אלבום האוסף החדש של דנה ברגר, "האוסף LIVE", המאגד 15 שירים מ־25 שנות קריירה מוזיקלית, הוא אחד הדברים הכי מרעננים שקרו פה לאחרונה. רשימה חלקית באוסף: "אהבה", "חמימות חולפת", "שלח לי שקט", "תוך כדי תנועה" ו"עד הקצה". כולם בהגשה מיוחדת ובפרשנויות בוגרות וחדשות.


עכשיו היא חוזרת אל במת הזאפה עם שיריה האהובים, כחלק מסדרת הופעות חגיגיות שבהן תארח אורחים מיוחדים ("בחרתי כאלה שטרם יצא לי להופיע איתם, למרות שתמיד רציתי"). שלוש ההופעות הראשונות יהיו ב־29.3 (אורח: שלומי שבן), ב־21.4 (אורח: שלום חנוך) וב־27.5 (אורחת: מירי מסיקה).



"רציתי לפנק את הקהל שלי באלבום שכולל את השירים שהם הכי אוהבים", מספרת ברגר. "מצד אחד, לא ניסיתי להתחכם. מצד שני, בחרתי להעניק להם משהו שיש בו נשמה וחיות. לא מוצר קר שמכיל אסופת הקלטות ישנות. חוץ מזה, אף פעם לא הוצאתי אלבום אוסף או אלבום בהופעה חיה, וזאת הזדמנות מעולה לצרור את שתי השמחות האלה יחד".



יש כאן גם סיכום מבחינתך?
"יותר סוג של עצירה לרגע והתבוננות על 25 שנות פעילות מוזיקלית. תקופה לא קצרה, שכוללת שמונה אלבומים (כולל אלבום משותף ומשובח עם איתי פרל - ח"ל), המון הופעות בכל הארץ, הצלחות וכישלונות. זה לא סיכום, אבל כן ציון דרך, שאגב גורם לי להיות מאוד גאה בימים אלה".



איזה שיר באוסף הכי מגדיר אותך?
"'גן מאיר' הכי מגדיר אותי בעיני עצמי. כתבתי אותו לפני כ־16 שנים, בדירה קטנה ברחוב המליץ בתל אביב, שחלונותיה נושקים לגן מאיר. הייתי אז אחרי 'עד הקצה': הצלחה מטורפת, זמרת השנה, פרסים, עניינים, המון הופעות ולראשונה פרנסה ממוזיקה. פתאום, במקום להיות בהיי, אני מוצאת את עצמי לבד עם לב שבור. תפסתי שם שני קטבים בבת אחת, סוד וסיפור מאוד אמיתי מחיי. לכן יש בי משהו עמוק בבטן, בקישקעס, שמאוד מחובר לשיר הזה".



מאוד רחוק מהתדמית שלך.
"אם היית שואל אותי איזה שיר מגדיר אותי בסוגיית התדמית, כלומר הקהל, הייתי אומרת 'מלך', או 'לומדת לעוף'. תדמית של זמר מתקבעת בעקבות הדבר הראשון שהוא עשה, והדבר הראשון שעשיתי קרה כשהייתי בת 19. מאז השתניתי מאוד, תודה לאל".



איך את מתייחסת ל"נפלת חזק" של איפה הילד, שנכתב עלייך?
"אני מתה על השיר הזה. הוא שיר מעולה בעיני ואני מבצעת אותו בהנאה רבה עם חמי (רודנר - ח"ל) וירמי (קפלן - ח"ל) בהופעות המשותפות שלנו, למרות שתמיד אני מוצאת את עצמי מסמיקה בגללו".



פתאום הרבה סלפי

לצד העשייה המוזיקלית והנחיית סדנאות כתיבה, מצאה את עצמה ברגר לאחרונה על תקן כוכבת ריאליטי בעקבות "הישרדות הונדורוס", שבעקבותיו יצא אפילו שיר, "לא ליפול", המופיע באלבומה החדש, לצד "שום סלע" (מילים: תרצה אתר, לחן: עדי רנרט). "אני עוד לא יודעת למדוד את האפקט שהיה לתוכנית מבחינת היחס שאני מקבלת מהתקשורת או מהקהל, כי התוכנית נגמרה ממש לפני שנייה. יחד עם זאת, לפחות בתחושה שלי, זכיתי להגיע למקום משלי מבחינת התודעה הציבורית", קובעת ברגר ומוסיפה בחיוך: "מה שכן, אני עושה הרבה יותר תמונות סלפי וסרטוני בר מצווה ובת מצווה מפעם".



