במשך עשרות שנים נשא אלברט מרציאנו (72) על כתפיו את תפקיד מנהל אגף לתרבות ואמנות בשכונות בירושלים, כמו גם מנכ״ל המועצה לקידום תרבות ואמנות בשכונות ובעיירות הפיתוח.
"כוכב נולד - קולות וצלילים", "להיות כוכב" ו״מאסטרו" לא נהגו במוחם הקודח של טמירה ירדני, צביקה הדר ויואב צפיר. מדובר בפרויקטים שמרציאנו הגה, יזם והפיק במשך שנים, וממרחק הזמן הוא בהחלט ראוי לתואר מלך הריאליטי של האייטיז.
עכשיו מוציאים דיסק לכבודו, "הצועני מאוהב", לכבוד תקופה שלא תחזור. בין הכותבים בדיסק: יוני רועה, דוד קריבושה, עינת הולנדר ויואב גינאי. משתתפים בו אשר פדי, אבי יפרח, ניצן עין־הבר, גדי שרי, יאיר מיכאל, מאיה אברהם ועידית הלוי.

אלברט, אנחנו מדברים על טרום עידן הריאליטי, לפני שכל אחד חלם להיות זמר או מליאן. מאיפה באו הרעיונות האלה?
"ב־1987 התקבלתי לתפקיד בכיר במשרד החינוך, וכיהנתי כממונה ארצי לקידום תרבות ואמנות בשכונות ובעיירות הפיתוח. זה היה בתקופת כהונתו של יצחק נבון כשר החינוך. במסגרת תפקידי, נבון ביקש ממני לאתר, לקדם ולפתח יוצרים ואמנים, בני נוער ומבוגרים, שידם אינה משגת. כאלה שבאו בעיקר מהפריפריה, השכונות ועיירות הפיתוח, כדי לחשוף את הפוטנ־ ציאל הגלום בהם".
איך עשית את זה בפועל?
"יחד עם צוות חשיבה מיומן, עלה במוחי רעיון ליצור את 'כוכב נולד - קולות וצלילים' - תחרות ארצית בשירה ונגינה. הצוות הורכב ממוזיקאים, יוצרים, מלחינים ומנצחים, כמו דוד קריבושה, יוני רועה, אריק רודיך, ננסי ברנדס ועוד. ההחלטה הייתה להגיע לכל יישוב בארץ, לאתר את היוצרים, הזמרים והנגנים באמצעות מבחנים ומיונים מקומיים, אחר כך מבחנים אזוריים ובסוף תחרות ארצית".
יש לך רקע מוזיקלי?
"באתי ממשפחה מוזיקלית. אבי ז"ל היה זמר ברדיו, ושימש כמלחין של ג'ו עמר ז"ל. ינקתי מוזיקה ממשפחתי עוד בילדותי. היום אני מנגן על כמה כלים, ושולט במיוחד במפוחית פה וגיטרה. אני כותב ומלחין שירים, יוצר אלבומי שירה ונגינה, ומשמש כיועץ לענייני תרבות ואמנות במשרד החינוך".
איך היה פה פעם, לפני עידן האינסטנט של כוכב נולד ושות'?
"לפני עידן האינטרנט והאינסטנט, בי־ צעתי עם צוות העובדים שלי עבודה מורכבת: היינו נוסעים לכל עיר ופרבר ברחבי הארץ - בצפון, במרכז ובדרום - ועורכים מבחנים ומיונים על ידי צוות מיומן של מוזיקאים, מלחינים ואנשי חינוך. זאת הייתה חוויה מלאת סיפוק. נוצרו קשרים עם בני המשפחות וילדיהם בעלי הפוטנציאל, הייתה אווירה חמה ומשפחתית שהעלתה חיוך ושמחה אצל אנשים קשי יום".
כואב לך שהתקופה הזו נעלמה?
"יש לי נוסטלגיה עצומה לתקופה, כי ראינו בכל ילד עולם ומלואו, ושאיפותינו היו להביא למיצוי היכולות והפוטנציאל החבויים בכל יוצר. כשהוא הגיע לבמה ועבר כברת דרך ארוכה בפיתוח האישי שלו, היינו מסופקים מאוד".
זוכר מישהו מהם בתחילת הדרך?
"אמנים ויוצרים ידועים רבים צמחו מהפעילות שיזמתי. עברי לידר, מאיה בוס-קילה, נינט טייב, מיכל ינאי, עידית הלוי, ליאור אלמליח ועוד רבים וטובים התחילו בפעילות המקדמת שלנו".