אם אקסל רוז, הסולן האגדי של גאנס אנד רוזס, יהיה מי שיעמוד על הבמה וישלים את סיבוב ההופעות של להקת AC/DC? על פי שמועות די עקשניות, רוז ימלא את מקומו של בריאן ג’ונסון, שרופאיו המליצו לו לפרוש באופן מיידי לפני שיגרום לעצמו נזק שמיעה בלתי הפיך, אולי אפילו חירשות.



אין ספק שזוהי ידיעה מעניינת מעולם המוזיקה, אך מאחורי הקלעים מדובר בסיפור הרבה יותר גדול, שכבר לא קשור לאמנות ותרבות, אלא, איך לא, להרבה כסף.



הלהקה איבדה בשנתיים האחרונות לא רק את הסולן המיתולוגי שלה, אלא גם את גיטריסט הקצב ומייסד הלהקה ואת המתופף. מההרכב המקורי נותר רק הגיטריסט המוביל, אנגוס יאנג, האייקון שמופיע עד היום במדי בית ספר. אבל מי ייתן ללהקה, שבסיבוב ההופעות הקודם שלה הכניסה 441 מיליון דולר, להתפרק? כנראה אף אחד.



החיבור יעשה לו טוב לרזומה. אקסל רוז. צילום: gettyimages/ASAP
החיבור יעשה לו טוב לרזומה. אקסל רוז. צילום: gettyimages/ASAP



גזרות קשות


AC/DC הוקמה ב־1973 במלבורן אוסטרליה על ידי האחים מלקולם ואנגוס יאנג, וטיפסה די מהר במדרגות ההצלחה. גם מותו של הסולן בון סקוט ב־1980, אחרי חגיגת שתייה ברחובות לונדון, לא עצרה את ההיסטריה.



האלבום Back in Black מ־1981 נמכר בקרוב ל־50 מיליון עותקים ונחשב לשני בהיסטוריה במכירות אחרי Thriller של מייקל ג’קסון.



ללהקה גרעין עצום של מעריצים בכל העולם וכל סיבוב הופעות הוא סולד אאוט דקות ספורות לאחר שהוא משתחרר לקנייה במשרדי הכרטיסים. הכל היה יכול להמשיך ולדפוק כמו שצריך, אלמלא במהלך הקלטת האלבום הלפני אחרון, Black Ice, לא היו מבחינים חברי הלהקה בכך שמלקולם יאנג, המייסד והמנהיג, מתנהג ממש מוזר: שוכח דברים ונראה מאוד מפוזר. הרוקר הוותיק, שהחזיק ביד רמה את ההרכב מאז הקמתו, אובחן בגיל 61 כסובל משיטיון (דמנציה), מחלה די נדירה בגיל הזה.



מלקולם התעקש להשלים את הקלטת האלבום וגם לצאת לסיבוב ההופעות. רופאיו ציידו אותו בתרופות כדי שיצליח לתפקד בעומס ובלחץ. “אמרתי לו ‘תהיה מסוגל? כי זה חתיכת מסע הופעות’”, סיפר בזמנו אחיו אנגוס,”הוא ענה ‘בוא נעשה את זה’. זו הייתה עבודה קשה מבחינתו. הוא למד כל יום מחדש שירים שידע עד אז בעל פה כדי שיהיה מסוגל לנגן אותם באותו ערב. לפעמים הוא נראה כמו מלקולם שהכרתי והיו ימים ששאלתי את עצמי אם הוא יודע איפה הוא נמצא”.



מלקולם משך עד לסיום סיבוב ההופעות, אבל באוקטובר 2014 הודיעה הלהקה שהוא סובל מהמחלה וייאלץ לפרוש. את מקומו תפס סטיבי יאנג, אחיינו, שבעבר החליף אותו כשהוא נאלץ להיכנס למוסד גמילה מאלכוהול.



AC/DC הקליטה אלבום חדש, אבל לסיבוב ההופעות הנוכחי נאלצה לשכור את שירותיו של מתופף חדש במקום פיל ראד, ששירת את ההרכב מ־1975 עם כמה הפסקות באמצע.



ראד, בניגוד למנהיגות והנחישות של משפחת יאנג, הוא טיפוס צבעוני: חי בניו זילנד, עד לאחרונה כמו מלך – עם בית על החוף, הליקופטר בחצר וצי מכוניות ששוויו כעשרה מיליון דולר.



ככל הנראה, מדובר באדם בעל נטיות להרס עצמי. מסעדה שפתח נסגרה בטונים צורמים. הוא הוציא אלבום סולו ובמסיבה עמוסת סלבס שארגן בביתו לרגל ההשקה, התחרפן לחלוטין; הוא כעס שהאורחים משתכרים במקום להקשיב למוזיקה שלו.



בפשיטת משטרה שנערכה על ביתו בנובמבר 2014, ממש אחרי הודעת המחלה של מלקולם יאנג, התגלו סמים, ואם זה לא הספיק הוא נעצר גם בחשד שביקש להשתמש בשירותיו של רוצח שכיר כדי לחסל את אחד מיריביו.





עורכי דין ממולחים הצליחו להוריד בבית המשפט את סעיף האישום על ניסיון רצח, וראד נידון לשמונה חודשי מאסר בית וקנס כספי בגין איומים והחזקת סמים.



הקנס לא היה עבורו בעיה, אבל מאסר הבית היה תקוע כמו עצם בגרון מבחינת הקריירה. המשמעות הייתה שלא יוכל לצאת למסע ההופעות החדש של הלהקה.



ערעורו של ראד נדחה והוא נאלץ לראות את חבריו לוקחים במקומו מתופף חדש. “פיל יצר בעצמו את המצב”, אמר אז אנגוס יאנג בראיון ל"יו.אס.אי. טודיי", “הוא עשה בשבילנו עבודה נפלאה במשך השנים, אבל נראה שהוא השתנה. זה לא פיל שאנחנו מכירים מהעבר”.



