לא היה זמר, זמרת, או הרכב שלא רצו שייגע בהם במילותיו. לא היה מלחין שלא השתוקק לכך שיארוז את יצירתו בחרוזיו. היה לו את מגע הקסם, את ההילה העוטפת, את ההשראה השמורה לגדולים באמת. הוא היה יחיד ומיוחד. ואנחנו כל כך חסרים את החן שבו, את העדינות שלו וגם את התשוקה העזה. משירי ילדים תמימים ועד בלדות אהבה ארוטיות, לא היה מחבר פזמונים כמו אהוד מנור, וספק אם אי פעם יהיה. ערב החג, בדיוק עשור מאז הלך מעימנו, בואו ניזכר ב-50 משיריו הגדולים, אולי הגדולים מכולם, כאלה שנחרטו בלבנו לנצח. 


ימי בנימינה
אהוד מנור- ימי בנימינה
"מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים"

אהוד מנור נולד ב-1941 במושבה בנימינה, לישראל (חקלאי) ולרחל (רכזת תרבות). השיר המתרפק הופיע באלבום המופת של חוה אלברשטיין, "כמו צמח בר", שנועד לעורר תקווה ולמצוא נחמה שנתיים אחרי מלחמת יום כיפור.

בשנה הבאה
"עוד תראה, עוד תראה / כמה טוב יהיה / בשנה, בשנה הבאה"
אהוד מנור- נחל תנינים
המרפסת שממנה ראה הילד ציפורים נודדות היא זו של בית הוריו בבנימינה. נורית הירש הלחינה שיר אופטימי, עליז, עם הפנים לעתיד, אך מנור, מצדו, דווקא התגעגע למה שלא יחזור עוד.

אהוד מנור- ילדי הירח
נחל התנינים
"התזכור את השמיים / שטיילו על פני המים"
אהוד מנור- בן יפה נולד
עוד שיר מסע לעבר שהתמוסס ונגוז. לנעמי שמר, בת כנרת, הייתה חורשת האקליפטוס, ואילו אהוד וינר (שם משפחתו הראשון), נזכר איך פסע על גדת הנחל הזורם סמוך למושבה.
ברוש

"ואני ראיתי ברוש"
פזמון נוסטלגי נוסף שזכה ללחן סיקסטיז של אריאל זילבר. בתחילה ביצע אותו בצרפתית, אחר כך בעברית, ואז גם קרא ללהקת הליווי שלו על שמו. שיר נוסף על ילדותו של מנור הוא "הבית ליד המסילה", ששרה רבקה זוהר על ביתו ששכן קרוב למסילת הרכבת. 



מישהו
"מישהו, מישהו דואג / דואג לי שם למעלה / בא והדליק כמה כוכבים / והם נופלים אחד אחד"
הראשונה בשרשרת הטרגדיות המשפחתיות. אביו של מנור, שנפטר ממחלת לב כשאהוד היה בן 14, הוא אותו "מישהו דואג לי שם למעלה". יהודית רביץ ביצעה את השיר בפסטיבל הזמר והפזמון 1978, שכלל גם את להיטיו, "תן לי כח" (זילבר) ו"אבניבי" (יזהר כהן ולהקת אל"ף בי"ת), הזוכה הגדול בתחרות ואחר כך גם באירוויזיון. 

שיר אהבה 
"כמו גלגל בתוך גלגל / באופני הסתיו / כמו תלתל בתוך תלתל / ליבה בזרועותיו"
ב-1963 הכיר אהוד מנור, במהלך לימודי תקשורת ב-NYU, את אהבת חייו, הזמרת עפרה פוקס, בתו של השחקן יהודה פוקס, שלמדה משחק אצל לי שטרסברג. כעבור שבוע הציע לה נישואין והחל לכתוב לה שירים. את השיר הזה היא גם ביצעה.

