי פגיעות אלה וגם התגברה על פציעה שבה גובסו שתי ידיה. בעזרת המשפחה החלימה וחזרה לעצמה. ישר מהטיפולים שמעון שלה לקח אותה ואת ילדיהם לטיול חלומי בפרובנס.



דוגמה אישית:
הולצמן, נשמה ענקית, למדה שיקום דרך אמנות ועסקה בכך בהתנדבות במקומות שונים, כשבמהלכה הייתה המילה ״לתת״ למילת הדגל שלה. בימים אלה היא משמשת חונכת לנערה הזקוקה לסיוע. שום דבר לא יכול להשתוות לעזרה לזולת, היא מאמינה.



חידוש הקריירה: הולצמן, זמרת ושחקנית עם ניצוץ בעיניים, לא שכחה את הקהל. היא חזרה לבמה, בין השאר למחזות הזמר ״צלילי המוזיקה״ ו״ברנשים וחתיכות״, אבל במינון נמוך. ״אחרי שהילדים גדלו, יכולתי להתענג על עצמי״, היא אומרת.



הגיל: הולצמן לא רק מאלה שלא מסתירות את גילן, אלא קראה דרור לשיער השיבה שלה ועברה מג׳ינג׳י לטבעי. ״ממה צריך להתחבא ומדוע צובעים?״, היא תוהה. ״וקמטים? - הרי הם מספרים את סיפור החיים של הבן אדם״.



אחרית דבר: ״עד היום מפתיע אותי איך אחרי כל כך הרבה שנים, עדיין זוכרים אותנו, שוקולד מנטה מסטיק. כנראה שעשינו משהו״.