מוזיקאי בקליבר של שם טוב לוי לא ממהר להתייצב לכל הופעת אורח שהוא מוזמן להופיע בה. העובדה שהוא יעשה את זה הערב במועדון הביט בחיפה, במופע שיחתום את סיבוב ההופעות הראשון של הרכב "מרסלו נמי דואו", מעידה על איכותו יוצאת הדופן של ההרכב. אני, בכל אופן, נכחתי בהופעת הגיטריסט הברזילאי מרסלו נמי והמתופף הישראלי נעם לנדסמן, חברי ההרכב – ויצאתי נפעם.



אם תשאלו מה הצליח להפגיש גיטריסט מקופקבנה ומתופף מחיפה, ומה הביא את המוזיקאי המוערך מארץ הסמבה להפוך לקיבוצניק בגליל המערבי, התשובה נעוצה באמרה: חפש את האישה. דורית גרוסמן, זמרת מקיבוץ יחיעם, יצאה בעקבות שורשי אביה לברזיל, ומצאה שם לא רק את מבוקשה, אלא גם את אהבת חייה.
 
חייו של נמי (41), וירטואוז הגיטרה, המנגן מדי שנה בשנה – שהצטברו לעשור - לאלבום הרשמי של הקרנבל בריו, התהפכו תוך שנים אחדות, שבמהלכן סיגל לעצמו עברית מופלאה, שכמותה לא שומעים בדרך כלל אפילו מצברים מבטן ומלידה. והכל תוצאה של צירופי מקרים. כשגרוסמן הגיעה להופעות בברזיל, היא גייסה את הפסנתרן ארולדו גולדפרב כדי שילווה אותה שם. "בוא, תשמע זמרת", הציע לחברו, נמי, וההמשך ידוע.
 

נמי נולד בעיירה קטנה שעתיים מריו דה ז'ניירו, והוא צמוד לגיטרה קלאסית מגיל 6. הוא מופיע מגיל 16, ולמד אצל מורים נחשבים. במרוצת השנים ליווה את מיטב זמרי ארצו, בהם דניאלה מרקורי, המילטון דה הולנדה ושיקו בוארקה - המוכר לחובבי מוזיקה הברזילאית בישראל. איבן לינס, עוד מוזיקאי ברזילאי נחשב, הכתיר את נמי כ"אחד מגדולי הגיטריסטים של הדור החדש".
 
המפגש של נמי עם גרוסמן התרגש לפני שמונה שנים. הוא התלהב משירתה, והיא חשבה שלא יזיק אם תקבל ממנו כמה שיעורי נגינה. נמי חש מוחמא, אך טען בתוקף שהוא עסוק מכדי להתפנות לשיעורים אלה. "ברזיל מדינה ענקית, והנסיעות הממושכות ממקום למקום לוקחות הרבה זמן", מעיר נמי, שגם עסק שם בהפקה מוזיקלית של זמרים אחרים.
 
ובכל זאת נענית לדורית.
"איך אפשר שלא. העברתי לה איכשהו שיעור אחד, אבל אחרי השיעור השני כבר לא יכולתי להמשיך, כשהרגשתי מאוהב. כך אולי איבדתי תלמידה מוכשרת, אבל הרווחתי משפחה. תוך שנה הגעתי לביקור של 11 יום בישראל, וזה היה ביקור קסום וחוויה בלתי נשכחת".
 
אם לקצר את הסיפור, הם החליטו לאחד כוחות בקיבוץ שלה, יחיעם, שממנו הוא יוצא להופעות גם בחו"ל. השניים נישאו בנישואים אזרחיים בקפריסין, מכיוון שנמי לא התגייר, וכיום הם הורים לליה, בת שנה ושמונה חודשים. כששואלים אותו איך בקיבוץ, הוא משיב בלי למצמץ, "הכי טוב בעולם".
 
ובאשר לעברית? "בכך דורית הייתה המורה הראשונה שלי, גם למדתי חודש וחצי באולפן בנתניה. לגבי מה שחסר, אני נעזר הרבה במרשתת". כך הוא אומר, ומשאיר לאחרים לאיית "אינטרנט".
 
בביקורו השני בארץ, הכיר נמי את לנדסמן (31), מתופף שלמד באקדמיה למוזיקה בירושלים עם גרוסמן. מהרגע הראשון נוצר חיבור מוזיקלי בין השניים בסדנת אמן שנמי העביר שם.
 
הקשר נשמר ואשתקד הפכו לדואו המתמחה בביצוע מוזיקה ברזילאית, כשרוב הקטעים הם בהלחנתו של נמי. "אני מגדיר את עצמי נגן רב־תחומי", אומר לנדסמן, וירטואוז התופים, המתמרן בין סוגי מוזיקה שונים ובצמד מתמסר למוזיקה של נמי, תוך כדי הוספת צבעים מוזיקליים משלו.
 
לאן מועדות פניכם בעקבות סיבוב ההופעות המוצלח כאן?
"אנחנו עובדים על אלבום ראשון של הצמד, אחרי שמרסלו כבר הוציא שני אלבומים משלו. הקיץ אנחנו אמורים לצאת לסיבוב הופעות בברזיל, דבר שגורם לנו התרגשות". 
 
"מרסלו נמי דואו", אורח: שם טוב לוי, 25.2, חמישי (היום), 21:30, מועדון הביט, חיפה