השנה היא 1991. ג’ון לנון, גבר מריר בגיל העמידה, הוא מובטל חד לשון שנוסע באוטובוס ללשכת התעסוקה בברמינגהם. על לוחות המודעות תלויים פוסטרים של הביטלס, להקה בינונית משנות ה־60, שחבריה המזדקנים עדיין מופיעים במועדוני העיר. מעניין מה היה קורה לו לנון לא היה רב עם חברו פול מקרטני, אי שם בשנת 1962, ועוזב את הלהקה בטריקת דלת.



כך נפתחת האפיזודה “סאונדגראס” בסדרה הבריטית “פלייהאוס”. לנון הנרגן לא כותב עם פול את השירים הנצחיים של הביטלס, לא נוסע להודו, לא פוגש את יוקו, לא עוקר לניו יורק ולא נרצח בפתח ביתו בגיל 40 בלבד. הביוגרפיה האלטרנטיבית שלו מדכדכת למדי, ורק מעצימה את הישגיו האמנותיים הניכרים. לו היה לנון חי, הוא היה חוגג היום 75 לצד יוקו והילדים, וזוכה לשלל ברכות ממנהיגי העולם ולאזכורים מלוא החופן באינטרנט. בואו נחזור ל־20 הרגעים החשובים בחייו. חייו האמיתיים.

לידה תחת הפצצה

ג'ון, בנם היחידי של פרדי לנון וג'וליה סטנלי, נולד בליברפול ב־9 באוקטובר 1940, בזמן שמטוסים גרמניים הפציצו את העיר. וינסטון, שמו האמצעי, ניתן לו כהוקרה לראש הממשלה הבריטי ווינסטון צ'רצ'יל. אביו היה מלח בצי ונעדר מהבית עקב המלחמה. אמו, שאליה היה קשור מאוד, בגדה באביו ונכנסה להריון מגבר אחר. בתם המשותפת ויקטוריה נולדה כשג'ון היה בן 5. נודע לו על קיומה רק בגיל 24. הוא עצמו גדל אצל אחותה של אמו, מימי. אך בגיל 13 חזר לחיק אמו.

Please Please Me The Beatles
ג'ון לנון בצעירותו

ג’ון מכיר את אלביס


בגיל 16 קנה ג’ון את התקליטון של אלביס פרסלי hound dog (“כלב ציד”), ונדלק. מאחר שהרדיו הבריטי השמרני לא השמיע רוקנרול, ג’ון האזין בחנות התקליטים לג’רי לי לואיס, לריצ’ארד הקטן ולכל מי שעשה קצת רעש. הוא גם גידל פאות לחיים והתחיל לעשן.


עטיפת התקליטון של אלביס פרסלי, "Hound Dog"

הפגישה עם פול מקרטני

ב־6 ביולי 1957, יום שבת, הופיעה "דה קווראימן" (החוצבים), הלהקה שג'ון הקים, בכנסיית סנט פיטר שבוולטון, וניגנה שני שירים בסגנון הסקיפל. בקהל נכח נער בן 15 בשם פול מקרטני, שהתייתם מאמו מרי לפני פחות משנה. אחרי ההופעה הקצרה, פול ניגן מולם. בפגישה הבאה הציע חבר הלהקה פיטר שוטון לצרפו להרכב. ג'ון, המנהיג, הסכים. מקרטני הוא זה שיחבר בין לנון לג'ורג' האריסון בן ה־14.

פול מקרטני

ההקלטה הראשונה

בתחילת יולי 1958 הקליטו "דה קווראימן" שני שירים: שיר של באדי הולי ושיר שכתבו פול וג'ורג'. ג'ון היה הזמר. נראה היה שמשהו מתחיל לקרות, אבל מותה הטרגי של אמו כמה ימים אחר כך יטרוף את הקלפים.

