מוזיקת הגוספל, שהתפתחה בארצות הברית, מוגדרת כמוזיקה דתית (בעיקר נוצרית), הנכתבת כדי לבטא אמונה אישית או ציבורית. קחו את כל הגוספל הזה, ערבבו טוב, תרגמו לעברית, עשו לו גיור כהלכה, ותקבלו גוספל ים־תיכוני, בדמות המופע "את לי לילה": סגיב כהן, איריס ועופר פורטוגלי ומקהלת הגוספל שרים זוהר ארגוב. כלומר, אם גוספל זאת מוזיקת נשמה שחורה באורגינל, הדבר הכי קרוב לה בעברית זה שירי זוהר ארגוב.



המופע הנ"ל הוא גם סגירת מעגל לכהן והפורטוגלים, שנפגשו ב"רימון" לפני 15 שנה, שם נרקם ביניהם סיפור אהבה, שהתחיל כשכהן הצטרף למקהלת הגוספל שייסדו הפורטוגלים. ב־20 באוקטובר ישתפו פעולה במופע "את לי לילה".



עופר, מה לגוספל ולזוהר ארגוב?


"לפני ארבע שנים העלינו מופע של פיוטים בעיבודי גוספל - 'אדון הסליחות', בבית אבי חי. בעקבות הצלחת המופע והדיסק שבא בעקבותיו, נפגשתי השנה עם מנהל התוכן של בית אבי חי, כדי לחשוב ביחד על פרויקט משותף חדש. בין הרעיונות שנזרקו לאוויר בלט במיוחד הרעיון להרים ערב מחווה לזוהר ארגוב, תוך שיתוף פעולה עם סגיב כהן ומקהלת הגוספל".



איזה שירים של זוהר ארגוב נחשבים לגוספליים?


"השירים של זוהר לא נולדו כשירי גוספל, אבל יש בהם המון מהמאפיינים של הבלוז. סיפורים מלאי עצב. ולמרות שרובם לא נכתבו על חייו, אין לי ספק שהוא שר אותם תוך הזדהות מוחלטת, בדומה לזמר בלוז המבכה את מר גורלו. השיר 'עד מתי אלוהי', לדוגמה, נכתב על ידי עוזי חיטמן, אחרי שהוא פגש בו בשיא השפל בחייו. הוא מצא אותו חסר כל, מוזנח ומכור לסם. כל זה קרה כששיריו הצליחו בלי הכרה, והקריירה שלו, לכאורה, פרחה. השיר הזה מאד גוספלי במהותו. יש בו תפילה זועקת מעומק הלב: 'עד מתי אלוהי אהיה לבד'. תוסיפי לזה מקהלה עוצמתית, והרי לך 'גוספל ים־תיכוני'. חלק מהשירים של זוהר הם פיוטים המבוססים על טקסטים מה'דיוואן' - ספר הפיוטים של יהודי תימן - כמו 'עת דודים כלה'. חלקם נכתבו על ידי יוצרים כאביהו מדינה, שהוא מוזיקאי שאני מאוד מעריך ובעל רגישות מיוחדת לטקסט. לכן, כשמקשיבים לשירים של זוהר, מוצאים שם המון עומק. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שבתקופה שבה הוא פעל, הזמר הים־תיכוני, למרות איכויותיו, לא זכה למלוא הפרגון ונאלץ להילחם על מקומו בתרבות הישראלית. אני מתייחס לפרויקט הזה כאל אוסף שירים טובים שבחרנו, אחרי מיון והתאמה להרכב שלנו ולמוזיקת הגוספל, ללא קטלוג כזה או אחר".



כלומר, גם אתה חושב שנעשה לו עוול?


"כזמר וכאמן, אני בהחלט חושב שהוא לא זכה להערכה מספקת בחייו. אומנם באחרית ימיו, כשהשיר 'הפרח בגני' הגיע למקום הראשון בפסטיבל הזמר המזרחי, הוא זכה לעדנה מסוימת ולהתייחסות יותר מחבקת, הן במישור המקצועי והן על ידי הקהל. אך לצערי, כמו ענקים רבים וחלוצים בתחומם, הוא זכה להערכה שלה היה באמת ראוי רק אחרי מותו. בנוסף, מסיבות שונות הקשורות בעיקר בתקציב, חלק גדול מהשירים לא זכו להפקה מושקעת. מה שמאפשר לנו לתת לשירים ביצוע מחודש ועשיר, עם הרכב של 14 משתתפים, הכולל שני מתופפים ואת מקהלת הגוספל. אולי בכך נוכל להחזיר להם מעט כבוד שלו הם באמת ראויים".



"את לי לילה", 20.10, שלישי, 21:00, תיאטרון גבעתיים; 22.10, חמישי, 22:00, ברל'ה, קיבוץ להבות חביבה; 28.11, מוצ"ש, 21:00, מרכז ענב, תל אביב