ראד לא הצליח להשלים עם רוע הגזרה. הוא טופל אצל פסיכיאטר שארגן לו בית המשפט והתאמן בתופים בסטודיו הפרטי כדי להיכנס לכושר. בראיון נוגע ללב שנתן למגזין "רולינג סטון", אמר: “אני לא רוצה לעצבן את אנגוס ולהגיד משהו לא במקום. שנינו קרענו את התחת בשביל הצלחת הלהקה והוא יודע שאם הייתי איתם כעת, כל המצב היה הרבה יותר טוב. הוא יודע שהוכחתי את זה בעבר. רק תנו לי איתו חמש דקות לבד בחדר ואני אקבל את העבודה שלי בחזרה. אני מבטיח לכם”.



רק ש־AC/DC לא הסתכלה לאחור והמכונה שעטה קדימה. רק בחודש מאי שעבר הם הופיעו ב”סטאד דה פראנס” בפריז, בשתי הופעות שכל הכרטיסים להן נמכרו מראש מול 80 אלף איש. הסיבוב שלהם היה הנצפה ביותר בעולם ב־2015 עם 2.3 מיליון צופים.



סוחטים את הלימון


אבל אם את מתופף ואת מייסד הלהקה ניתן להחליף, אין שום סיבה שלא לעשות זאת גם עם הסולן, אותו בריאן ג’ונסון שקולו העוצמתי מלווה את הלהקה ב־36 השנים האחרונות: בחודש שעבר, בעיצומו של סיבוב ההופעות בארצות הברית, לפני הופעה ב”פיליפס ארנה” באטלנטה, הודיעה הלהקה שהיא חייבת לדחות באופן מיידי את המסע בגלל אבחנה שנתנו רופאיו של ג’ונסון, הסולן, שלפיה אם ימשיך להופיע שמיעתו תאבד.



ג’ונסון כבר לא ילד, אלא גבר בן 68. הוא במקור מניוקאסל שבצפון אנגליה והיום חי חיי נוחות בפלורידה.



בראיון שנתן לחברו הטוב, שדרן הרדיו הווארד סטרן, הסביר שהנזק לאוזניו לא נגרם כתוצאה מהמוזיקה הרועשת של הלהקה, אלא דווקא מהתחביב האהוב עליו - מכוניות מרוץ.



ג’ונסון הוא פריק של כלי רכב, והיה אורח כבוד לא פעם בתוכנית הבריטית הפופולרית “טופ גיר”. אחרי שהמנחה, ג’רמי קלרקסון, פוטר מתפקידו, היו אף שמועות שהוא יהיה המחליף.



עוד סיפר ג’ונסון לסטרן כי באחת הפעמים שדהר במכונית המרוץ שכח להשתמש באטמי אוזניים ועור התוף נהרס, וכי זה הגורם לבעיה שמאלצת אותו לתלות את המיקרופון.



הנזק לאוזניו לא נגרם כתוצאה מהמוזיקה הרועשת של הלהקה, אלא דווקא מהתחביב האהוב עליו - מכוניות מרוץ. ג'ונסון. צילום: gettyimages/ASAP
הנזק לאוזניו לא נגרם כתוצאה מהמוזיקה הרועשת של הלהקה, אלא דווקא מהתחביב האהוב עליו - מכוניות מרוץ. ג'ונסון. צילום: gettyimages/ASAP



האם זו הסיבה האמיתית? לא בטוח. הקומיקאי ג’ים ברואר, חבר קרוב של ג’ונסון, כתב בעמוד הפייסבוק שלו שהסולן נזרק על ידי אנגוס יאנג. ברואר דיווח שברגע שהסולן מסר את ההודעה על בעייתו הבריאותית, הוא ראה את המזוודות שלו מחוץ לבית ואף אחד לא יצר איתו קשר.



מאוחר יותר טען ברואר שזה מה שהוא הסיק וכי לא ציטט את חברו. “זו פעם ראשונה שראיתי אותו במצב כזה”, כתב, “הוא לא טיפוס שעוזב, הוא נראה פגוע מכל הסיטואציה”.



הלהקה דחתה את עשר ההופעות שהיו מתוכננות לה בארצות הברית והודיעה שהיא תחזור עם סולן חדש. אין מה לעשות, יש לה הופעות עתידיות גם באירופה והיא מסיימת אותן בדנמרק, ב־12 ביוני, מול 50 אלף איש.



לא כולם מתלהבים מההודעה. עם כל האהדה, נשאלת השאלה עד מתי אפשר לסחוט את הלימון. ברשת כבר מסתובבת עצומה של מעריצים שקוראת להפסיק את הפעילות. אומנם מעטים חתמו עליה, אבל גם קולות מרכזיים בענף טוענים שאין טעם. יש גבול.



לאחרונה זרק לאוויר שדרן רדיו בתחנה מקומית באטלנטה את החדשה המרעישה הבאה: אקסל רוז, הסולן האנרגטי והבלתי נלאה של גאנס אנד רוזס, יצא מהאודישנים שקיימה הלהקה במטרה למצוא סולן מחליף.



רוז אומנם יצר לאחרונה כותרות בגין האיחוד ההיסטורי של גאנז, שחבריה חזרו רק עכשיו להופיע ולדבר זה עם זה, אבל גם הוא יודע שבשביל רזומה משודרג באמת, אין כמו לעמוד על הבמה עם האבות המייסדים, הלוא הם AC/DC.



בכל מקרה, מעניין איך יקבלו המעריצים את הפנים החדשות, של מי שהן לא יהיו.