השיר שכתבת ל"הישרדות" התבשל אצלך לפני התוכנית?
"כולנו חיים בסוג של הישרדות, ובשיר הזה אכן יש דואליות. כל טקסט מתבשל איפשהו ויוצא החוצה, כשהטריגר הנכון בא ועושה את זה. ההתנסות הזאת דרשה ממני הרבה אומץ, והיא המעשה הכי נועז שעשיתי אי פעם, והכי הפוך מהתדמית שטיפחו לי - או שפיתחתי לעצמי עם השנים - מה שעוד יותר גרם לי ללכת על זה".



בסוף הפכו אותך לזומבית.
"האמת? היה לי מאוד כיף להיות לבד על אי בודד. זכיתי שם לשקט בראש, אחרי 40 ימים של שגעת מוח. זה קרה סמוך לסיום המשחק, ואז גם כתבתי פתאום כמה טקסטים חדשים. ביום האחרון, בעלי עדי הגיע עם הילדים להונדורס וערכנו טיול בת מצווה מטורף לבת שלי, ככה שכל העניין הזה השתלם מאוד, והיה שווה את המאמץ".



אהבה היא לא כלא

אם כבר משפחה, ברגר (45) היא בהחלט אמא למופת. כיום היא מתגוררת במושב בהרי ירושלים עם בעלה עדי שרון, ממעצבי התאורה הכי עסוקים בארץ, ושני ילדיהם: ליה וגור. בסדרת הופעות האוסף המיועדות, במקום מילות השירים, מופיע בכל פעם קטע מהטקסט וסיפור אישי שכתבה ברגר על שהתרחש מאחורי הקלעים של השיר - רעיון של המעצבת הגרפית יעל יעקובי. מתברר ש"בא והולך" נכתב על נקודת משבר בזוגיותה עם מי שלימים הפך בעלה.



"'בא והולך' הוא על בחורה שמתאהבת, ועושים לה את המוות", משחזרת ברגר. "המזל הגדול הוא שבסוף, בזכות השיר, הגבר המתואר נשאר. אבל לא רק. גם בזכות העובדה שהייתי אז מספיק בוגרת, כמעט בת 30, אבל שועלת קרבות מנוסה, כדי להבין שאם באותה נקודת זמן אציב לו אולטימטום של יחסינו לאן, פשוט אאבד אותו. חיכיתי בסבלנות עד שיתעשת ויבין שפגש את האמא של ילדיו, אבל התאבדתי על היחסים האלה. להגיד שזו המלצה גורפת לכולן? כנראה שלא, אבל במקרה שלי הזכרתי לעצמי בכל פעם שאהבה היא לא כלא, ואני צריכה לתת לו להבין שאני קודם כל חברה שלו, והוא לא חייב לי כלום. עצה הפוכה לגמרי מהמלצות חברותי".



אחרי ציון הדרך הזה, את מתחילה את הצעד לקראת הפרק הבא?
"אדע את זה רק בדיעבד. כרגע אני פשוט שמחה בחלקי ומברכת על מה שיש. ההרגל שלי, אחרי יציאת האלבום והאקשן סביב ההופעות בעקבותיו, הוא לחזור לכתוב לקראת האלבום הבא. אני יכולה לגלות שיש לי דירת כתיבה בתל אביב, מקום סודי כזה, ברחוב הירקון, מול הים. כשאני מוצאת את עצמי שם, אני שמה את הטלפון על שקט, לא עונה למיילים, אלא נכנסת לאווירה של יצירה, דבר שקשה לי לעשות ביומיום בבית, כשהילדים איתי, או שיש בכל פינה מטלות שמאיימות לטרוף אותי. אישה מאוד יקרה בחיי נתנה לי מפתח סמלי כזה, לבוא מתי שאני רוצה לשם. שלא יחשבו שבזכות 'הישרדות' קניתי דירה בתל אביב, כן?".



דנה ברגר - השקת "האוסף LIVE", שלישי, 29.3, 22:00, זאפה תל אביב