מושיק עפיה, מי שהיה אחד הזמרים המובילים בזמר הים תיכוני, מתחיל להתאושש מהשנה שעברה עליו. ולא, לא מדובר בעוד סתם כותרת.



פגשתי את הזמר והגבות בחדר מלון בנווה אילן, שבו שהו גם שאר דיירי “האח הגדול VIP“ (ימי ראשון ושלישי, 21:00, קשת, ערוץ 2), רגע לפני שנכנס להסגר בבית הכי מפורסם, שם הוא מקווה לעשות את הקאמבק של חייו. הפעם בלי גורמטים, גוונים בשיער, תכשיטים מסנוורים או חולצות משי וזהב, אלא עם טי־שירט שחורה פשוטה וחיוך ענק שלא מסגיר את הקשיים שחווה בשנה החולפת. מיותר לשאול למה הוא בחר לחשוף את חייו בתוכנית ריאליטי העוסקת ברבדים היפים והפחות יפים של האישיות, שעלולים לעלות לו במחיר אובדן מעריצים, כי ברור לכל שהכסף כאן משמש טריגר רציני עבורו. במאי 2014, בדיוק לפני שנה, פנה עפיה לבית המשפט בבקשה שיכיר בו כפושט רגל, לאחר שהפסיד שני נכסים ואת כל החסכונות שצבר במהלך 20 שנות קריירה. כמו כן, עפיה הפסיד את חסכונות הוריו והגיע לחוב של שני מיליון שקל מול הבנקים. מחוסר כל, במצב נפשי קשה, התגרש מאשתו וחזר לבית הוריו בגיל 39. "מי שמכיר אותי יודע שיש בי נתינה אינסופית. בגלל הנתינה הזאת לא התנהלתי נכון עם הכסף. תמיד אני פועל עם רגש ונשמה ופשוט הפרזתי בכל מה שקשור לכסף. היה לי חוב של מיליון שהגיע בקלות עם הריביות לשני מיליון. זאת ללא ספק הייתה השנה הכי קשה בחיי".



מחכה לאחת

איך הכל התחיל? לטענתו של עפיה, בפברואר 2012, כשכל משתתפי העונה השנייה של "חי בלה לה לנד" יצאו לצילומים בלוס אנג'לס, חוץ ממנו. עפיה, שסבל מחרדת טיסה, קיבל רגליים קרות רגע לפני ההמראה וסירב לעלות למטוס. עבור השתתפותו בתוכנית הוא קיבל 650 אלף שקל, שאותם נאלץ להחזיר להפקה. "בגלל שאני אדם מאוד אחראי, זה היה נורא עבורי שלא עליתי על הטיסה. זה לא מתאים לי ולא מאפיין אותי להבריז בצורה שכזאת", הוא מספר, "כל הסיפור של 'לה לה לנד' לקח אותי אחורה, כי הסכום כבר היה בבנק, והיומן היה ריק שלושה חודשים קדימה. לא סגרתי הופעות, כי ידעתי שאיעדר במשך חודש ימים מצילומים לתוכנית ועוד חודשיים, שבהם הייתי אמור להמשיך לירח דבש עם אשתי בניו יורק ובלאס וגאס. הכסף שעליו בניתי הלך ונשארתי בארץ שלושה חודשים ללא מעש. נכנסתי לבור שלא ידעתי איך לצאת ממנו. החובות הלכו וגדלו והריבית תפחה. ממיליון שקלים זה הפך לשני מיליון".



אתה מטיל את האשם בביטול השתתפותך בתוכנית, אבל גם לפני כן די נעלמת.
"נעלמתי כי אי אפשר כל הזמן להצליח ולהיות מקום ראשון. אין חיה כזאת. אחרי שנים של קריירה, יש תקופות טובות ופחות טובות, זה טבעי וחלק מהמקצוע. אבל גם כשעבדתי, לא הרווחתי סכומים גדולים ומה שכן הרווחתי התחלק בין אמרגנים ונגנים והוצאות".


היו לחשושים שהיית מכור להימורים.
"זה ממש לא נכון. מי מתייחס לשמועות? גם אמרו שראו אותי עובד בתחנות דלק. אז אמרו".


זאת לא הפעם הראשונה שאתה במשבר כספי, הייתה גם פרשייה עם מס ההכנסה לפני שנים.
"לפני עשור. מס הכנסה החליטו שאני צריך לשלם כסף על הופעות בתחילת דרכי, שלא הצהרתי עליהן. מצהירים על רווחים ואני לא הרווחתי, רק הוצאתי כספים מכיסי בתחילת הדרך בשביל להתקדם. אבל בגלל שרציתי כבר לצאת מחדר החקירות, כי הפעילו עלי לחץ, חתמתי להם על נכס שהיה בבעלותי, דירת חמישה חדרים בחולון. לא הייתה לי אופציה אחרת. אני בסך הכל זבוב שלא יכול להילחם ברשויות. למזלי, באותה תקופה היה לי את הלהיט 'חלום מתוק' עם שלומי סרנגה, אז העדפתי להודות ולהמשיך קדימה".