אמו נדרסת למוות

כמה ימים אחרי ההקלטה, ב־15 ביולי, קרוב לשעה 22:00, יצאה ג'וליה לנון מבית אחותה וחצתה את הכביש אל תחנת האוטובוס. אריק קלאג, שוטר בן 24, פגע בה במכוניתו, היא הועפה באוויר, נחתה על האספלט ונהרגה. ג'ון חיכה לאמו בבית, אבל סיים את הלילה לצד גופתה בבית החולים. הנער השמח יהפוך לגבר מריר, ציני ואלים. לבנו הבכור יקרא ג'וליאן, על שמה.

ג'וליה לנון

הפגישה עם בריאן אפשטיין

בנובמבר 1961 הגיע בריאן אפשטיין, בעל חנות תקליטים בליברפול, לראות הופעה של הביטלס במועדון "המערה". הוא התלהב והפך להיות המנהל שלהם. הוא הלביש אותם בחליפות, והשיג להם חוזה בחברה בת של "אמי". כשכתב להם לבוא למבחן הקלטה, שלח ג'ון תשובה: "מתי נהיה מיליונרים?". זה קרה מהר מאוד.

בריאן אפשטיין

חתונה בלי אהבה

ב־23 באוגוסט 1962 נאלץ ג’ון להתחתן עם חברתו סינתיה פאוול שהכיר חמש שנים לפני כן במכללה לאמנות, לאחר שהודיעה לו שנכנסה להריון. “הצבע נעלם לו מהפנים”, סיפרה. בערב החתונה בכה ג’ון וצעק “אני לא רוצה להתחתן”.‏ בזמן הטקס נשמעו קולות קדיחה והנוכחים פרצו בצחוק. אחר כך הלכו עם האריסון ואפשטיין לאכול עוף במסעדה שבה חגגו הוריו של ג’ון את נישואיהם ב־1938. הזוג אפילו לא יצא לירח דבש. ג'ון יבגוד בה ללא הרף.

אלבום הבכורה

ב־11 בפברואר 1963, תוך עשר שעות, הקליטו הביטלס את האלבום please please me, שהורכב משירים שג’ון ופול כתבו. הם לא כתבו יחד אלא כל אחד כתב חלק משלו, וג’ורג’ מרטין, המפיק האגדי, חיבר ביניהם. התקליט עמד שבעה חודשים בראש מצעד המכירות.

אלבום הבכורה של הביטלס, "Please Please Me"




ג'וליאן נולד
 
ב־8 באפריל 1963, בזמן שהיה בסיבוב הופעות, נולד בנו הבכור ג'וליאן. הוא ראה אותו רק כעבור שלושה ימים. ג'ון דאג להתרחק ממנו, וזנח אותו ואת אמו כשהתאהב ביוקו. רק לקראת מותו, כשבנו היה בן 17, הכה על חטא. אבל זה היה מאוחר מדי.


ג'וליאן לנון

"יותר פופולריים מישו"

בראיון למורין קלאב מ"איבנינג סטנדרד", בתחילת 1966, טען לנון שהביטלס "יותר פופולריים מישו". כשהדברים פורסמו, כעבור מספר שבועות בארצות הברית, רגע לפני סיבוב הופעות באמריקה, הסערה הייתה עצומה. תקליטי הלהקה נשרפו, ושיריה הוחרמו ברדיו. לנון אולץ להתנצל, ואף בכה בשידור חי. את החנינה מהוותיקן יקבל רק ב־2008.

 אל־אס־די
 
באותה תקופה החל לנון לקחת אל־אס־די בקביעות. "ריבולבר", האלבום השביעי והחשוב של הביטלס, שבו הפכו מלהקת פופ להרכב רוק, הושפע מכך קשות. בשיר "המחר אינו ידוע" ניסה צוות ההפקה להיענות לבקשתו, וליצור תחושה של הדלאי לאמה ואלפי נזירים טיבטיים שרים עמו.


האלבום השביעי של הביטלס, "ריבולבר"

"נמאס לנו להופיע"

בנובמבר 1966 הודיע לנון למפיק ג'ורג' מרטין: "לא רוצים להמשיך במסע ההופעות. נמאס לנו. אנחנו רוצים להקליט". וכשמרטין התנגד, חזה: "נוכל ליצור צלילים שאיש לא שמע קודם לכן".‏ הלהקה הפסיקה להופיע. ג'ון כמובן צדק.


