"אני לא באמת מתגעגעת לאיראן הפיזית, אלא יותר לתרבות העשירה שלה. כשאני שרה בפרסית, אני רואה לנגד עיני את סבתא שלי עם הקול השמיימי והמשוררים האיראנים המדהימים - חאפז, רומי וכייאם. את המוזיקה העתיקה והנפלאה, שהשפיעה אחר כך על כל המוזיקה המערבית". כך הזמרת הנהדרת מורין נהדר, שתופיע בזמריית האופרה בעכו העתיקה עם אנסמבל כרם ויעלה אביטל.



"אני יכולה לספר על עצמי שאני מופיעה בארץ וגם בעולם עוד משנות ה־90, עם מוזיקה פרסית בעיבודים חדשים ומודרניים, הרבה לפני שמישהו בארץ חשב שזה רלוונטי בכלל, ולפני שמוזיקת עולם הייתה פופולרית כמו היום, בארץ ובעולם. אגב, 'גולה גנדום' (פרח החיטה), הסינגל הראשון מהאלבום החדש, כבר נכנס לפלייליסט של גלגלצ והפך ללהיט גדול בארץ, וזה מאוד משמח".





מה סוד ההישרדות שלך?
"עבודה קשה. לפעול בתעשיית המוזיקה זה כמו ריצת מרתון. צריך הרבה אורך רוח ונשימה, המון סבלנות וקבלת החלטות נכונה. כמובן, גם השכלה מוזיקלית, כישרון והליכה עם האמת האמנותית שלך בסוף נותנים פירות".



נהדר נולדה באיספהאן, איראן, והיגרה לישראל ב־1979 עם משפחתה בעקבות המהפכה האסלאמית באיראן. מגיל 10 עד 20 למדה בקונסרבטוריון של האקדמיה למוזיקה בירושלים, הייתה מראשוני הזמרים במקהלת "אנקור", והופיעה עמה ברחבי העולם.



נהדר, בוגרת האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, סיימה בהצטיינות שני תארים במחלקה הווקאלית ובמחלקה לקומפוזיציה, חינוך מוזיקלי וניצוח מקהלות. היא מתמחה בשירה פרסית עממית, ואף עוסקת בחקר המוזיקה של יהודי איראן באוניברסיטה העברית.



זוכרת משהו מאיראן? היית חוזרת לשם?
"אני זוכרת בעיקר רסיסי זיכרונות, בתים, ריח, קולות. אני מאוד שמחה שאני גרה בארץ ולא באיספהאן שבה נולדתי. אני יותר מתחברת למקום התרבותי האיראני, לאו דווקא הפיזי".





מה דעתך על היחסים העכורים בין איראן לישראל? יכול להיות שלום בין שתי המדינות?
"אף אחד לא דמיין במאה ה־20 שברית המועצות הקומוניסטית תתפרק, אבל עובדה שזה קרה. גם באיראן תפרוץ יום אחד מהפכה, מאחר ששלטון דיכוי לא יכול להחזיק לנצח. אז אני מאמינה שגם באיראן, מדינה הנשענת על תרבות עתיקה ועשירה, השפיות תנצח ובעקבותיה יבוא גם השלום. היום זה נראה הזוי, אבל עד המהפכה האסלאמית היו יחסים מאוד חמים בין ישראל לאיראן, ואין סיבה שזה לא יחזור".



מה דעתך על ריטה ולירז צ'רכי, שהפכו לשגרירות המוזיקה הפרסית בישראל?
"כל מי שמבצע מוזיקה פרסית הוא שגריר שתורם להגברת החשיפה של המוזיקה. היותן דמויות מוכרות עוד לפני האלבום הפרסי שלהן תרמה לעניין".



הרגשת פעם גזענות בגלל שאת פרסייה?
"אף פעם לא הרגשתי מקופחת, או שמישהו מפלה אותי כי אני ממוצא פרסי. אני חושבת שהיום כל העדות התערבבו זו בזו, ויש יותר פתיחות וסובלנות". 



אנסמבל כרם והסולניות יעלה אביטל ומורין נהדר - קונצרט ערב, 9.8, שלישי, 20:30, עכו העתיקה