כתב שנחת בתיבת המייל של בעלי המועדונים בישראל מתסיס את האווירה: אקו"ם, אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו"לים למוזיקה בישראל, המייצגת את הזכויות של מיליוני מלחינים, משוררים, סופרים וזמרים מהארץ והעולם, פנתה לבעלי המועדונים בדרישה חדשה ולפיה מ־2016 והלאה יחויבו מועדוני הלילה בתשלום תמלוגים בגובה 10% מסך כל ההכנסות ברוטו של המועדון או הדיסקוטק, גם אם המקום משמיע מוזיקה של אמנים שאינם מאוגדים באקו”ם.
 
שיטת גביית התמלוגים של אקו"ם עד היום במועדונים חושבה לפי 16 שקלים לאדם כפול מספר האנשים שנכנסו למועדון כפול ימי הפעילות שלו. בשיטה זו, על פי בעלי המועדונים, מועדון אשר חווה ירידה חדה בכמות הבליינים בעקבות אירועים ביטחוניים למשל, שילם רק את החלק היחסי לכמות ימי העבודה והבליינים. בשיטה החדשה אמורים בעלי המועדונים להעביר 10% מהכנסות הברוטו ללא קשר לכמות המבלים או ימי עבודה.
 
"מבדיקה שערכה אקו"ם עולה כי התמלוגים שהמועדונים משלמים לאקו"ם הם נמוכים ביותר ביחס לשימוש המסיבי ביצירות מוגנות מרפרטואר אקו"ם", נכתב במכתב. "ללא שימוש במוזיקה מוגנת עסקכם לא יכול לקיים את פעילותו העסקית. משכך, יש צורך לעדכן הן את התעריף החל על המועדון והן את היקף הרישיון שיוענק לכם, כך שיבטאו נכונה את נחיצות המוזיקה בעסקכם". 
 

על פי בעלי המועדונים, באקו"ם הבהירו כי ייתנו את התשלום כחלק מתנאי אישור רישיון עסק לברים ומועדונים, וכי ינקטו הליכים נגד בעלים שיסרבו לשלם.
 

המועדונים: "שערורייה"


"אלו דמי חסות", קובע בנחרצות רונן מיילי, בעלי מועדון "החתול והכלב" ויו"ר איגוד הברים והמועדונים בישראל, המאגד בתוכו מאות מועדונים ומקומות בילוי. "הם באים ודורשים מאיתנו 10% מהכנסות הברוטו, כולל משקאות, כולל כרטיסים, ברטרים, חסויות, הכל. כל הרווח שלנו בעסקי המועדונים נע בין 8%־%10 מהברוטו. אם אני אמור לשלם לאקו"ם בלבד 10% - אז בשביל מה לי לפתוח? אנחנו בעד לשלם, אנחנו בעד הסדרה, אנחנו בעד תגמולים לאמנים, אבל אנחנו לא מוכנים לשותפים בעסק. זו חזירות שאינה תואמת את המציאות. הם לא מתחשבים בהוצאות, במצב הביטחוני, בירידה בעסקים אחרי פיגועים, בכלום".
 
מה אתם מתכוונים לעשות?
"התאגדנו כבר כ־150 בעלי מועדונים וברים, ובכוונתנו להיאבק משפטית בהוראה החדשה. זו שיטת מצליח המוכרת, מבקשים 10% ובסוף סוגרים על 5%. לצערי השיטה הזאת עובדת בישראל, ואנחנו לא מתכוונים לשתוק ונדרוש גם שקיפות מוחלטת מאקו"ם, שיראו בדיוק איך התמלוגים האלו מועברים ליוצרים".

רונן מיילי. צילום: אריק סולטן
רונן מיילי. צילום: אריק סולטן

 
ג', בעלים של מועדון קטן באיזור המרכז: "זו שערורייה בעיני. הם כותבים שהתעריף מעודכן כדי לבטא את הנחיצות של המוזיקה במועדון, ונכון, מוזיקה היא חלק אינטגרלי מהבילוי אצלנו, ועד כה העברתי בדייקנות את הסכום שאקו"ם דרשו כל שנה, בלי שום ויכוח. אני חושב שתשלום של תמלוגים לאמנים הוא דבר חשוב, וראוי שאנשים יתפרנסו מהמוזיקה שלהם, אבל אין לי כוונה או יכולת להעביר 10% מהכנסות הברוטו שלי. אני מקווה מאוד שהאיגוד יצליח לעשות משהו, ואם לא, אני אעבור למוזיקה שלא מיוצגת באקו"ם. זה יהיה מצער מאוד וקשה ויפגע מאוד באווירה של המקום, אבל ב־10% עדיף לי כבר לשבת בבית. את מה שלא עשו הפיגועים יעשה התשלום המופרז הזה. אני לא מבין איך מישהו מסוגל בכלל להוציא מכתב כזה שבו הוא דורש 10% מההכנסות ברוטו, פשוט לא מבין איך הם מסוגלים בכלל לחתום על מסמך כזה".
 
באקו"ם לא מתרגשים מטענות בעלי המועדונים. נידר עוז, דוברת האגודה, מסבירה: "השינוי הזה הוא משהו שרצינו והיינו צריכים לעשות עוד לפני שנים, אך מוטב עכשיו מאשר אף פעם".
 
לכמה מועדונים וברים שלחתם את המכתב?
"לכל המועדונים הפעילים בארץ".
 
האם 10% מהברוטו הוא אכן סכום ריאלי לדעתכם?
"אם הסכום לא היה ריאלי לא היינו מבקשים אותו. זכות הקיום של המועדונים לא קיימת ללא מוזיקה, זו מהות העסק. מן הראוי היה לחלק נתח ליוצרים שבזכותם המועדונים מתקיימים".
 
בעלי ברים טוענים לאי שקיפות בהתנהלות שלכם. איך מגיעים התמלוגים לאמנים ומה יהיה השינוי הצפוי בהכנסות שלהם?
"אקו"ם נגישה לכל לקוח, מעולם לא סירבנו לפגישה ומעולם לא סירבנו למתן שירות ואינפורמציה. אנו מזמינים את חברי איגוד המועדונים לשבת יחד כדי למצוא פתרון יעיל לשני הצדדים. אקו"ם עוסקת בגביית תמלוגים ונשענת על דיווחים מגופי השידור, לקוחות וכו'. הסכום הנגבה מכל תחום מחולק בהתאמה ליוצרים המושמעים על פי הדיווחים, השמעות ספציפיות במועדונים מתקבלות על ידי הצהרות של תקליטנים על התוכן המושמע ומכך אנו יודעים לבצע את עבודת הגבייה והחלוקה".

בעלי ברים טוענים שאתם עומדים להתנות קבלת רישיון בתשלום התמלוגים ולנקוט צעדים נגד אלו שיסרבו לשלם.
"אקו"ם עובדת עם גופים ברישיון בלבד, וזה תקף גם לגבי המועדונים. מול מי שיסרב לשלם ננקוט את ההליכים המקובלים בחוק".