גארי ברתיני היה המוזיקאי שהעלה את שירת המקהלה בארץ על פסים מקצועיים, לפי מיטב המסורת האירופאית, כשהקים את מקהלת רינת' באמצע שנות ה-50," אומר המנצח רונן בורשבסקי, המנצח והמנהל המוזיקלי של המקהלה הישראלית הקאמרית על שם ברתיני.



בשיחה שערכנו לקראת 'החגיגה הכורלית', שתיערך במוצאי שבת במוזיאון תל-אביב ותפתח סידרת קונצרטים ברחבי הארץ לזכרו של המוזיקאי המנוח, מספר בורשבסקי כיצד ברתיני השפיע עליו: "היה לי הכבוד לשיר תחת שרביטו של גארי בכמה הזדמנויות, כשהייתי צעיר ושרתי במקהלת האופרה," מספר בורשבסקי בן ה-43. "אז יכולתי להתרשם מקרוב מהיכולות המדהימות של גארי בניצוח האופראי, כמי שידע היטב לעבוד עם מקהלות, כשעיקר הכיף היה בחזרות איתו. כשגארי ניצח ראו את חדוות המוזיקה שלו על פניו ועל כל גופו."

"כולו היה הבעה אחת", ממשיך בורשבסקי. "זה היה הקסם שבו תפס את זמרי המקהלה מבלי שאפשר היה להסביר כיצד זה קרה ולמה. פשוט היה לו את זה".

המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני, בניצוחו ובניהולו המוזיקלי של בורשבסקי, היא מהטובות שפועלות כיום בארץ והיא משתתפת באופן קבוע בקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בורשבסקי והמפיק המוזיקלי חגי גורן הקימו אותה ב-2009 כמקהלה איכותית ומקצועית, שאמורה לענות על צרכי התזמורות המובילות בארץ בבואן לבצע יצירות אורטוריות ואופראיות. מתוך המקהלה יש גוף מצומצם יותר, קאמרי, המונה כ-24 זמרים ומתמחה בביצוע יצירות א-קפלה ויצירות מקהלתיות אתגריות. באחרונה חזרה המקהלה מסיור בפראג ובווינה.

בורשבסקי, תלמידם של נעם שריף ומנדי רודן, משמש גם כמנצח וכמנהל המוזיקלי של מקהלת האיחוד, והוא אף עומד בראש החוג לניצוח מקהלה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב. בנוסף הוא מנצח המשנה שליד זובין מהטה בפילהרמונית ומציין ש"מלבד האנרגיות הבלתי נגמרות שלו, זובין הוא אישיות שתענוג להיות במחיצתה".

"לאן שהמוזיקה לא תתקדם, תמיד תשמור שירת המקהלה על מקומה המכובד," אומר בורשבסקי. "שירת המקהלה עשתה קפיצת מדרגה עצומה ב-30 השנים האחרונות, כולל התקדמות מאוד גדולה בארץ," הוא סבור. "אני שמח שלתחום מצטרפים כל הזמן צעירים ברמה גבוהה לצד ותיקים ומנוסים. כולם שרים יחד בתחושת חברותא שכמותה אין בשום דבר אחר, כשכולם חוברים למטרה נעלה ומרגשת".

כמתאבן לקראת החלק העיקרי של הקונצרט החגיגי, שייערך במוזיאון תל אביב במוצאי שבת, הקהל, לרבות ותיקי מקהלת רינת ששרו בניצוחו של ברתיני, יוזמן לשיר באכסדרה יחד עם המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוזיקה בירושלים, בהדרכת סטנלי ספרבר.

בהמשך אותו הערב, שייערך באולם רקנאטי, יוקרן סרטון קצר ובו קטעים של ברתיני מתוכניות טלוויזיה, יושמעו דברים מפי מיה שביט, המנצחת הוותיקה של מקהלת העפרוני, והמקהלה הישראלית הקאמרית על שם ברתיני תופיע עם תזמורת נתניה – הקאמרית הקיבוצית, בניצוח בורשבסקי. עינת ארונשטיין, איתן דרורי, אלון הררי, דניאלה סקורקה וגיא פלץ הם הסולנים המוכשרים שנבחרו לשיר בקונצרט הזה.