המפיק ג'ורג' מרטין
 
וגם בקולנוע

ב־1967 השתתף לנון בפארסה האנטי־מלחמתית של ריצ'ארד לסטר, "כיצד ניצחתי במלחמה".‏ העלילה התרחשה אומנם בזמן מלחמת העולם השנייה, אבל הסרט כיוון לעבר מלחמת וייטנאם של אותן שנים.


כרזת הסרט "How I Won The War"
 
טרמפ ליוקו
 
בסוף אותו קיץ, הקיץ של האהבה, לאחר פגישה בין ג'ון וסינתיה לגורו של ג'ורג' האריסון, הם נתנו טרמפ לאמנית קונספטואלית יפנית בשם יוקו אונו. גרסה אחרת טוענת שאונו ולנון נפגשו כמעט שנה לפני כן, ב־9 בנובמבר 1966, כשהתפעל מתערוכה שלה בלונדון. השניים התחתנו ב־20 במרץ 1969 בגיברלטר.


ג'ון לנון ויוקו אונו 

מילים אחרונות באבי רוד

 
האלבום האחרון שהקליטו הביטלס נקרא "אבי רוד", והוקלט בין ה־20 באפריל ל־18 באוגוסט בשנת 1969. המילים הראשונות בשיר האחרון שג'ון כתב לביטלס הן: shoot me.


עטיפת האלבום האחרון של הביטלס, "אבי רוד"

פירוק הביטלס
 
ב־20 באוגוסט 1969 הודיע ג'ון לפול שהוא עוזב סופית את הביטלס, ולבקשתו, הסתיר זאת מהמדיה. כשמקרטני הודיע רשמית על הפירוק, ב־10 באפריל 1970, זעם: "אני הקמתי את הלהקה, ואני פירקתי אותה". זה לא היה בגלל יוקו אלא עקב התמכרותו לקוקאין.


הביטלס
 
המשבר עם יוקו
 
ב־1973, אחרי הפלות ומריבות, סמים ולחץ, לנון ואונו התרחקו. יוקו הסכימה שלנון ינהל רומן עם מיי פנג, המזכירה שלהם בת ה־22. ג'ון בתגובה נמלט עמה ללוס אנג'לס. הוא כינה זאת "סוף השבוע האבוד", אך סוף השבוע נמשך כמעט שנה וחצי.
 
בן שני
 
בגיל 42 יוקו הייתה שוב בהריון. ב־9 באוקטובר 1975, ביום הולדתו ה־35 של אביו, נולד שון טארו אונו לנון בניתוח קיסרי. חודשיים וחצי אחר כך, בערב חג המולד, נקשו על דלת דירתם החדשה, בבניין הדקוטה בניו יורק, פול ולינדה מקרטני.


שון טארו אונו לנון

האלבום האחרון
 
ב־1979 שלחה מימי, דודתו האהובה של ג'ון, מזכרות מילדותו. ג'ון התעורר, והתחיל להקליט דברים חדשים. הוא גם נפטר מהזקן. בזמן העבודה באולפן טלפן פול. יוקו לא רצתה להפריע לג'ון ולא העבירה את השיחה. פול כבר לא יתקשר. לאלבום המשותף של ג'ון ויוקו יקראו "פנטזיה כפולה".


עטיפת האלבום המשותף של ג'ון ויוקו, "פנטזיה כפולה" 

יום הרצח

 
ב־8 בדצמבר 1980, בערב קר, סמוך לבניין הדקוטה שבו גר, קרא המעריץ מארק דיוויד צ'פמן לעבר ג'ון: "מר לנון", וירה לעברו חמש יריות אקדח. לנון התמוטט במקום. מילותיו האחרונות היו "יורים בי".‏

מארק דיוויד צ'פמן 
 
 
Revolver The Beatles