אומרים שבפעם האחרונה שמירי אלוני השתתפה בסדרת טלוויזיה, זוגות צעירים יכלו לקנות דירה, בלי לקוות שסבתא תמות ותוריש משהו.



זה היה ב"חדווה ושמוליק", השנה הייתה 1971 ואלוני שרה את שיר הנושא ושיחקה בשלושה פרקים. השנה היא תחזור למסך בסדרה חדשה של yes כסבתא שמסרבת למות - וחמור מכך, מסרבת לתת למשפחה לחיות. ב״להרוג את הסבתא״ אלוני משחקת את הביג מאמא של שבט זליג המתגורר בפחונים מטים ליפול, על קרקע ששווה זהב. היא לא רוצה למכור ודנה את משפחתה לתסכול.



לחדשות המשמחות בחייה הלא פשוטים של אלוני מצטרף פסטיבל מחול וזמר ״רוקדים אביב״ ברחובות. הפסטיבל, שיוצא לדרך זו השנה השלישית, מוקדש כמחווה לשירי וריקודי ארץ ישראל היפים, בשיתוף פעולה עם פסטיבל המחול כרמיאל ובהשתתפות אלוני, קורין אלאל, רון שובל, אילן לייבוביץ', גלית גיאת, דוד ד׳אור, רבקה זוהר ולירון לב, דורון מזר, אריק סיני, אילנה אביטל וטוביה צפיר.



מה שאומר שאלוני ארזה את הגיטרה שבה היא מנגנת מדי שלישי ושישי בכיכר מגן דוד, בכניסה לנחלת בנימין ושוק הכרמל בתל אביב, כדי לחזור למקומה הטבעי בקדמת הבמה.



אנחנו נפגשים כמה ימים אחרי הבחירות. מה דעתך על מצבה של מדינת ישראל?


״כאמנית אוהבת המדינה שאכפת לה מעתידה, ישראל שלנו היא הדמוקרטיה היחידה, אולי, במזרח התיכון, והדמוקרטיה שלנו אמרה את דברה בבחירות. הלוואי שכחברה נדע להכיל את כל מי ששונה מאיתנו בדעותיו הפוליטיות בסובלנות, בהבנה ובאהבה״.



אין לי ארץ אחרת? עדיין?


״אין לנו ארץ אחרת ואנחנו חייבים ללמוד לחיות אחד עם השני בהרמוניה. מאוד לא אהבתי את מה שיאיר גרבוז בחר להגיד בעצרת ההמונים לפני הבחירות. זאת הייתה התבטאות פוגענית הפוסלת ציבור גדול. מנגד, לא אהבתי את ההתבטאות של ראש הממשלה ביום הבחירות כלפי אוכלוסיית הערבים במדינה. גם התנצלותו לאחר מעשה לא התקבלה על ידם. כואב לי שחלק מקהל המנצחים בבחירות הללו אינו מסתפק בשמחת הני־ צחון, שהיא כמובן לגיטימית, אלא מגיב בביטויים מתלהמים״.



מה למשל?


״למשל דברים שנשלחו על ידי גורם מסוים לרשימת תפוצה גדולה של אנשים, שאומר, ואני מצטטת: 'בואו נתמוך, נעו־ דד וניצור חברה נקייה יותר, טהורה יותר, יפה יותר, זה הבית שלנו, השמאל יקבל עזרה לעבור לברלין או לעזה, או לכל מקום אחר. טלוויזיה שיש בה מגישים מו־ סלמים, שיש לסלק אותם מהר. נסו להבין, מוסלמית תדליק משואה ביום העצמאות, זה נראה לכם הגיוני? אז חברים שלי, צריך לעשות סוף לכל הרעל של השמאל והמוסלמים. השמאל מאוד מסוכן. גיס חמישי שיש לטפל בו בחוכמה', סוף ציטוט. הדב־ רים הללו הם סגנון דיבור ומחשבה הגובלים בפשיזם״.



מה דעתך על מה שקרה ליהונתן גפן?


״העובדה שאושיה תרבותית נפלאה וחשובה כמו יהונתן גפן, שילדי ישראל גדלים על שירי 'הכבש השישה עשר' שלו, שכתב את 'הבלדה לחדווה ושלומיק', שאני שרה כבר 45 שנה, אדם כזה, צריך לפתוח את דלת ביתו ולקבל ממישהו מהלומה בפרצוף. זו מהלומה בפרצופה של החברה הישראלית כולה״.



מה את מאחלת למדינה?


״יש מילה בעברית הנקראת ׳הכלה׳. עלינו ללמוד להכיל בתוכנו, לא רק את עצמנו ושכמותנו, אלא גם ובעיקר את השונה מאיתנו, לכבדו ולשמור על זכויותיו. זהו מבחנה של דמוקרטיה אמיתית, שאנחנו כל כך גאים בה".



איפה אפשר לשמוע אותך בימים אלה חוץ מנחלת בנימין פינת שוק הכרמל?


״בואו ניפגש כולנו בחג הפסח הזה ב׳רוקדים אביב׳, פסטיבל המחולות והז־ מר ברחובות, שבו גם אני מופיעה ונקבל את פני האביב, הבא עלינו לטובה, בשירה, בתופים ובמחולות. חג שמח״. 



"רוקדים אביב", 6.4־7.4, ראשון־ שלישי, החל מ־18:00, גן המייסדים, רחוב הרצל פינת לבקוביץ', רחובות. הכניסה חופשית