ידוע שהולנד לא התברכה בטופוגרפיה יותר מדי מעניינת, וההולנדים שמחפשים פסגות נאלצים לנסוע לקצה הדרום מזרחי של המדינה ולהסתפק בטיפוס של כ-300 מטרים מעל פני הים במקום שנקרא ואלסברג. אבל אם הם מעוניינים בפסגות מוזיקליות, הם יכולים לקבלן מהגיטריסט הישראלי. תושב אמסטרדם. ערן הר אבן (31), ושותפתו ההולנדית סאנה הייברכטס (22). 


הר אבן והייברכטס מגיעים ארצה ביום רביעי הבא, למופע בתיאטרון תמונע בתל אביב. הדואו, המתהדר בשם הלועזי – השעטנזי – EvenSanne, הוציא דיסק בכורה בשם Something So Sweet ביוני אשתקד, וככל שהצלחתי להתרשם מצפייה בקליפ של שיר שלקוח מהאלבום, Soap Bubble World, נראה שכותר הדיסק אכן תואם את תוכנו המוזיקלי.

ההרכב שיופיע בישראל, שכולל גם את חברו משכבר ימים של הר אבן, הסקסופוניסט איתי וייסמן (גם הוא תושב אמסטרדם), ואת המתופף ההולנדי פיליפ לאם, מוגדר כהרכב "אינדי, ג'אז עכשווי ואקלקטי". ואכן הלהקה מבצעת מגוון חומרים ששאובים מכיוונים מוזיקליים שונים.  


דרכיהם של הר אבן והייברכטס הצטלבו לראשונה כאשר הזמרת היתה בסך הכל בת 14. זה היה במסגרת לימודי נוער במוסד אקדמי ללימודי מוזיקה, והגיטריסט התרשם מיכולותיה הקוליות הגולמיות של הנערה. הפרק הבא של השידוך המוזיקלי התרחש כעבור שש שנים. "הייתי זקוק לזמרת לאיזה "באקגראונד גיג" ופשוט קראתי לסאנה וזה היה מטצ' מהתו הראשון," הוא נזכר. "זה גרם לנו להרגיש שאנחנו רוצים לנגן עוד ועוד ביחד."

וכך היה. "התחלנו לעבוד ביחד ולחבר כל מיני שירים ביחד", מוסיף הר אבן. "היא הביאה שירים ועיבדתי אותם, והיא כתבה מילים לשירים שלי. התחלנו להופיע וקיבלנו אחלה תגובות. וזה הוביל לדיסק שאיתו נופיע בארץ".

אגב, למי שתוהה, הר אבן והייברכטס אינם זוג בחיי יומיום - להר אבן יש בת זוג אחרת, שגם היא זמרת, אבל הוא אומר שיש ביניהם אהבה והערכה הדדיות. "אנחנו לא זוג אבל יש בינינו כל המתח המיני של כאילו בני זוג, אבל אנחנו זוג מוזיקלי בלבד", מציין הגיטריסט.

הר אבן התחיל לסלול את דרכו המוזיקלית בתחום הרוק, ולקח לו זמן לגלות את עולם האילתור. "בגיל העשרה הייתי בענין של רוק של שנות השבעים, של רוק פרוגרסיבי. זה, בעצם, החלום הראשון שלי, לנגן רוק". הוא גילה את עולם הג'אז כאשר היה תלמיד בתיכון לאמנויות תלמה ילין. "קיבלתי שטיפת מוח רצינית מעמית גולן ז"ל (שהיה ראש מחלקת הג'אז של בית הספר). התחלתי להקשיב לג'אז אבל בהתחלה לא אהבתי את זה. לא הצלחתי להתחבר לזה. באתי ממקום אחר לגמרי".

כל זה השתנה כאשר הר אבן חבר לנגן ג'אז בן גילו, הטרומבוניסט יונתן וולצ'וק. "גרתי בראש העין והייתי צריך לקום כל יום בשעה 5:45 כדי להגיע לבית הספר בזמן עם כל הפקקים בדרך. אחרי שנה אני ויונתן מצאנו סידור ושכרנו דירה ביחד".

זה היה בכיתה י"ב. חיש מהר וולצ'וק הצליח במקום שבו לא צלחה דרכו של גולן. "יונתן הצליח להכניס אותי לג'אז", אומר הגיטריסט. "יונתן יודע להטיף בלי מילים", הוא מוסיף בצחוק. "שמנו דיסקים והקשבנו ביחד והלכתי בכיוון של מיילס (דייויס) וג'ון קולטריין ובאד פאוול. פשוט שכחתי את כל מה ששמעתי קודם. התהליך הזה לקח בסך הכל חצי שנה".

היום הר אבן משלב מספר השפעות בתמהיל המוזיקלי שלו. יש שם נגיעות של ג'אז, ושל אהבתו הראשונה הרוקיסטית, וגם של פופ ואף מעט צבע פולקי. הוא אומר שלאחרונה הרחיב את היריעה הסגנונית שלי עוד יותר.

"כשלמדתי לתואר שני לקחתי שיעורים בגיטרה קלאסית, וכתבתי מתודיקה לגיטרה בנושא של פוליפוניה. ממש התאהבתי בסאונד של גיטרה קלאסית שזה היה משהו חדש בשבילי".

היום, הדיציפלינה החדשה בהחלט צובעת את מרכולתו המוזיקלית של הר אבן, על אף שהוא לוקח את הענין לכיוונים לא ממש קלאסיים. "אני משתמש רק

בגיטרה קלאסית היום, ואני מוסיף לזה כל מיני אפקטים. אני בעצם מנצל את הסאונד הטהור של הגיטרה הקלאסית אבל אני מוסיף עליה את כל השכלולים המודרניים. אני חושב שכל זה, יחד עם הקול המדהים של סאנה, עובד טוב".
יום רביעי, 21:30, תיאטרון תמונע. כרטיסים ומידע נוסף: 03-5611211 ו-www.tmu-na.org.il