מאות אמנים, זמרים, פוליטיקאים, ואנשי תרבות הגיעו היום (חמישי) בשעות הצהריים לטקס האשכבה של חתן פרס ישראל המלחין נחום היימן, שהלך אמש לעולמו לאחר שמצבו הרפואי הדרדר בעקבות חיידק אלים. בין הנוכחים באולם הקאמרי שהתמלא עד אפס מקום, היו גם אנשים רבים שלא הכירו אותו אך לחניו הרבים נגעו בהם והפכו חלק מחייהם.



בתו, הזמרת סי היימן, סיפרה על מותו: "הייתי מדברת איתו כל יום, הייתי אצלו והוא מת לי בידיים. התבדחנו ודיברנו והוא שאל שאלות על מה יקרה כשהוא לא יהיה פה, ואני חושבת שהוא הרגיש שזה קורה. ב-24 השעות האחרונות לקחנו אותו לבית החולים מאיר וראינו אותו בלי הכרה, אבל היה נדמה לי שהוא שומע אותי. שילבתי את הידיים שלו ודמיינתי שאנחנו מטיילים בגלבוע. הוא אמר לי - 'אני לא יודע באיזה יום אמות אבל כשזה יקרה אל תבכו אותי, תשירו אותי'".

סי היימן נפרדת מאביה נחום היימן בטקס האשכבה


טקס האשכבה לנחום היימן

"אני חושבת שנפרדנו לאט לאט. היו מחלות וזיקנה בדרך, והייתה לנו פרידה אישית. תמיד אומרים שגם כשיש מעט, בסוף מתגעגעים גם למעט. כבר מאתמול שהוא איננו - אני מתגעגעת אפילו לזה", סיפרה הזמרת. עוד הוסיפה על פעילותו התרבותית: "הוא היה איש של יין ושירים, וגם כשלא יכול היה לכתוב הוא ניסה לנגן בפסנתר.



סי היימן יחד עם עמיר פרץ. צילום: אבשלום ששוני




"הוא רצה למות ותכנן את המוות שלו"


במהלך הטקס, הוקרן סרטון קצר ובו קורות חייו של היימן. אמנים רבים עלו לבמה ושרו את מיטב מהשירים שהוא הלחין,ביניהם רוחמה רז שביצעה את "החול יזכור", ישי לוי ביצע את ״שיר אהבה ישן״ ומירי אלוני את "חופים". על זר שהונח לכבודו במרכז הבמה נכתב: "עוד יחזור הניגון מילדותך". בתו בילי היימן, אמרה: "אבא רצה למות ותכנן את המוות שלו, הוא ביקש אפילו איזה פרחים לשים על הגלגל בטקס. אמרתי לו שאם זה יצא בט״ו באב - אז יהיה קל להשיג פרחים כי יהיה מבחר. והנה - ט"ו באב".
 
שרת התרבות והספורט מירי רגב, עלתה לבמה ונשאה דברים: "באנו להיפרד ממלחין ואדם גדול. שיריו הם נכס צאן ברזל עוד מימי קום המדינה. ביותר מאלף שירים הוא הוכיח את כוחה של המנגינה שהוליכה אותנו במדינה שלנו וכבשה את הלב. הציבור הישראלי אהב את נחצ'ה, שהיה גשר בין תרבויות. לא משנה אם אתה גר בקיבוץ או בעיר, דתי או חילוני, עם כולם מצא נחצ׳ה שפה משותפת". עוד הוסיפה רגב: "כמדינה עלינו לדאוג לאמנים, שלא ירגישו מוזנחים לעת זקנה. הם תרמו לנו את כישרונם ועלינו להשיב להם כגמולם".

השחקנית והיוצרת ניצה שאול סיפרה על שיתוף הפעולה בין השניים: "לא אשכח שהגעתי ללונדון בתור סטודנטית ונפגשתי עם נחצ׳ה לעשות אלבום. את כל השירים הכרתי לראשונה בתור לחנים, למשל את 'כמו צמח בר', הכרתי רק כלחן ועדיין בלי מילים וזה היה מדהים. שנים שלא דיברנו וזה מכביד על הלב אבל בכלל כמדינה ביחס למדינות אחרות יש הזנחת אמנים. והכבוד הזה עכשיו הוא מאוחר מדי, זה מכעיס אותי".
 


גבי עמרני בטקס ההאשכבה. צילום: אבשלום ששוני



עמיר פרץ סיפר על אחד מהמפגשים ביניהם: "הודיעו לי שהוא בבית אבות ונפגשתי איתו. הוא אמר לי משפט מדהים 'החיים שלי הם של צמח בר, ואמות צמח בר'. הוא נגע בכל אחד מאיתנו, שירתו חוצה עדות ותרבויות".

הסופר יורם טהרלב, עלה לבמה ואמר: "נחצ׳ה היה מלחין מקורי שאף פעם לא הלך בתלם. הוא כמעט ולא כתב ללהקות המובילות, אלא שיתף פעולה עם זמרים עממים כמו חוה אלברשטיין. 
 
האמן משה דץ, אמר: "היימן הקים לעצמו את להקת החופים, ואני הייתי החדש שנבחר. הגעתי באיחור לאודישנים והוא קיבל אותי בזכות החוצפה, כי הוא אמר שגם הוא היה כזה חוצפן ששם רגל בדלת".

צילום: אבשלום ששוני



לסיום אמרה סי היימן: "אני כאן כדי להספיד את אבא שלי. נכון, קראתי לך איש השירים, אבל אתה אבא שלי לפני הכל. לפני שבוע עישנת סיגריה ושאלת כך פתאום באמצע היום מה ארצה לקחת אחרי מותך, עניתי שאת הבד שעל הפסנתר שכתבת עליו כל השנים ואת הבובה של נגן המנדולינה. אני רוצה לקחת איתי את כל מי שהיית, כוסות יין ושירים עם חברים אל תוך הלילה. היית אבא אחר וסבא אחר אדם שהיה זאב בודד. אנחנו בית אחר. היכן שהיית היה ביתך ובכל מקום הלחנת, בכל בית יבכו עליך. עשיתי כל מה שביכולתי כדי שהשנים האחרונות יהיו יפות יותר". 

הלווייתו של היימן תתקיים הערב בשעה 18:00 בבית העלמין בכפר סבא.