הבתים שנגמרו ליד הים
אהוד מנור- בני ילד רע
"הלילה שלח אצבעות קרות / אל הבתים שנגמרו ליד הים" 
עפרה פוקס ואהוד מנור התחתנו ב-1964, שבו ארצה כעבור שנתיים, והתמקמו בקומה השישית בבניין בשיכון ל' בת"א, קרוב לים. עם נורית הירש כתב עשרות להיטים. הראשון שבהם היה השיר הזה, שרן אלירן הקליט באותה שנה, 1966. 

גלי
"בואי גלי / בואי גלי לי"
לבתו הבכורה הקדיש מנור פזמון מתוק שביצע ילד הפלא נועם קניאל בפסטיבל שירי הילדים ב-1971 (וזכה במקום השני).

אחותי הקטנה
"אחותי הקטנה / היא כמעט בת שנה / קיבלתי אותה מהוריי מתנה"
גם הבת השנייה, ליבי, זכתה לפזמון משלה, שנכתב מנקודת מבטה של אחותה הגדולה גלי. יפה ירקוני ביצעה את השיר בפסטיבל שירי הילדים 1972 (וזכתה במקום השני). יהודה, "ידי", אחיהן הצעיר, קיבל את "בן", ששרה נתנאלה בפסטיבל 1974. 

אחי הצעיר יהודה
"אחי הצעיר יהודה / האם אתה שומע? / האם אתה יודע?"
אחיו הצעיר של מנור, יהודה וינר, נהרג בקרב בפורט תאופיק שבסיני באוגוסט 1968. מאחר שהיה  שריונר, הוענק השיר המצמרר ללהקת גייסות השריון. בנו של אהוד, יהודה, נקרא על שמו. מנור עצמו שירת בהנדסה קרבית.

בן יפה נולד
"סתיו ברחובות / מחר היא בת עשרים / אך למה לא מלאו עשרים לנער?"
גם השיר הזה נכתב לזכרו של יהודה וינר, שהיה בן 19 במותו. רבקה זוהר, סולנית להקת חיל הים, העניקה לשיר ביצוע מטלטל.

בדרך חזרה
"ההרים גבוהים יותר בדרך חזרה"
אבי טולדנו, יוצא להקת גייסות השריון, בלהיטו הגדול ביותר מפסטיבל הזמר והפזמון 1969 (מקום שלישי במצעד השנתי). שיר שהרדיו לא הפסיק להשמיע.

שיר בארבעה בתים
"בשדה ירוק רדפתי אחריך / אך הילדים קסמו לך יותר"
שיתוף הפעולה הפורה והמתמשך עם אילנית הפציע בפסטיבל הזמר 1969, כנראה המשובח מכולם, בשיר על שיר.

רק בישראל
"כל העם במילואים / רק בישראל"
שש שנות האופוריה אחרי מלחמת ששת הימים היו גם השנים הגדולות של הלהקות הצבאיות. להקת חיל הים, עם שלמה ארצי, שרה שיר אזרחי לחלוטין, פטריוטי ועולץ.

מי אוהב את השבת
"אז למה לא כל יום שבת?"
קלאסיקת ילדים נצחית. מנור כתב ורפי בן משה הלחין מחזמר שלם על הנס שקרה לחנהל'ה הקטנה, ששמלת השבת שלה זכתה לאוברול כללי בזכות מעשה טוב שעשתה.

שני תפוחים
"שני תפוחים, שני אדומים / נפלו על דשא רך / התגלגלו, התכרבלו / בתוך העשב"
כשמפיקי המחזמר "שיער" חיפשו מתרגם לעברית, הם בחרו במנור אחרי המלצה חמה מצד אישה שהתרגשה מאד מ"אחי הצעיר יהודה". כוכב המחזמר, צביקה פיק, קרע את המצעדים כבר בלהיט הסולו הראשון שלו.


סימנים
"שמיים בלי ענן - / סימן" 
טקסט קצבי, הדוק, אירוני, הפך את "סימנים" לפצצת רוקנ'רול מ-1973. אבל צביקה פיק ידע גם לגעת בלב עם הבלדה התנ"כית שכתב לו מנור, "אני אוהב אותך לאה".  

