תכירו את "לווייתנים": הרכב ופלטפורמה מוזיקלית שיצרו המוזיקאים והמפיקים אביב משולם ותומר ברוך, שצירפו אליהם מוזיקאים וזמרים שלקחו חלק משמעותי בהקלטות. רונה קינן, ארקדי דוכין וסיון טלמור הם רק חלק מהמוזיקאים שהגיעו ל"מרתף": אולפן ההקלטות של משולם במושב נטעים. בבידוד, באינטימיות והרחק מההמון הסואן, הם חקרו ועיצבו את הצלילים והקולות שחיפשו. התוצאה, לדבריהם, "פופ אלגנטי שלא מתחשב בכללים". בחודש שעבר יצא שיר שני מתוך אלבומם הראשון, בשם "נמלא אוויר בחזנו".



"עשינו הכל ב'מרתף', והתנאים שבהם עבדנו יצרו מן אווירה נקייה, כמעט סטרילית, וגרמו לנו להיות שקועים לחלוטין בעבודה על השירים", מספר משולם. "התנתקנו מהסחות דעת, מהשוואות למוזיקה אחרת ורצינו ליצור משהו בוואקום. ברור לנו שאין דבר כזה משהו חדש לחלוטין. כל אמנות, במובן מסוים, היא רמיקס של מה שבא לפני, אבל שאפנו ליצור משהו שיהיה קרוב ככל האפשר לקול שלנו, לאסתטיקה שלנו".



מה הרעיון של "לווייתנים"?


ברוך: "'לווייתנים' התחיל כסוג של פינג פונג מוזיקלי ביני לבין אביב. לשנינו היה רצון להתנסות ולהעז בשיתוף פעולה עם מוזיקאים שונים וליצור יחד אלבום שיכיל את כל הניסויים והשאיפות המוזיקליות שלנו, כולל כל הדברים הבלתי צפויים שיכולים לקרות באולפן. נכנסנו לזה כמוזיקאים צעירים, אחרי התיכון, וכמעט כל חלק מהעשייה של האלבום היה הפעם הראשונה שלנו".



מדוע "לווייתנים"?


"מעבר לזה שזאת מילה יפה, לא הייתה שום סיבה משמעותית. השם היה שם עוד לפני שרוב המוזיקה נכתבה, וכשהתקדמנו פתאום נוצר הקשר בין המילה הזאת לסאונד של האלבום. אווירה של מתחת למים".



שיתוף פעולה משמעותי נוסף התחיל אחרי סיום ההקלטות, יחד עם הבמאי והיוצר אור פליישר, המשלב בין אמנות לטכנולוגיה מתפתחת ויצר לפרויקט "לווייתנים" רובד מרתק ובלתי נפרד מהמוזיקה. כך נולד "מיתוס", סרט אינטראקטיבי קצר המתרחש במציאות מדומה, ומאפשר צפייה באמצעות שלל פלטפורמות: מחשבים, סמארטפונים ומשקפי מציאות מדומה. "להקשיב למוזיקה כשכל מה שאתה רואה, שומע וחווה הוא עולם סוריאליסטי שנובע מהיצירה - זאת חוויה אינטנסיבית ומרגשת מאוד", אומר משולם. "אני חושב שמוזיקה היא אולי האמנות הטבעית והגמישה ביותר, לכן החיבור שלה עם רעיונות וממדים ויזואליים חדשים הוא טבעי וכמעט בלתי נמנע. מציאות מדומה היא קונספט שמתבשל כבר כמה עשורים, והגיע למימוש אמיתי וישים רק בשנה-שנתיים האחרונות. הגענו לנקודת זמן שבה זה אפשרי יותר, נגיש יותר, מרתק מתמיד, וברור שזאת רק ההתחלה".



איך נולד הרעיון ליצור את "מיתוס"?


"אני ואור פליישר, הבמאי של ׳מיתוס׳, חברים כבר המון שנים, והרעיון ל׳מיתוס׳ נולד מתוך המפגשים שלנו בשעות הקטנות של הלילה במושב. דיברנו כהרגלנו על מה שמעניין אותנו, כל מיני נושאים שבין מוזיקה, מדע וטכנולוגיה. באחת הפעמים נתתי לאור להקשיב לאלבום שלנו. אחרי כמה ימים התחלנו לדבר ולהגות את הרעיון הכללי וזה נשמע מרגש ויוצא דופן. היה אתגר טכנולוגי לא פשוט בליצור סרט אינטראקטיבי שמתנגן בדפדפן, מונע על ידי המוזיקה בזמן אמת, ויהיה נגיש לכמעט כל מכשיר שאפשר להעלות על הדעת. הפתרון דרש המון יצירתיות ועבודה קשה, אבל מהרגע שאור פיצח איך זה אמור לעבוד בדיוק - הכל התגלגל מהר מאוד".