הם יבצעו שלושה קטעי א-קפלה ברוחו של ברתיני, כולל שיר קטלני עתיק בעיבודו, יצירה למקהלה מאת רוסי ומדריגל מאת מונטוורדי. בהמשך הם יבצעו שמונה שירי-אהבה מאת ברהמס וטה דאום מאת שרפנטיה. בחלק השני של הקונצרט תשיר מקהלת האקדמיה מירושלים א-קפלה, בניצוח סטנלי ספרבר, קטעים מאת בלוך, ברוקנר, דביוסי, ברבר וגרשווין, לצד יצירות מאת יחזקאל בראון, עדן פרטוש והשיר 'עטור מצחך', שהלחין יוני רכטר. בסיום יניף אבי אוסטרובסקי את שרביטו על כל משתתפי הקונצרט בביצוע 'לאודטה דומינום' מאת מוצרט ו'הללויה' מתוך 'משיח' של הנדל.

בורשבסקי אומר שהיצירות נבחרו בפינצטה, כולל כאלה שברתיני היה חתום על ביצוע הבכורה שלהן בארץ עם מקהלת רינת. לדבריו, כשצ'לן העל הקטלני פבלו קזלס שמע את זמרי רינת מבצעים בניצוחו של ברתיני את השיר הקטלני העתיק, הוא פרץ בבכי מרוב התרגשות.

אותו קונצרט יוגש כעבור שבוע, ב-7 באפריל, באולם הנרי קראון, בתיאטרון ירושלים.

תוכנית ליטורגית שונה לגמרי תוגש בשבת, ה-11 באפריל, בכנסיית מר אליאס בחיפה וכעבור שבוע באבו-גוש ובעין-כרם, כולל סיור מודרך. לצד המקהלה הקאמרית בניצוח בורשבסקי, תופיע גם מקהלת 'בת שיר', בניצוח טלי וייסמן. בין השאר יבוצעו בתוכנית זו מיצירות מנדלסון, שיץ, אלגרי, הסלר וריינברגר.

החגיגה הכורלית תסתיים בשישי, ה-24 באפריל, בהיכל התרבות ראשון-לציון, במסגרת סדרת 'קאמרי בצהרי שישי'. לצד המקהלה והמנצח ינגנו אירית רוב ואריאל כהן (דואו תל-אביב) בפסנתר בארבע ידיים. בתוכנית מיצירות מוצרט, לבנדובסקי, פארט, ברהמס וסיסאסק, כשלקינוח יושרו שירים עבריים. השילוב הרב-גוני הוא בהשראת מורשתו של ברתיני. 

 אתה רואה את עצמך כממשיך דרכו של גארי?
"כשם שספגתי ממנו, כן ספגתי מאחרים, אבל בדומה לו, אני עושה דברים אחרים חוץ מניצוח על מקהלות, כשבו בזמן אני מתמחה גם בניצוח על תזמורות. זאת, לעומת אי אלה מנצחים שיש אצלם הפרדה בין ניצוח על קונצרטים, על אופרות ועל מקהלות. לדעתי, לא צריכה להיות כזאת הפרדה. כאן צריך לדעת להיות מסוגל לעשות הכל ולהיות טוב בכמה שיותר תחומים".

 כשאתה מנצח על המקהלות, אתה שר איתן?
"תוך כדי? – לא, לא, לא. אני ממש נגד זה. לדעתי, יש בכך כדי להפריע. מנצח צריך אוזניים מאוד פתוחות תוך כדי ניצוח. מנצח ששר עם המקהלה, לא שומע אותה הכי טוב". 

 חגיגה כורלית, שלישי במוזיאון תל אביב, קונצרט מרתון: 18:30 שירת קהל ומקהלות, קבלת פנים וקונצרט באולם רקנטי ב-20:00.
עוד קונצרטים יתקיימו בתיאטרון ירושלים, ביום ג’ 7.4 ב- 20:00, בכנסיית מר אליאס בחיפה בשבת 11.4 ב-12:00, ב 18.4 באבו גוש וב 24.4 בהכיל התרבות ראשון לציון. כרטיסים באתר בראבו ובטלפון *3221