הכל התחיל במחסן בפלורנטין״, מספר ניר גבר, סולן הלהקה, כשאני שואלת את תשעת הגברברים התוססים המרכיבים את ״בלקן במחסן אורקסטרה״ לפשר השם שבחרו להרכב הייחודי שלהם.



״אנחנו להקה שמנגנת מוזיקה בלקנית עם ניחוחות, או אם תרצי, קריצה, למזרח תיכון, בין היתר גם לכליזמר״, אומר ניר טייב, סקסופוניסט הלהקה.



אושר כהן, הנחשב למייסד הלהקה, חוזר להתחלה: ״חזרתי לארץ לפני עשר שנים מסיבוב במזרח אירופה, והייתי פשוט חדור מוטיבציה להקים תזמורת שתקפיץ אנשים, שתנגן מוזיקה שמחה. זה היה שונה מאוד מהנוף המוזיקלי שהכתיבה המדיה בארץ. כל פעם שהדלקתי את הרדיו, שמעתי רוק. אף אחד אפילו לא חשב לעשות מוזיקה עם חצוצרות. כשטיילתי בקרואטיה, בולגריה, טורקיה, בכל אירוע משמח תמיד הייתה תזמורת. לקחתי משם המון נעימות עממיות. תפסתי את הקונספט של התזמורת כמשהו מאוד ויזואלי, צבעוני. תזמורת מפוארת עם כלים נוצצים, אנשים שמחים קופצים בלהט הרגע. זה בדיוק החזון שהבאתי איתי למחסן בפלורנטין, שם הכל התחיל״.



ובכן, ״בלקן במחסן אורקסטרה - מוסיקה בלקנית לעם״ (השם המלא) מתכוננים לכבוש את הבארבי בתל אביב במוצ״ש בחגיגה כפולה: השקה לאלבום בכורה, ול״מזרח תיכון חדש״ - הסינגל השני מהאלבום.



״בלקן במחסן אורקסטרה״ הוא הרכב מוזיקלי יחיד במינו בארץ, הפועל מזה תשע שנים. חברי ההרכב הם: ניר גבר - סולן הלהקה (המכונה ״הזמיר״), אושר כהן - אקורדיון והפקה מוזיקלית, ניר טייב - סקסופון, זורנה וכלי הקשה, גל קליין - קלרניט, אדיר כוכבי - חצוצרה, חיים מזר -טובה, מתן יונה - בריטון, נועם גרינפלד - בריטון, טל כהן - תופים, ויוני שרון - דרבוקה ודאול.



חברי ההרכב מנגנים על מגוון כלי נשיפה, אקורדיון וכלי הקשה, עד שכל הופעה שלהם הופכת לחגיגה מטורפת וסוחפת של צלילים וצבעים שמכניס את הקהל למסע גרוב מזרח תיכוני, בשילוב שירים מקוריים ומנגינות שנכנסות לנשמה ומקפיצות את כל הגוף.




המוזיקה של המחסנאים מהווה מיזוג תרבויות. היא מכילה שילוב של מוזיקה בלקנית מסורתית, נגיעות כלייזמריות והשפעות מזרח־תיכוניות. רפרטואר
מורכב מקטעים עממיים, לצד לחנים ושירים מקוריים, כשהכל מסתכם לחוויה בהחלט יוצאת דופן.

ניר גבר: ״ההרכב מאוד שונה בנוף הישראלי כי הוא מהווה שילוב של שני מקצבים, המקצב הבלקני והמקצב הים תיכוני. זה חיבור מופלא שאני לא חושב שקיים בנוף המוזיקלי הישראלי״.

מה למזרח התיכון ולבלקן ולכליזמר?
גל קליין (נגן קלרינט): ״ארץ ישראל. יש פה כל כך הרבה תרבויות שחיות זו לצד זו. אין סיבה שהמוזיקה לא תהווה גם תוצר של קיבוץ הגלויות המופלא הזה. מצד אחד יש אשכנזים, שעדיין מחוברים חזק למוזיקה האירופית. מצד אחר יש מזרחים שאוהבים את הכפיים והדרבוקות. אנחנו משתלבים יפה מאד בדיוק ברווח בין שתי התרבויות״.

חיים מזר: ״אנחנו מביאים משהו שכל אחד יכול להתחבר אליו. זה לא אליטיסטי, אבל גם לא ׳שכונה׳״.

”בלקן מחסן אורקסטרה”, 8.8, מוצ”ש, 22:00, מועדון הבארבי, תל אביב. אורחים מיוחדים: אלון אולארצ׳יק, מייקל בנסון (משינה), נמרוד נול (סומסום), עומרי בראל (סאן טיילור)