בראשית
"ולמשמרת נתן הוא לי אותך"
גם גבי שושן כיכב ב"שיער". הוא נסק במקביל לחברו פיק, אך הקריירה שלו לא האריכה ימים. "בראשית" הוא, בכל מקרה, יצירת רוק קטנה ונאה במיוחד.

בלדה לשוטר
"לו להשיב ניתן את מחוגי הזמן / איזה עולם נפלא הוא היה בונה לו"
שיר הנושא הנפלא, הנוגע ללב, מסרטו של אפרים קישון, "השוטר אזולאי", נכתב על גבי מנגינה מוכנה מראש של נורית הירש. המיומנות של מנור שוב הוכיחה את עצמה.

אגדה יפנית
"כל העולם דממה / כל העולם שממה"
שנה אחר כך, ב-1972, כשל בקופות סרטו של אברהם הפנר "לאן נעלם דניאל וקס", אבל ליאור ייני מנגן שם בגיטרה את השיר הזה, לפני שאריאל זילבר הפך אותו ליצירת מופת.

עד סוף הקיץ
"הנה אנחנו שניים / שלובי צלי ידיים / מה עוד יכולתי לבקש / באמצע הרחוב?"
עפרה פוקס מספרת שאלה היו השורות האהובות ביותר על בן זוגה לחיים מכל יצירתו הענפה. המבצע: אלי מגן, חבר להקת "אחרית הימים", בשיר הנושא מהסרט "שתי דפיקות לב" (עם יהודה ברקן ומונה זילברשטיין).

טוב לי לשיר לעולם
"בא לי לשיר לעולם / טוב לי לשיר לעולם"
ממתק פופ. "שישי חם", שיר על חשיש שחיבר שמוליק קראוס בכלא, זכה למלים שונות בתכלית. שלישיית "הטוב הרע והנערה" זכתה עמו במקום הראשון בפסטיבל הזמר 1972.

ללכת שבי אחרייך
"להיוולד כל בוקר מחדש / עם כל מילת פרידה למות מעט"
ציטוטים מההמנון הלאומי "התקווה" ומהפיוט "יעלה תחנוננו" נבלעים בתוך שיר אהבה מחבק ועוטף לישראל הדוויה אחרי מלחמת 73'. 

חלומות שמורים
"אי שם עמוק בתוך תוכנו / טמונים קולות וזיכרונות / מראות רבים שכבר שכחנו" 
אחרי הירש, הכיר מנור את מתי כספי וזה כבר היה שידוך לכל החיים. ב-1973 חיברו הצגה מוזיקלית  בשם "לילי גם" עבור תיאטרון חיפה. ההצגה נשכחה מלב, אבל השיר של יזהר כהן עדיין מרעיד כל נים. 
הבלון שלי
"אנא אל תוציאו לו את האוויר / הבלון שלי רוצה לעוף" 
פזמון עגמומי ששר ב"לילי גם" רומן שרון, כוכב מבטיח שנהרג בתאונת דרכים בסיני אחרי מלחמת יום כיפור. השיר הופיע בתקליט הבכורה של כספי, שיצא ב-30 במאי 1974.

להשתנות תמיד
"הכלב שלי לא מבין מה קורה כי הוא סך הכל / שנה שלישית בפקולטה למדעי הסביבה"
גשם. פקולטה. וכלב. עוד שיר מאותו אלבום של כספי אולי מרמז לשנות האוניברסיטה של מנור בחו"ל. רטט המצילה בפתיחה הזכיר לכספי את הפעמון הקורא לחדר האוכל בקיבוץ.

קפה אצל ברטה
"כשאני שפוף ורע לי על הלב / אני הולך אל ברטה ואצלה יושב" 
צדי צרפתי, חברם הטוב של עפרה ואהוד, נהג ללכת לשכנתו רחל לוי, קוראת בקלפים, כשעשה הסבה ממשחק לבימוי. אז מנור כתב על זה שיר.

