השבוע הלכה לעולמה סינתיה לנון, אשתו הראשונה של ג'ון, שסיפור חייה נכרך כל העת בשלו, על אף נישואיהם המטלטלים וגירושיהם המכוערים. סינתיה וג'ון לנון השאירו אחריהם סיפור של גורל ומקריות, רגעי אושר והצלחה, קנאה, שרשרת טרגדיות, מוזיקה - אבל בעיקר אהבה גדולה. "כל מה שאתם צריכים הוא אהבה", הוא כתב - והיא מימשה.



סינתיה פאוול נולדה ב-1939. הייתה ילדה מוכשרת להורים ממעמד הביניים שהתקבלה לבית ספר לאמנות, ובגיל 18 המשיכה את לימודיה בקולג' לאמנויות של ליברפול. "הייתי פרפקציוניסטית", סיפרה בראיון ל-BBC, "החלום שלי היה להיות אמנית. ואז הגיע הבחור הזה, עם הגיטרה על הגב. הוא לווה ממני כלי כתיבה בשיעור קליגרפיה – ואף פעם לא החזיר. אני די חיבבתי אותו, כי הוא היה כל כך שערורייתי וכל הזמן גרם לכולם סביבו לצחוק".
 
סינתיה שמעה את ג'ון מחמיא לבחורה בלונדינית אחרת בקולג', שדמתה לבריז'יט ברדו, השחקנית הצרפתייה שהעריץ. בשבת שלאחר מכן היא כבר הופיעה עם שיער בהיר יותר – ולנון שם לב לכך מיד. במסיבה של הקולג' הוא פנה אליה. "רקדנו וזה היה זה", היא סיפרה בערגה.

בחור קנאי

ג'ון לנון הישיר מבט כששר "אני פשוט בחור קנאי" וסינתיה חוותה את התופעה על בשרה, כבר אז: "הוא היה מאד רכושני אבל לא הודה בכך בפניי". במקרה אחד, הוא ראה אותה רוקדת עם חבר משותף שלהם והגיב באלימות: "הוא נתן לי סטירה חזקה ואני קיבלתי מכה בראש מהקיר. עזבתי אותו ואחרי שלושה חודשים סלחתי. אהבתי אותו, פשוט ככה", הסבירה סינתיה.

 
"את לא יכולה לעשות זאת". השיר שנטען כי נכתב על סינתיה לנון
 
ב-1960 ה"ביטלס" מליברפול נסעו להופעות ראשונות בהמבורג, בשליחות המנהל הלא רשמי שלהם דאז, אלן וויליאמס. ג'ון שלח מכתבי אהבה הביתה וסיפר על החוויות עם פול מקרטני, ג'ורג' הריסון, פיט בסט וסטיוארט סאטקליף, שהיו אז חברי הלהקה הצעירה. באותו הזמן, מזלה של סינתיה לא שפר עליה, אביה נפטר ואמה עזבה את ביתן, מה שאילץ אותה לשכור את חדר השינה של ג'ון עצמו מדודתו מימי, שהייתה האפוטרופוסית שלו. חוץ משכר דירה, סינתיה אולצה לעשות את מטלות הבית, תוך שהיא סובלת תכופות מעלבונות שמטיחה בה הדודה הקשוחה.



 הביטלס בימי הזוהר. צילום: יח"צ.
 
באוגוסט 1962, סינתיה גילתה שהיא בהריון מלנון. בדיעבד סיפרה שהם מעולם לא השתמשו באמצעי מניעה. כשסיפרה לג'ון, הוא הכריז: "אנחנו חייבים להתחתן".
 
השניים נישאו בטקס עליו סינתיה ספרה: "היה מוזר ביותר, אך לא הייתי משנה דבר". ללא הורים או משפחה, עם מקרטני והריסון בקהל ומנהל הביטלס המיתולוגי בריאן אפשטיין כשושבין. עוד באותו ערב לנון היה עסוק בהופעה והשניים לא נסעו לירח דבש.
 
המנהל אפשטיין עשה הכל כדי לשמור על הנישואין וההיריון הרחק מהקהל הצעיר והנשי של הלהקה, שתפסה תאוצה בקצב מסחרר. הוא סיפק להם דירה במהלך ההיריון ואחר כך שילם לבית חולים פרטי.


 
ג'ון צ'ארלס ג'וליאן לנון הקטן נולד באפריל 1963, בזמן שג'ון האב היה בסיבוב הופעות, והגיע לראות את הרך הנולד רק שלושה ימים אחרי. הסוד אודות הנישואים והאבהות של ג'ון נחשף אחרי שסינתיה החליטה להטביל את ג'וליאן בכנסיה, והשמועה התפשטה כאש בשדה קוצים לכל כלי התקשורת.
הרכבת שנסעה

כשהביטלס כבשו את ארה"ב, סינתיה הצטרפה לסיבוב ההופעות ההיסטורי, אך בכמה הזדמנויות השתרכה מאחור בכאוס שהתחולל. באחד המקרים סיפרה כיצד נותרה מאחור בניו יורק, כשהביטלס הובהלו לתוך מכונית, ואיך נאלצה במיאמי לבקש את עזרת המעריצים כדי לשכנע את המאבטחים שהיא אשתו של ג'ון לנון ויתנו לה לעבור. לנון אמר לה בתגובה: "אל תהיי כל כך איטית לעזאזל ("bloody slow") בפעם הבאה – הם היו יכולים להרוג אותך".
 
