השיר "אחרי עשרים שנה", הביא את אייל כהן עד המקום השלישי בגמר "דה ווייס". אבל הוא לא היה צריך לחכות 20 שנה, אפילו לא שנתיים. שנה חלפה מאז שהתוכנית הסתיימה, והנה הוא מוציא סינגל ראשון, "אשא מבטי", מתוך אלבום ראשון שבדרך.



"זאת הייתה המטרה", מצהיר כהן (28), נשוי ואב לשלושה. "הגעתי לתוכנית לא כדי לזכות בתהילה לשתי דקות, אלא מתוך מחשבה שזה יהיה עיסוקי לחיים שלמים וזה נפלא. לכן לקח לי זמן. לא רציתי למהר, לא רציתי סתם להכות בברזל כשהוא חם. לא רציתי להיות שם רק כלפי חוץ; רציתי להיות שם באמת, להיות מוכן לזה".



כמנטור בחר כהן בחירה מפתיעה: אביב גפן, שאף הגיע לביקור בהתנחלות כפר תפוח, מחוץ לגבולות הקו הירוק. "הרגשתי שאביב מדבר ללב שלי", הסביר כהן את בחירתו, רגע לפני שהתוכנית הגיעה לסיומה. כששאלתי אותו אז על העובדה שהחיבור ביניהם הוא הקול השפוי של ישראל האחרת, הוא היה נחרץ יותר: "לא אכפת לי אם רואים בי דברים כמו גשר או שלום. זה לא מעסיק אותנו. אנחנו באים לעשות מוזיקה, ואם על הדרך אנשים מקבלים השראה, זה הכי טוב בעולם. כשאביב הגיע לכפר, הרגשתי שהוא בא בשבילי ובשביל אשתי, לשוחח איתנו ולשתות איתנו קפה, ולא על רקע אידיאולוגי, להכיר את השטחים או סתם מילים מפוצצות. הוא בא לחבר שלו, תלמיד שלו, למקום אישי. זה מסר חזק - שהסיפורים הגדולים הם על אנשים קטנים".



מה קורה אצלכם עכשיו, עם כל "גל הטרור"?


"אנחנו לא מרגישים תחושה אחרת. נדמה לי שכאזרח פשוט, כל העניין במה שקורה משחק על הפחד. אם נותנים לחרדה להשתולל, אז הפסדנו. אני אוהב את המקום שאני חי בו, ומאמין שדווקא שגרה של חיים בשכנות טובה יכולה לקדם, והרבה".



איך אתה מסכם בדיעבד את חווית "דה ווייס"?


"ברור שכל התוכנית הזאת היא סוג של סיבוב לראש. פחות בגלל הפרסום, או שמזהים אותך כשאתה הולך ברחוב. העניין הוא שאתה קולט שיש אמנות, יצירה, מוזיקה והרבה דברים טובים. ויש מקום שמחצין הכל, ההתלבטויות האינסופיות, והערבוב הזה בין האמת לשקר. זה מה שהיה קשה".



אבל יכול להיות שהיית צריך את הדחיפה הזאת כדי לפרוץ קדימה.


"בשורה התחתונה אני מודה לאל, לקארמה, שהייתי שם בסופו של דבר. זה היה קורס מזורז להכיר את העולם, שהעניק לי את היכולת להופיע, לפגוש קהל ולהיות עם אנשים שמבינים במוזיקה".



איך הרגשת כשכל ה"סיבוב ראש" הזה נגמר?


"בתקופה הראשונה זה היה משמח. הרגשתי שפרקתי מעלי עול כבד. השכבתי את הילדים לישון והייתי איתם בבית. הרפיתי מהכל. רק אז התחלתי לחפש איך עושים את זה נכון. הייתי בעשרות פגישות עם אנשים, עשיתי טעויות, והלכתי למקומות שאחר כך חזרתי בי מהם. אבל אני מאוד שלם עם הדרך. זה לא היה מהיר מדי, והלב שלי עדיין נמצא במקום הנכון".



הורדת פרופיל?


"כיביתי לרגע את הפנס, הנמכתי ווליום, ובהשגחה טובה אפילו נבלעתי בכמה מהמורות, זנחתי מיתוגים, ראיונות שווא ורעיונות. בירידה לשולי הכביש, מצאתי אמונה שכבר הרבה זמן לא האירה בי כך. בחלל שנולד, זכיתי לפגוש מחדש את הדחף ליצור, להיות צינור, לעורר כמה שיותר השראה".



בסוף יהוא ירון ואוהד ריין הפיקו לך את האלבום מוזיקלית. לא בדיוק חיבור אוטומטי.


"התוכנית הראתה רק צד אחד שלי. נכון, יש בי את העדינות והרגישות, ואני בוכה הרבה. אבל יש בי גם את הצד המופרע, שלא יצא החוצה בתוכנית מכל מיני סיבות. אני מחפש את המקומות האלה, את השריטות, האוונגרד, לא את המקומות הנעימים. אני לא שומע מוזיקה מלטפת. אני אדם שכואב לו הרבה. ולכן המוזיקה שלי תהיה הרבה יותר מפתיעה ממה שאנשים אולי ציפו לשמוע. פחות קלה. יותר עם נוכחות ועם צעקה".



אייל כהן מארח את אוהד ריין, 9.12, רביעי, 20:30, אוזןבר, קינג תל אביב; 31.12, חמישי, 21:00, בית היוצר,
נמל תל אביב