הנה הנה
"לא ידעתי שתברח / לא ידעתי שתעוף רחוק כל כך"
פזמונאי השנה (מנור) ומלחין השנה (כספי) של קול ישראל ב-1975 התבקשו לכתוב שיר. מתי נתן את הכיוון במלות הפתיחה שלו, "הנה הנה הנה, מנגינה שמתחילה נמוך".



אנו ניפגש
"אחכה לך עד שבך אדבק / אחכה אהבתי / אחכה לך מכוסה אבק" 
1975 הייתה גם השנה של דני מסנג בן ה-25, שכבש את הרדיו ואת הלבבות באלבום הבכורה שלו. "אנו ניפגש" היא בלדת אהבה מקסימה ומלאת פאתוס.

אנחנו
"רק בעינייך יש לי עוד בית"
"אנחנו" היה פזמון מרגש נוסף, מהיפים שיש, שכתב מנור למסנג. התהילה חיכתה מעבר לפינה, אך הוא עזב את הארץ כעבור מספר חודשים ופנה לחזנות. כמה חבל.

לא דיברנו עוד על אהבה
"לא דיברנו עוד על אהבה / ולא ירדנו אל סופה" 
נתנאלה, סולנית להקת חיל האוויר, הייתה בת טיפוחיו של כספי. מנור תרם לה את הבלדה הזאת וגם את "עוד יבוא היום", שמקווה לשלום שאולי יגיע. רמז פוליטי ראשון.

ברית עולם
"עוד מעט כמעט / אנו גוף אחד"
שיר אהבה בוגר, עז וארוטי, שמשקף את תשוקתו של אהוד לרעייתו עפרה, לה היה נשוי 40 שנה. ביצוע מופתי של כספי. 

לא ידעתי שתלכי ממני
"ואת עצמי / איך אני שונא, / איך שאשתנה / בשבילך"
בלוז כביר של כספי מאותו אלבום שני מ-1976, שכונה, בשל העטיפה, "הפעמון". 



יום שישי חזר
"הסיכוי כבר מת / הרמזור צהוב / אין מה לאותת / אין מי לאהוב"
תל אביב של אמצע הסבנטיז. רק קולנוע גת פועל בליל שבת, וגיבור השיר מחפש אחרי סטוץ, הרפתקה של לילה אחד, בעיר הגדולה. ולא מוצא. 

ארץ טרופית יפה
"יש לי ארץ טרופית יפה / שהשמש ליטפה"
(במקור:País Tropical   של ז'ורז'י בן). האלבום שעיברת את הסמבה נולד ב-1977 בתכנית הרדיו "דו רה ומי עוד" בקול ישראל. כספי עיבד עוד פיסת גאונות של מנור, שהפך שיר ברזילאי ללהיט ישראלי.

אושר
"העצב אין לו סוף / לאושר יש ויש"
(במקור: A Felicidade של אנטוניו קרלוס ז'ובים). מנור בכלל לא ידע פורטוגזית. אז אורי הרפז מצמד הפרברים, שבילה את ילדותו בברזיל, סייע לו להבין. מי לא יזיל דמעות למשמע שיר כזה?

אמור לי
"הרי מוטב לסבול ביחד / מאשר לחיות בפחד"
(במקור: Tomara של ויניסיוס דה מוראיס). קורין אלאל הצעירה, שנים ספורות לפני הרוקנ'רול -  רכה, עדינה, נוגעת בכולנו. 

בוא איתי אל הגליל
"קח מקל, קח תרמיל / בוא איתי אל הגליל"
רפול חיסל את הלהקות הצבאיות. אז, כדי לעקוף אותו, להקת פיקוד צפון של 77' קראה לעצמה "חבורת הזמר של פיקוד הצפון", וביצעה שיר ישראלי מתרונן, תקיף וכובש. 