מקרה דומה אירע כשהלהקה נסעה לפגוש לראשונה במהרישי יוגי, במה שתואר בשירו של דני רובס "רכבות 68-80-88": "אשתו הראשונה סיפרה בקול שקט, על רכבת להודו, מסע אל האמת, בהמולה היא נשארה על הרציף, המון סגר עליה. היא ידעה שהרכבת שנסעה לקחה אותו מסיפור חייה".
 
אחרי השבר הגדול בלהקה עם מותו הפתאומי והמסתורי של המנהל בריאן אפשטיין, הביטלס נסעו להודו לבקר שוב את המהרישי. סינתיה הצטרפה לנסיעה ומצאה בחזקתו של לנון מכתבים מהאמנית הקונספטואלית יוקו אונו, מתוכם הבינה שהם בקשר כבר זמן מה. ג'ון הכחיש ואמר שאונו היא "סתם משוגעת" שמחפשת ספונסר. "קשה לחשוד בנסיבות האלה", הסבירה שנים אחר כך סינתיה, "הוא היה תמיד מוקף באנשים מוזרים, והיא גם הייתה כזאת".
 
"כשהלכנו לפגישה עם המהרישי, היא גם הייתה שם, היא ביקשה טרמפ ונכנסה למכונית שלנו. שאלתי אותו – למה היא פה? והוא אמר שהוא לא יודע", שחזרה סינתיה, "הייתי מאד נאיבית. לא חשבתי בכלל שיש סיכוי שהוא ילך עם מישהי אחרת", אך סייגה מיד: "אבל זה קורה, הדברים האלה קורים בחיים. הוא היה תפוס על משהו ולא יכולתי לשנות את זה".


סינתיה לנון עם הבן ג'וליאן. "היי ג'וד" (ג'ולס) נכתב כדי לעודד אותו בזמן הגירושים
 
בדרכם חזרה לבריטניה התוודה לנון, תחת השפעת אלכוהול וסמים, שהיו לו קשרים עם נשים אחרות במהלך הנישואים וטען בפני סינתיה שהיה עם "אלפי" נשים מסביב לעולם. הוא הציע לאשתו השבורה לצאת לחופשה ביוון עם חברים, בזמן שהוא עסוק בכתיבת "האלבום הלבן". היא חזרה לאחוזתם מוקדם מהצפוי, ב-22 במאי 1968, ומצאה במיטתם את לנון ואונו בחלוקים לבנים, יושבים ברגליים שלובות ובוהים זה בעיני זה. 
 
עוד באותו יום עזבה סינתיה ההמומה את הבית, רק כדי לגלות שלנון תבע אותה במשפט גירושים. כשנודע לה שיוקו אונו בהריון, היא החלה את תהליכי הגירושים גם מצידה, שהסתיימו בפשרה די מגוחכת על סך 100,000 פאונד ומשמורת על ג'וליאן הבן.
חלל ריק

"הוא ניסה למצוא את עצמו", הסבירה סינתיה את לנון ב-2006, "הוא חשב שיש לה כישרון, אבל זה נתון לוויכוח. הוא היה בעל הכישרון. הוא אמר שהיא הדבר הכי קרוב לחבר גבר (mate) שהוא אי פעם מצא באישה. ידעתי ששנינו הולכים לכיוונים שונים. לא שהייתה לי ברירה, הוא הפסיק לעבוד באולפן, הוא לקח הרבה אל.אס.די, בריאן (אפשטיין א.ל.) מת והוא היה בחלל ריק ולא ידע כבר מי הוא".
 
בניגוד למערכת היחסים של ג'ון וסינתיה, שנשמרה הרחק מעין המצלמות, ג'ון ויוקו הזמינו את העיתונאים למיטתם. סינתיה הביעה תסכול מהתנהגותו: "הייתי עצובה. כי ראיתי איש שהכרתי בימים המוקדמים שלו והפך למושא ללעג. הוא לא היה ג'ון יותר. הוא עשה את הדברים המופרעים ביותר, אבל זה היה בשם השלום, אז כולם ניסו להבין אותו".
 
אחרי הפרידה מלנון, סינתיה חזרה לשם משפחתה המקורי פאוול, נישאה והתגרשה פעמיים נוספות. ב-8 בדצמבר 1980, ג'ון לנון נרצח בניו יורק ובאותו הזמן סינתיה שהתה אצל גרושתו של רינגו סטאר, מורין קוקס. היא זו שבישרה לה על מותו של בעלה לשעבר. "זה היה נורא", נזכרה סינתיה, שהחליטה בעקבות האירוע להחליף שוב את שם משפחתה ללנון. 
 
בהמשך, סינתיה לנון נישאה לנואל צ'ארלס, בעל מועדונים מברבדוס, פתחה מסעדה, הוציאה אלבום משלה, הציגה תערוכת ציורים וחיה עם צ'ארלס במיורקה עד למותו מסרטן הערמונית ב-2013 ומותה באותו המקום, ביום רביעי האחרון, כשג'וליאן, בנה, לצד מיטתה.
 
"אני תמיד מסתכלת על הצד החיובי, כנראה שהיו לי החיים הכי נפלאים שיכולתי לבחור לעצמי. אני אוהבת את ג'ון. תמיד אהבתי את ג'ון", חייכה לעצמה לנון, כאילו זה עתה פגשה בנער עם הבלורית והגיטרה על גבו.