"הפסנתר הוא כל החיים שלי ואני לא זוכר את עצמי בלעדיו", מצהיר הפסנתרן תום זלמנוב, אחד משני הפסנתרנים הצעירים, שינסו לגנוב את ההצגה ב'חגיגות הפסנתר', שייערכו מטעם 'עמותת רובינשטיין', בקונסרבטוריון הישראלי (שטריקר), בתל-אביב. זו השנה ה-12 שהעמותה מקיימת את חגיגות הפסנתר, שבהן השתתפו לאורך השנים זוכי 'תחרות רובינשטיין' לדורותיהם.



השנה, לראשונה, יחלקו זוכי תחרות רובינשטיין את הבמה עם שני פסנתרנים צעירים מאוד, שניהם זוכי תחרויות בארץ - עדן אגרנט - מגד, חתן פרס תחרות פנינה זלצמן, כפר סבא, 2015, ותום זלמנוב, חתן פרס בתחרות האמן הצעיר, 2014, ובתחרות 'פסנתר לתמיד', אשדוד, 2013). זהו מפגש ראשון של ותיקי תחרות רובינשטיין עם מי שעשויים להיות מתחרים בעתיד.



בנוסף ישתתפו בחגיגות הפסנתר חברי 'רביעיית רובינשטיין', סרגיי אוסטרובסקי, כינור; צבי פלסר, צ'לו; וכן, טלי גולדברג, כינור; שולי ווטרמן, ויולה; גבריאל וולה, קונטרבס; זמרי קולגיום תל אביב והמנצח ישי שטקלר.



זלמנוב, כיום כמעט בן 17, הוא מי שזכור בתור בן השמונה, הלבוש בפראק וענוב בעניבת-פרפר, שזכה לשבחים על נגינת היידן והוכתר כמי שנועד לגדולות. בקונצרט הפעם הוא ינגן בארבע ידיים את 'אמא אווזה' של ראוול, יחד עם הפסנתרן האוקראיני איגור צ'טוייב, זוכה תחרות רובינשטיין ב-98'. "תמיד אפשר ללמוד ממפגשים כאלה", הוא מעיר.



זלמנוב מנגן בפסנתר מגיל חמש בעידודם הנלהב של הוריו שעלו בתחילת שנות ה-90 מחבר העמים, (אביו ממוסקבה ואימו ממולדובה). "מגיל קטן הם שמו לב לתגובות הנלהבות שלי למוזיקה שנשמעה בבית והם הביאו אותי ללמוד אצל המורה הראשונה שלי לנגינה, אדלה אומנסקי", הוא משחזר.



אומנסקי היא כיום מורתו של עדן אגרנט-מגד בן ה-14, שמנגן בפסנתר מגיל שמונה. "בבית היה פסנתר גדול, שבו ניגנה לפני הרבה זמן סבתא-רבתא שלי", הוא נזכר. "ניסיתי לנגן בכלי והתאהבתי", אומר הצעיר שהספיק לנגן כסולן עם התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור. עדן אגרנט-מגד, הוא נכדו של שופט בית המשפט העליון שמעון אגרנט. "אני מתעניין במשפטים," הוא מבהיר, "אבל הכי במוזיקה".



אגרנט-מגד ינגן בקונצרט עם האורחת השנייה שמגיעה מחו"ל, צ'ינג-יון הו, מטאייוואן, זוכת תחרות רובינשטיין ב-2008. "בשבילי זה כבוד גדול לנגן עם פסנתרנית כזאת, שהיא ברמה בינלאומית", אומר עדן בן ה-14.



זלמנוב ועמיתו הצעיר ממנו צברו ניסיון בתחרויות פסנתר והשתתפו בכיתות-אמן שהעבירו בארץ פסנתרנים נודעים. "זאת הזדמנות מצוינת להרחבת אופקים בנגינה", סבור זלמנוב, שבין השאר השתתף בכיתות האמן שהעבירו כאן פסנתרנים נודעים כמו עמנואל אקס, סטיבן קובצ'ביץ', יוסף קלכשטיין ומאריי פראיה, שאותו הוא מעלה על נס על "המאמצים שהוא משקיע למען הנגנים הצעירים בארץ," ו"על הנגינה שלו שאותה אני מאוד אוהב לשמוע".



"כשפראיה מלמד אותנו יצירה, הוא מדגים לנו באינטרפטציה משלו", ממשיך עדן את דברי חברו. "כששומעים ממנו ניתוח של יצירות, אפשר ללמוד ממנו הרבה".



לזלמנוב כבר יש ניסיון בינלאומי לא קטן. בגילו הצעיר הוא כבר הספיק לנגן כסולן עם תזמורות בתאילנד ובווייטנם. "אחרי שהופעתי בטלוויזיה, גייסו אותי ממשרד החוץ ומהסוכנות היהודית למה שאפשר לתאר כשליחות תרבותית," מספר זלמנוב, תלמיד כיתה י"א בתיכון שליד האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. "בשבילי תמיד מעניין להכיר מקומות חדשים ובכל הזדמנות אני משתדל לצד הנגינה גם לטייל".



הקונצרט הראשון במסגרת חגיגות הפסנתר ייערך ב-יום חמישי, 5.11, באודיטוריום הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה, תל-אביב.