במהלך יולי-אוגוסט יקיים פארק אריאל שרון סדרת פעילויות ומופעים לקטנים וגדולים המשלבים תרבות וטבע, בכל חמישי ושישי, במרפסת התצפית המשקיפה אל נופי קו הרקיע של גוש דן.

הערב הראשון יתקיים מחר (9 ביולי) בהופעה אינטימית של הזמר והמלחין אביהו מדינה, אחד מעמודי התווך בזמר הישראלי הים תיכוני. המופע יכלול את מיטב שיריו, שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית, ובהם ״שבחי ירושלים״, ״אל תירא ישראל״, ״כינור דוד״, ״אל תשליכני״, ״הפרח בגני״, ״כבר עברו השנים״, ״רעיה״, ״סוד המזלות״, ״להיות אדם״, ועוד רבים וטובים, וכן הסיפורים שמאחוריהם.
מדינה התחיל את הקריירה ב־1970 ככותב שירים, ורק כעבור עשור עבר לפרונט בתור זמר. ״הכוונה הראשונית שלי הייתה ליצור ולבצע את שירי, אך כבר בראשית דרכי הבנתי שהתקשורת לא מפרגנת לסגנון שלי״, חוזר מדינה להתחלה. ״מהר מאוד ביטאתי את מחאתי נגד התקשורת המדכאת את הסגנון הישראליים תיכוני, וכך הפכתי להיות ראשון ברשימה השחורה המוחרמת על ידי רשות השידור וגלי צה״ל מחוץ לגטו המזרחי. הבנתי שעם יחס כזה מצד התקשורת, לא יהיה חכם מצדי לנסות לפלס לי דרך ולהתפרנס מעיסוקי כיוצר מבצע. אז פניתי לעסוק לפרנסתי בענף היהלומים. רק אחרי 20 שנה, כשהייתי מסודר כלכלית, התחלתי גם להקליט ולהופיע״.

 
גם לאחר שהפכת לזמר, עדיין נתת שירים טובים לזמרים כמו זוהר ארגוב, חיים משה ושימי תבורי. למה בעצם? למה לא שרת אותם בעצמך?
״בדרך כלל מסרתי שירים למבצעים אחרים בזכות זה שהנחתי ששיר מסוים יכול לקבל ביצוע מושלם יותר מזמר אחר״.
במשך שנים היית מהדוברים הבולטים נגד הקיפוח של המוזיקה המזרחית. מה דעתך על מה שקורה בשנים האחרונות עם הפריחה של הז'אנר? אתה מרגיש שיש אפליה מתקנת?
״אין אפליה מתקנת. אלה בתקשורת שלא אהבו את הסגנון הזה בעבר לא אוהבים אותו גם היום, וספק גדול אם יאהבו אותו מחר. התקשורת פשוט התרח־ בה עם ערוצי טלוויזיה חדשים, האינטרנט והסמארטפונים. יש עורכים אחרים ונותני טון אחרים, וטעמם שונה מהמקובעים של רשות השידור וגלי צה״ל. גם הרייטינג הוא מרכיב חשוב לאותם מפרסמים בערוצים המסחריים הנ״ל, ולכן התקשורת החדשה פונה אל פלח שוק גדול של בעלי טעם אחר, המהווה כוח קנייה חשוב בערוצים המסחריים, המתפרנסים מפרסום״.
ביום העצמאות האחרון נבחרת להיות בין מדליקי המשואה. הופתעת כשהודיעו לך?
״זה היה מרגש מאוד. כשפנו אלי, הבנתי שעל אף ההתעלמות הממסדית רבת השנים, יש בכל זאת מישהו ששם לב וחשב שזה נכון, צודק ולגיטימי. כמובן שהופתעתי מהבחירה״.
 
היית יו"ר אקו״ם, ככה שהתעסקת קצת בפוליטיקה של המוזיקה. מה דעתך על מה שקורה לאחרונה בין מירי רגב ובין אמנים ויוצרים?
״אני תומך בהחלט בשרת התרבות והספורט מירי רגב. במשך 40 שנה דוכאנו והוחרמנו על ידי הממסד בתרבות, בתקציבים ובתקשורת. אף לא פעם אחת זכינו שיפי הנפש הללו יביעו סולידריות עם האמנים הישראלים ים תיכוניים. ראיתי איך התזמורת המזרחית בר אילן, על 40 נגניה, מתפרקת אחרי שלוש שנים, כי הממסד התרבותי לא מצא לנכון לתקצב אותם ביותר מ־20 אלף שקל לשנה, בזמן שהתזמורות המערביות זוכות לתמיכה של עשרות מיליונים מקופת המדינה שכולנו ממלאים אותה״.

 אביהו מדינה בהופעה אינטימית על המרפסת, 9.7, חמישי, 21:00, פארק אריאל שרון. פרטים: www.parksharon.co.il, או בטלפון: 03-7398999