היום (רביעי) לפני 120 שנה נערך שידור הרדיו הראשון שבהחלט שינה את עולם המידע. אין ספק שאם ניקולא טסלה, שבעצם ביצע את השידור הרדיופוני הראשון בשנת 1893 היה יכול לראות לאן ואיך התפתח המכשיר, אנו מניחים כי היה מגיב במשפט הגששים האלמותי: "זה רדיו, זה?". שנות ה-20 של המאה הקודמת היו התקופה העיקרית בה צמח והתפתח הרדיו, ההמצאה הגאונית שהפכה מהעברת תדרים וגלי רדיו אל מכשיר בידור להמונים.


רגע השיא היה בשידור תכנית הרדיו - "מלחמת העולמות", סיפור דמיוני שהמציא אורסון וולס שבשידור חי הודיע לציבור האמריקאי, שהמוני בני המאדים פולשים לכדור הארץ, דבר שיצר המולה ופאניקה (מיותרת) בקרב תושבי ארה"ב. סצנה זו זכתה להנצחה בסרטו של וודי אלן משנת 1987- "ימי הרדיו".

ואצלנו? דוד בן-גוריון, שכידוע התנגד לפתיחת שידורי טלוויזיה בישראל, ראה דווקא בקיום הרדיו כמקור חשוב לחיזוק השלטון בארץ. כולנו מכירים את השידור האייקוני של טקס הכרזת העצמאות שלמעשה היה השידור הראשון של "קול ישראל" כתחנת הרדיו הממלכתית של המדינה.

המהפך הראשוני הגיע בדמותו של הטרנזיסטור, כן, כן, הקופסא שהאבות של כולנו נהגו להסתובב איתם בבית, ובימי שישי להתחבא במטבח ולשמוע "שירים ושערים". אותו טרנזיסטור הפך את אופן שמיעת הרדיו ממסורבל ויקר לעניין זול והכי חשוב - נייד.




השלב הבא במהפכת הרדיו הוא כניסת הדיגיטל לתחום. כיום קשה למצוא תחנת רדיו שלא מחזיקה נכסים דיגיטליים כמו אתר אינטרנט, אפליקציה, עמוד פייסבוק פעיל ועוד פרופילים ברשתות החברתיות השונות. באמצעות פעילות דיגיטלית זו, מצליחות התחנות לשדר את השידור החי שלהן לכל מקום ללא התחשבות בגבולות הגיאוגרפים, ואף מוסיפות הקלטות וקטעי שידור, לרווחת הגולשים והמאזינים שמחליטים מתי ואיך לצרוך תוכן זה.

בדומה לטלוויזיה, גם ברדיו השתנו הרגלי ההאזנה וצריכת התוכן של המאזין - השידור החי אינו השחקן היחיד בזירה, והמאזין יכול להשלים פערים ולהאזין בערב לתכנית ששודרה בבוקר. כך למעשה, הופך המאזין לאקטיבי, מנהל תקשורת ישירה עם התחנות, מבקש שירים, מתלונן, מעיר, משבח ומעלה הצעות ורעיונות. עתידני תקשורת וחזאי טרנדים סבורים כי בעתיד תשדרנה תחנות הרדיו אך ורק באמצעים דיגיטליים באמצעות פודקאסטים (רצועות שידור מוקלטות ומוכנות להאזנה בכל עת של תכנית רדיו), המועברים אל כל העולם באמצעות האינטרנט.

במערכות מולטימדיה המותקנות בכלי הרכב החדשים קיים סנכרון עם שירותי אודיו דיגיטליים שלא תלויים במגבלות ה-fm. הווידאו הרג את כוכב הרדיו? הבנו כבר מזמן שלא. הוא פשוט גרם לו להמציא עצמו מחדש.

האזנה נעימה.