להקת מלכה באיה הוציאה את "נהר של זמן", שיר וקליפ חדשים מתוך האלבום הרביעי (!) שלהם, שיראה אור במהלך שנת 2016.



"נהר של זמן" הוא שיר על הדחף, הסיבות, הגילוי ובעיקר החיבור והניתוק הנפשיים והפיזיים שדוחפים אנשים לאותם טיולים ארוכים שהפכו לחלק מחיינו בעשורים האחרונים. ואולי בעצם תמיד היה לאדם הרצון לצאת למרחבים, לפגוש ולהכיר, לחפש ולמצוא, ובסוף לחזור הביתה. חברי הלהקה הם אסף ראביד (36), אסף גובר (36), אסף שלם (35) ואודי אור חיים (35).



החברים מגדירים את עצמם כלהקת Surf Rock. "אנחנו באים מהרוקנרול", מסביר ראביד. "כשהתחלנו לנגן לגמרי היינו ברוק. עם השנים נחשפנו לעוד סוגי מוזיקה, כמו רגאיי ומוזיקה שחורה, אבל עדיין היינו רוקרז. הסרף מגיע יותר מכיוון הלייף סטייל. אנחנו גם אוהבים לגלוש, במיוחד הסולן שלנו אסף שלם. הגלישה היא הדרייב שלנו ונותנת לנו השראה לכתיבה ויצירה".



יצאתם לדרך ב־1997 והתפרקתם ב־2002, בלי שהוצאתם אפילו אלבום אחד. למה התפרקתם?


שלם: "חמש השנים הראשונות שלנו היו מאוד פוריות מבחינת יצירה, ועד היום יש שירים מאותה תקופה שאנחנו מבצעים בהופעות ואפילו מכניסים אותם לאלבומים שלנו. הפירוק היה פועל יוצא של רצון שלנו להתפתח ולהסתובב בעולם, לעשות מוזיקה חדשה ולגלוש".



גובר: "נכון שזו קלישאה, אבל זה באמת נכון: כשאוהבים, טוב להתרחק ולשחרר אחד את השני על מנת לחזור מחוזקים, מתגעגעים וחמושים באהבה חזקה עוד יותר. 1997־2002 היו שנות מעבר בעולם המוזיקה גם מבחינת ערכו של הדיסק וכניסת האינטרנט, שבו התחילו להוריד מוזיקה בחינם. גם חברות התקליטים הפכו מאז לחסרות משמעות ביצירת אלבומים, בגלל האולפנים הביתיים שהפכו להיות אופנתיים בעשור הראשון של המילניום".



איך זה בעצם להיות להקה חמש שנים ללא אלבום אחד? מה עשיתם בתקופה הזאת?


אור חיים: "אנחנו היינו בדיוק במעבר והתקופה הייתה טרום האולפן הביתי. אף חברת תקליטים לא באמת הרימה את הכפפה והסכימה לשים עלינו עשרות אלפי שקלים כדי שניכנס לאולפן ונקליט, אז החלטנו להופיע כמה שיותר. כל הופעה הוקלטה על מיני דיסק. יום למחרת ההופעה, המיני דיסק כבר הופץ בין חברינו ומעריצינו, ועד היום הם מסתובבים בפלייליסטים שלהם, כולל סיבובים ברחבי הגלובוס".



ואז אחרי שלוש שנים התאחדתם שוב ב־2006, והוצאתם אלבום ב־2008.


שלם: "החזרה הייתה טבעית, והיא הגיעה מתוך אהבה ורצון ליצירה. אפילו התמזל מזלנו והזמינו אותנו להופיע בפסטיבל השירים של ישראל 2006 עם השיר 'אם את בעניין'. השיר זכה בפסטיבל ועמו גם זכייה כספית שסייעה לנו מאוד בהרכבת אלבום הבכורה שלנו בהפקתו של גיא מר ('הדג נחש'). האלבום, 'שונה מבפנים', יצא ב־2008 והופץ באופן חלוצי ברשת חנויות בילבונג בישראל".



בתחילת העבודה על אלבומם הרביעי, החליטו חברי הלהקה למצוא שיר שלוקח אותם מחוץ לאזור הנוחות שלהם. השיר הוקלט, צולם לו קליפ מאולתר על ידי יקיר אברהמי - שביים גם את הקליפ הקודם של הלהקה לשיר 'תגידו לי אחרת' - והוא יוצא כשהלהקה בשיאן של ההקלטות לאלבום.



"'נהר של זמן' נכתב בתקופה הראשונה שלנו, עוד לפני שחשבנו להקליט אלבומים", מספר ראביד. "הוא חלק מאותה תקופה יצירתית ופורייה. השיר מספר על הרצון והכמיהה לצאת החוצה מתוך הקן אל העולם הגדול, לשים  את העבר בצד לרגע, לחיות את ההווה, אבל לא לשכוח מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים. לקחנו את השיר שנכתב ב־2000, הלחנו לו פזמון חדש ויצרנו גרסת 2016 כאן ועכשיו".