שירי גולן (35), זמרת-יוצרת אנינת קול, בוגרת רימון, הוציאה אלבום בכורה, "היו לילות", בהפקה עצמאית מכובדת, שאותו בחרה להקדיש כמחווה לשירי העד של אסתר עופרים. תוך כדי התמוגגות מביצועיה לשיריה של עופרים – ביניהם "היו לילות", "לילה לילה" ו"שני שושנים" - עולה השאלה מה עם השירים שגולן מחברת ביומיום. האם היא לא בטוחה בהם?



"חלילה, אני מאוד בטוחה בשירים שלי", משיבה גולן, "אבל באלבום בכורה העדפתי לשים בצד את היוצרת שבי, ולעשות משהו גדול יותר, שייתן במה לשירה של זמרת כמוני. כלומר, המחברת פינתה מקום למבצעת וזמנה עוד יגיע".



גולן כנה מספיק כדי להודות שאלבום משירי עופרים לא היה חלום חייה. "זה היה הרעיון של שי טוחנר (נגן פולק וקאנטרי, יוצא להקת "הפונדקאים" – יב"א), שאיתו אני מופיעה בשנים האחרונות", מעידה גולן. "נדלקתי מהרעיון וצללתי בעקבות עופרים, שלא הכרתי חלק משיריה, וגיליתי אוצרות מדהימים, שממש הרחיבו לי את האופקים".



מה מצאת באוצרות אלה?


"את הפשטות ואת התמימות שבשירי ארץ ישראל הישנה והטובה, דברים שכמותם כבר לא כותבים היום, ואימצתי אותם אל לבי".



בעצה אחת עם טוחנר, בחרה גולן לאלבומה את השירים היותר מזוהים עם עופרים, אחרי שניסתה אותם בהופעותיה. "התגובות המפרגנות לסינגל שהוצאתי עם 'איש אילם גבוה ודק' עודדו אותי להמשיך ממנו לאלבום שלם, בהפקה מוזיקלית של קובי פרחי מ'מצלול' (לא קובי פרחי, סולן להקת "אורפנד לנד" – יב"א)", היא אומרת.



"רציתי בראש ובראשונה להביא משהו אמנותי, עם אמירה יותר רעננה וטרייה, בהשוואה להקלטות של עופרים משנות ה־50 וה־60", מפרטת גולן. "בעיקר היה לי חשוב לשים באלבום הזה את עצמי. קראנו לו בהומור: 'אמריקנו עם השפעות לטיניות".



גם פרחי וגם טוחנר יתארחו בהשקה, אבל חוץ מהם יהיה לך בה אורח חשוב.


"דורי בן זאב הוא בין אלה שנתנו לי את הדחיפה לכיוון אלבום שלם משירי עופרים. אחרי שהשמיע בתוכניות שלו את הסינגל שלי לא מעט, שלחתי לו מסרון תודה, וממנו הגענו לדואט ב'חוץ מזה הכל בסדר' - המוכר יותר כ'מרקיז, הכל בסדר'. כאן הוא פרטנר מושלם, עם השנינות והמשחקיות המדהימות שלו. זה התלבש כמו כפפה על יד".



שירי גולן – נא לא לבלבל עם שחקנית הקולנוע והתיאטרון - באה ממשפחה מוזיקלית מקריית ביאליק. סבה המנוח, יוצא פולין, משה גולנד, היה החזן הראשי של בית הכנסת בקריית מוצקין, ולדבריה "הייתי מאוד מחוברת אליו והושפעתי ממנו". אביה (קלידים) ואחותה, נירית (חליליות), מנגנים, בעוד שאמה, בת למשפחה יוצאת תימן, מיטיבה לשיר. "מכל התערובת יצא גיוון הסגנונות באלבום", היא מעירה.



אחרי שירותה הצבאי כסמב"צית בחי"ר, למדה ברימון. כשסיימה שם, אי אז בעשור הקודם, לא הסתערה חזיתית על הבמה. תחילה פנתה להוראת מוזיקה. "מבחינתי, ההוראה והפרפורמנס משלימות זו את זו", מצהירה גולן, שעשתה קילומטראז' לא קטן כזמרת ליווי וכזמרת עצמאית.



בד בבד עם ההריון של יצירת האלבום, גולן כעת בחודש השביעי של הריון על אמת. היא חיה במושב טל שחר ("קרוב קרוב לטבע"), עם בעלה, יוני, מהנדס מכונות ("עם תשוקה גדולה למוזיקה"), שמלווה אותה בביתם הכפרי בנגינת סקסופון. "השורשיות במקום מתחברת לי עם שירי עופרים", היא אומרת.


שירי גולן – השקת האלבום "היו לילות", 30.1, מוצ"ש, בית היוצר, נמל תל אביב



"גדלתי על העופרים"


השילוב של דורי בן זאב הוותיק והטוב הוא ה"שיחוק" המבריק באלבום המחווה המעולה של גולן לשירי אסתר עופרים. לדברי בן זאב, הוא לא הגיע לכך יש מאין. "יש לי קשר משלי לצמד העופרים, כי גדלתי עליהם", הוא מספר. "הם היו מופיעים הופעות חימום לפני המסך בהצגות של 'סמבטיון', התיאטרון של אבא שלי, מרדכי בן זאב. לאורך שנים רבות ליוותה אותי השירה שלהם כפס קול חינני".



ושירי?


"היא מסמלת עבורי משהו בדור הצעיר, המכבד את המורשת. כששמעתי בביצוע שלה את 'איש אילם גבוה ודק', מאוד הופתעתי מהעדינות בשירה שלה, עם העיבוד הקלאסי לשיר, כשהיא מביאה את זה בתום ויופי בלי ללחוץ. כשעלה בינינו עניין הדואט ל'מרקיז', שמחתי לשתף אתה פעולה"