אירועי חג המוזיקה הישראלית ה-18, שייפתחו ביום רביעי הקרוב, יתקיימו השנה ברחבי הארץ ויכללו קונצרטים רבים. קונצרט הפתיחה יתקיים בנתניה, ובראשון לציון יתקיים קונצרט הסיום.



באירועים הרבים ישתתפו בכירי המוזיקאים והמבצעים בישראל, כמו גם תזמורות, מקהלות מבוגרים ומקהלות ילדים, שיבצעו, לצד סולנים, יצירות של עשרות מלחינים ישראלים, "מספר שיא," לדברי המנהל האמנותי של החג, המלחין בעז בן משה.



"זה שבחרנו הרבה מוזיקה מקהלתית, בין אם דרך יצירות א-קאפלה, אורטוריות למקהלה ולתזמורת, או מחזורי שירים, מאפשר לנו להתעסק יותר עם השפה העברית," אומר בן משה, שלא מתעלם ממלחינים שהתעקשו להביא דווקא לחג המוזיקה הישראלית, יצירות בעלות שמות לועזיים למהדרין.


לדברי בן משה, ריבוי הסגנונות בפסטיבל הוא מכוון, כשהמגמה היא להיפתח לכל הרבדים של המוזיקה האמנותית בארץ.



"חשוב לנו לתת במה לכמה שיותר סגנונות שקיימים במוזיקה הזאת," הוא מבהיר.



כמלחין השנה נבחר הפעם המלחין המנוח יוסף טל, שהיה מחלוצי המוזיקה העכשווית בארץ. היצירות של טל שיבוצעו במהלך 'חג המוזיקה' נותנות ביטוי לצבעיה השונים של יצירתו.



"כל שנה נבחר לכך אחד המלחינים מדור המייסדים", אומר בן משה. "קדמו לו אצלנו פאול בן חיים, מרדכי סתר, עדן פרטוש ואשתקד, אלכסנדר אוריה בוסקוביץ'."



אבל האירוע החינוכי השנתי הזה אינו עוסק רק בעבר ויש דגש מיוחד על היוצרים הצעירים. מבין הזוכים בפרס היצירה לקומפוזיטורים מטעם ראש הממשלה, שיוענק בקונצרט הפתיחה בנתניה - גדעון לבינסון, גורי אגמון, מאיה דוניץ, יונתן כנען, הדס פארי וזיו קוז'וקרו - רק הראשון מייצג בסגנונו את בני הדור המעט ותיק יותר, לרובם זוהי הופעת הבכורה בחג המוזיקה.



יחד עם זאת בן משה מבקש לזכור את דור המיסדים וכלל בתוכנית גם מיצירות מלחיני העבר חיים אלכסנדר, פאול בן חיים, מרק לברי, יהויכן סטוצ'בסקי וקראל שלמון.



"אסור לשכוח את המלחינים מתקופות קודמות," הוא אומר. "היכן שניתן לכלול יצירה שלהם, אני עושה זאת. לדוגמה, בקונצרט בבאר שבע, שזכה לשם 'זכרונות מסלוניקי', שמחתי לכלול לצד 'עשן ואפר', יצירה של דני עקיבא לטקסט בלדינו מאת אבנר פרץ, ומבחר משירי 'אפר ואבק' של יעקב גלעד ויהודה פוליקר, בתזמור שכתב רפי קדישזון, גם סוויטה סימפונית על נושאים יווניים מאת קראל שלמון, שהרבה שנים לא זכתה לביצוע."



במדינה שבה התזמורות לא תמיד להוטות לבצע את יצירות מלחיניה, חג המוזיקה הישראלית מהווה במה נפלאה. "זאת בהחלט אחת ממטרות החג," מצהיר בן משה. "היא מדרבנת אותי לפנות למלחינים צעירים בהצעה לכתוב לחג המוזיקה. כזאת היא שרית שליי זונדינר, שיצירתה 'אני מכירה איזו אשה', תבוצע בראשון לציון, לצד יצירות של מלחינים ותיקים כמו אבל ארליך, לאון שידלובסקי, ארתור גלברון ומנחם צור."



"יצירתו של צור 'כמה הערות על מוזיקה' לטקסט של ישראל אלירז, היא אחת מהיצירות שיבוצעו בבכורה בחג שלנו," מוסיף בן משה. "כך 'בגינה', יצירתו של עודד זהבי לטקסטים בועטים מאת תהילה חכימי, וכך 'אנימי מוטוס' מאת יואב תלמי. זה חלק מפריחה ענקית שיש כעת בתחום המוזיקה האמנותית בישראל, פריחה שתורמים לה אנסמבלים כמו 'מיתר', הפועלים רבות בביצוע מוזיקה ישראלית."



בקונצרט הפתיחה בנתניה תתארח נגנית הגיטרה הבינלאומית ליאת כהן, שמגיעה מפריז ותנגן כסולנית בקונצ'רטו לגיטרה מאת גיל שוחט.



בחיפה ייערך קונצרט בהשראת שיריה של לאה גולדברג, למוזיקה שהלחינו חיים אלכסנדר ומיכאל וולפה, לצד קונצרט שבמרכזו הנוף הארצישראלי וקונצרט שבמרכזו 'מוות ולידה', יצירתו של נעם סיון, יליד העיר, שתושר בעברית ובערבית.



בקונצרט שיתקיים בתל אביב יבוצעו שתי רביעיות כלי קשת מאת נעם שריף, כחלק מחגיגות יום הולדתו ה-80 של המלחין. קונצרט אחר יוקדש למוזיקה חדישה ואנסמבל המאה המאה ה-21, בניצוחו של גיא פדר, יבצע מיצירות יוסף טל, ראובן סרוסי ורון ויידברג.



בקונצרט במרכז למוזיקה ירושלים משכנות שאננים, תבוצע 'איוב', יצירתו של חתן פרס ישראל אריק שפירא, שהלך לעולמו בשבוע שעבר, ובראשון לציון תבצע שלישיית 'אלכסנדר' יצירות של מלחינים ישראלים מתקופות שונות.



בן משה, בעצמו מלחין עטור פרסים, הוא תושב מודיעין ודיקן הפקולטה למוזיקה רב-תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, הוא מלחין בן מלחין. אביו, רפי בן משה, הלחין שירים רבים של להקות צבאיות ואמו הייתה השחקנית המנוחה עדנה פלידל. "את היצירה ספגתי בבית," הוא מעיד על עצמו, "מאבא למדתי להיות קצת מאחורי הקלעים ולא להיות בפרונט, אלא זה שיכוון את התנועה. התחלתי בהופעות כנגן גיטרה בעיקר, אבל עם הלימודים באקדמיה הבנתי שעלי להיות זה שמפנטז יצירות חדשות."



הזמנת מקומות באתר: www.isreli-music-festival.org.