איך זה לחזור לגור אצל ההורים רגע לפני גיל 40?
"גרתי חודשיים אצל ההורים. אם לומר את האמת, זה היה פינוק אמיתי. על אף כל הדירות המפוארות שבהן יכולתי לשחק כדורגל מרוב המרחב והגודל, אין כמו החמימות של המשפחה וההורים. למזלי, יש לי משפחה תומכת וחמה שעמדה לצדי בתקופה הקשה הזאת. אחר כך גרתי בשכירות בדירה קטנה ושילמתי 2,600 שקל מדי חודש".


והגירושים מאשתך נטלי יעקובוב, רגע לפני שהוכרזת כפושט רגל, היו מהלך מחושב בכדי להוציא אותה מהחובות?
"אין שום קשר בין הגירושים לפשיטת הרגל. התחתנו ב־2011. אחרי שנתיים ראינו שזה לא מסתדר והחלטנו ביחד להתגרש. חזרתי להיות רווק ואני ממש לא סובל. אני מאחל לכל הזוגות בעולם להתגרש כמו שאנחנו התגרשנו. נשארנו חברים טובים. אבל ככה זה כשאין ילדים, זה יותר פשוט".


ועכשיו, בגיל 40, אתה לא לחוץ על ילדים?
"אני לא מרגיש בן 40. אני שטותניק שאוהב לצחוק ולעשות חיים. אני לא נותן לגיל להכתיב לי את הקצב. אני מטורף על ילדים, אבל שום דבר לא בלחץ, כשתבוא האחת זה יקרה".




בכניסה לבית האח הגדול. צילום: רועי ברקוביץ

טוב לי כשכיר

כעת עפיה עם הפנים קדימה. מחושל ואופטימי, הוא עבר לייצוג וניהול של ליאם הפקות בבעלות אייל גולן, הגיע להסדר תשלומים מול הבנקים, חי ממשכורת קבועה, מופיע ופותח קופות. לפני כחודש הוציא אלבום חדש שנקרא "רק זיכרונות", ובשבוע האחרון הוא מככב על המסכים 24/7 בתוכנית בעלת נתוני הרייטינג הגבוהים ביותר בפריים־טיים. "השנה האחרונה הייתה בית הספר של החיים שלי. עם כל הכבוד לחוב, ידעתי שהכישרון שלי שווה יותר. פתחתי קופות דווקא בפשיטת הרגל. ממשיכים להקליט, ובסופו של דבר, המוזיקה מנצחת הכל. אני חרוץ וחזק. כל הסיפור הזה רק חישל אותי. אני היום שכיר בליאם הפקות וטוב לי. הגעתי להסדר תשלומים. אני שוכר סוג של חצי דירה מהמנהל שלי בני פרץ, שפינה לי את הראש מכל החובות וההסדרים, כדי שאוכל להתעסק במוזיקה נטו. פתחתי קופות ברדינג מול 600 איש ובהאנגר מול 2,000 איש, מופע של שעתיים עם שירים מכל הזמנים. התארחתי במופעים של אייל, שגם מאוד מעורב בהפקה של האלבומים שלי. הוצאתי אלבום חדש ואני בדרך לאלבום נוסף, 16 במספרו, שצפוי לצאת השנה. אני כבר מתחיל להרגיש שאני עומד על הרגליים".



אייל גולן עזר לך כחבר?
"אייל גולן תמיד היה חבר שלי, אבל הוא לקח אותי כי הוא האמין בי ובקול שלי. זה גם כמו סגירת מעגל, כי בעבר הרחוק הייתי מיוצג בליאם הפקות, ועכשיו אני מרגיש שחזרתי הביתה".


כמה קיבלת עבור השתתפותך בבית "האח הגדול"?
"באמת שאני לא יודע, תשאלי את בני פרץ, הוא סגר את ענייני הכסף, אני לא מעורב בפרטים כמו שאמרתי. אני חי ממשכורת חודשית קבועה ואני שכיר. אני סומך על בני בעיניים עצומות. יש לי מנהל שחולש על הכל ואני זוכה לניהול ברמה הכי גבוהה בכל הקריירה שלי. 20 שנה ניהלתי את המנהלים שלי. זאת הפעם הראשונה שאני מרפה מהמושכות, נותן למישהו אחר לנהל אותי ומתעסק בשירה נטו".


