הצדעה למשה מזרחי, הבמאי הישראלי היחיד שזכה באוסקר עם סרטו הצרפתי ״כל החיים לפניו״ 



ולסרטיו, מול הקרנת סרטי הביכורים של הבמאים הצעירים אלעד קידן (״היורד למעלה״) ולי גילת (״הקפות״, עם אסי לוי וליאור אשכנזי), שגילם יחד פחות מגילו (84), יעמדו במרכז פסטיבל קולנוע דרום ה־14, שייפתח ב־7 ביוני בסינמטק שדרות.



״הפסטיבל ממשיך את הקו של קולנוע מעז, חתרני ופורץ דרך״, אמרה מנהלת הפסטיבל, הגר סעד שלום, במסיבת עיתונאים שנערכה בסינמטק תל אביב דווקא.



בהתאם לדבריה, יצא הפסטיבל לדרך עם ״פה ולא שם״, סרטה התיעודי הנוקב של הבמאית דנאי אילון, בתו של עמוס אילון, הביוגרף המחונן של הרצל, שבאחרית ימיו היגר במחאה מהארץ, ואילו היא בחרה לשוב ולהתגורר בירושלים, בניגוד לצוואתו. הסרט מציג דו־קיום ישראלי־ערבי למרות הכל.



התוכנית הבינלאומית בפסטיבל קולנוע דרום תביא כאורחים במאי חוץ מדוברים, שסרטיהם יוקרנו בפסטיבל, ביניהם סרגיי לוזניצה מרוסיה (זוכה פסטיבל קאן עם סרטו ״בתוך הערפל״), קארים איינוז מברזיל (אבל ממוצא אלג׳יראי), עלי קארמייב מאוזבקיסטן ופיה מאראיס מגרמניה. מולם יוקרן סרטו הע־



לום של משה מזרחי משנת 70', ״אורח בעונה המתה״, שלא הוקרן מעולם בישראל.



בין הסרטים שיוקרנו בפסטיבל במסגרת הקטגוריה ״אוצרות דרום״, יהיו הסרטים



התיעודיים ״שם.אב״ של מיטל אבוקסיס, בוגרת מכללת ספיר; ״פרדס כץ אהובתי״, בבימוי ערן ברק; ״שיר ידידות - הפייטן דוד בוזגלו״, בבימוי רפאל בלולו; ו״מניין״, בבימוי אופיר־ראול גרייצר.



״מהרגע הראשון שברנו את הקטגוריות ואת המסגרות כבית ספר שחושב אחרת ומתנהג אחרת״, אמר פרופ' אבנר פיינגלרנט, יוזם ומייסד הפסטיבל, שלדבריו בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר, שהוא עומד בראשו, שיצא לדרך לפני 14 שנה עם 30 סטודנטים, הגיע השנה ל־450 סטודנטים והוא מהגדולים מסוגו בישראל. הדובר התגאה בבוגרים שיצאו מבית ספרו והחלו לביים ולהפיק סרטים משלהם, לצד 23 סרטי הגמר של בוגרי אשתקד.



הכניסה לסרטים ולכל אירועי הפסטיבל, שייערך באווירה של הפנינג, תהיה ללא תשלום.