גשם אחרון
"גשם בוא, רד עלי"
ורדה נוגה, חברת אותה להקת פיקוד צפון, מצמררת בקולה. יאיר רוזנבלום הגדול הלחין. מנור מיד לאחר מכן יתרום את שיר הנושא לסרט "הלהקה", שעסק גם ברוזנבלום.

ילד רע
"בני, בני ילד רע / אני אוהבת אותו כל כך נורא"
כמעט עשור אחרי ההצלחה האדירה של "שיער", רצה מנור אופרת רוק משלו. הוא כתב וקן גלובוס הלחין ב-1978 את סיפור חייו של כוכב הרוק בנימין בוגנים. מה שנשאר הוא בעיקר הלהיט הענק של ריקי גל. 

לעולם בעקבות השמש
"לעולם בעקבות השמש / לעולם בעקבות האור / השמש את יומי רושמת / וליבי ציפור"
שרי, מלכת הדיסקו הישראלית, בלהיט מסיבות נצחי, שרק גדל עם השנים.

ילדי הירח
"אחד אחד היו נאספים / מגודלי שיער ויחפים / חולמים ביחד ועפים" 
ילדי הפרחים מתפכחים מהקיץ של האהבה. שיר מתוק-מריר שביצע שלמה יידוב במסגרת הרכב העל "צליל מכוון" (עם יצחק קלפטר ושם טוב לוי) ב-1979.

סוף היום
"סוף היום / רבע ל - / יום ארוך / והלב מלא" 
מנור שהה באוקספורד. מתי כספי נסע אליו כדי לחזור עם האלבום "סוף היום". כשנתן לו את המנגינה הזאת, מנור הבין מיד. הוא הלך לחדר הסמוך וחזר עם טקסט על איגלו, כלבו המת של כספי.

אם זו אהבה
"אם זו אהבה / אז למה היא לא טובה"
אבנר קנר, על הפסנתר בביתו של מנור, מצמיד מנגינה חורכת למזי כהן בשירה הגדול ביותר. שיר אהבה פצוע ופוצע, שמושפע מהיצירה "הגיג הגדול שבשמיים" מהאלבום "הצד האפל של הירח".



אין לי ארץ אחרת
"לא אשתוק, כי ארצי / שינתה את פניה"
מלחמת לבנון הראשונה לא הותירה את מנור אדיש. ב-82' כתב עם אלאל את ההמנון הזה, תגובה נוספת למות אחיו, במחאה על מותם המיותר של חיילים אחרים. מאוחר יותר יזעם על כך שהימין ניכס את השיר לצרכיו. 





הביתה
"עוד שנה חלפה / עוד שנה טרופה"
עוד שיר מחאה כואב וקשה ובוטה כנגד אותה מלחמה, שירדנה ארזי ביצעה ברוב פאתוס ועם לא מעט אומץ.

ילדותי השנייה
"זו ילדותי השנייה / עול השנים כבר נשכח / זו ילדותי השנייה / ליבי נפתח"
מתי כספי שר דרך עיניו של מנור הבוגר על ואל ילדיו. חריזה מושלמת של רגשות המוגשים בדיוק מופתי.

הלוואי
"הלוואי שלעולם הזה יש תקנה..."
מדהים לגלות שההמנון הזה, אחד האהובים של בעז שרעבי, נותר לו מבויש במקום האחרון בקדם אירוויזיון 1986. באותה שנה נעלם הנווט רון ארד. מנור כתב לשרעבי גם את "כשתבוא". 

כלים שלובים
"כמו כלים שלובים / אני ואת ביחד מתמלאים"
כשגידי גוב שיחק עם ילדיו של מנור באטארי בסלון, הוא כתב לו שיר אהבה זוגי מושלם לאלבומו השני "40:06".



עניין של זמן
"אתה עוד תגלה את העולם / אם תרצה או לא תרצה" 
1992. הטלוויזיה החינוכית. סדרת קאלט על תיכון תל אביבי. השיר שמעתה ואילך ילווה כל מסיבת סיום בכל בית ספר, רגע, או מספר שנים, לפני הצבא.