ובכל זאת, למה נכנסת לבית "האח הגדול"?
"חודש וקצת מבלי לשלם ארנונה ושכירות זה כבר הקלה, אבל בעיקר בשביל החוויה. אתה נכנס לבלתי נודע, מנותק מכל מה שקשור ליקום וזה בהחלט משהו שלא חוויתי מעולם, למרות שעברתי לא מעט בחיי. כשחתמתי על החוזה ידעתי שאני הפעם לא מתכוון להבריז, כי אין בי שום חרדה לעלות על המדרגות שמובילות לבית, תודה לאל. מעבר לחוויה ולגמול הכספי, חשוב לי שיכירו את מושיק האדם, ולא רק את הזמר. נראה לי שאני הולך להפתיע ובגדול".


מה נגלה עליך?
“תגלו הרבה דברים שלא תאמינו שזה אני. יש המון סטיגמות על הזמר המזרחי שאני מתכוון לנפץ. אני ביישן, תמיד הייתי ביישן, ייקח לי כמה ימים עד שאני אבחן את השטח וארגיש חופשי ופתוח. אני זוכר בתחילת הקריירה שלי, כשהזמינו אותי להופעות, הייתי מבטל כי התביישתי להופיע מול אנשים. גם כשאני מוזמן לחבר ויש חברים נוספים, אני מתבייש נורא. במשך 20 שנות הקריירה שלי אני מסיים הופעה וטס הביתה, לא מתערבב, לא מבלה בברים, אוהב את הפינה השקטה שלי, אני סוג של ילד טוב. אני חולה סדר וניקיון, יש לי חוש הומור, אני רומנטיקן חסר תקנה, אני מאוד רגיש ובטוח תראו ממני דמעות בשפע. הקהל יזכה לראות בי כנות ואותנטיות. אפשר לראות את זה גם במהלך הקריירה שלי בראיונות שהענקתי לתקשורת. אמת יש אחת לטוב ולרע".


הבאת בחשבון שבתוכנית נחשפים גם צדדים פחות מחמיאים של האישיות?
“רוב הצדדים שלי הם חיוביים. אני מקווה מאוד שלא אצטרך לכעוס, כי כל דבר שאני עושה הוא מכל הלב. אני גם כועס מכל הלב ואז מרים את קול הבס המיוחד שלי ושיישמרו להם. מקווה שלא נגיע לדציבלים ולטונים הגבוהים שלי".


לאיזה סוג של אנשים תתחבר? יש סיכוי שנראה רומן על המסך?
"אין לדעת למי אני אתחבר. ברור שיש סיכוי לאהבה. אני רווק ופנוי להצעות. מה שיהיה, יהיה. אני מביא נטו את עצמי, לא למדתי משחק, ואי אפשר לשחק יותר מכמה שעות. אני בטוח שהקהל בבית יאהב אותי. אני ווינר בנשמה ואשמח להגיע למקום הראשון, אבל אני לא אעשה כל דבר בשביל להגיע לשם ובטח שלא אכשיל דיירים אחרים. מעבר להסתלבטות על הגבות שלי והשיער המחומצן שהיה לי פעם, ולגימיק שהפך השיר "אני לא זמין", יש פה בן אדם שיש לו הרבה מה להציע נוסף להיותו זמר. אני מנצל את התוכנית הזאת כדי שיכירו אותי כאדם. אני מגיע בלי פילטרים ובלי שום אסטרטגיה. אין בן אדם מושלם, אבל יש בי המון פלוסים ועם זה אני מגיע. אין לי אובר קרמים ולא עשיתי אף פעם מריטת שיער או פדיקור או מניקור, אני רחוק מלהיות דיווה. אני כן אוהב בגדים וחשוב לי להיראות טוב. אני אבשל, אעשה כלים, אני אעשה כל דבר שאני עושה בבית שלי בשגרה, חוץ מהעובדה שאכנס למקלחת עם תחתונים".


מה אתה מצפה להשיג מההשתתפות בתוכנית, מלבד כמובן לצאת כמנצח של העונה?
"אני לא מצפה להשיג דבר. אני מתכוון להמשיך לדלג מבמה לבמה, קטנה כגדולה, עם ההופעות שלי ופתיחת הקופות. אני אמשיך לעבוד על האלבום החדש. אני מאמין שיהיה דואט עם אייל גולן. אני לא מצטער על דבר שעשיתי במהלך הקריירה שלי. כשאני מתפלל, אני מודה לאלוהים על התקופה הקשה שעברתי, כי זה שינה אותי לאדם אחר, שמבין יותר. אני ממשיך קדימה עם הרבה ניסיון וחוכמה. בסופו של יום, גם בשלילי אפשר למצוא פלוסים".