"אני מופיע כרגיל ולא נגרר אחרי פרובוקציות זולות", כך אמר היום (שלישי), הראפר הערבי תאמר נפאר, שהופעתו הצפויה בפסטיבל "נווה יוסף" בחיפה, ממשיכה לעורר סערה. מאז פרסום רשימת האמנים אשר שישתתפו באירוע, הופעל לחץ שכלל פנייה של שרת הספורט והתרבות, מירי רגב, לראש עיריית חיפה, יונה יהב, בבקשה לביטול הופעתו של נפאר. הדיון בסוגיית הופעת הזמר ממשיך ברשתות החברתיות כשבקבוצת הפייסבוק של עיריית חיפה כתבו תושבים ואזרחים רבים את דעותיהן החלוקות בדבר ההופעה.



בצל הביקורות, קורא נפאר לציבור: "בואו בהמוניכם. ולא, אתם לא באים להפגנה, אתם באים ליהנות ממוזיקה והופעה מושקעת. אני יוצר וראפר - זה מה שאני אוהב וזה מה שאני אתן לקהל היום". בתגובה לדרישתה של שרת התרבות והספורט לבטל את הופעתו, אמר נפאר: "נמאס לי שכל מופע של יוצר פלסטיני מקבל דגש פוליטי רק כי מירי רגב החליטה. אסור לשתף עם זה פעולה. אני לא מעוניין להיגרר אחרי הבריונות והאיומים של הימין ומבקש מכולם לא להיגרר אחרי מירי רגב וההסתה שלה".



בעוד ישראלים רבים קוראים לביטול הזמנתו של נפאר, גלעד מוליאן תושב חיפה בן 35 מתנגד לביטולה: "נכחתי בערב שהוא עשה בכפר קרע, ראיתי את המסרים שלו בסרט ג'נקשן 48 והייתי בפנל בו הוא דיבר ואמר את המסרים שלו. ראיתי הופעה שלו ברמאללה ולא שמעתי בשיריו מסר ישיר המעודד לפיגועים.



ישנם שירים לא קלים לי כיהודי, אבל אני מתנגד חד משמעית לכך שיאטמו את פיו בגלל שהוא רוצה להביע מחאה. אנו כיהודים צריכים להחליט אם אנחנו מסכימים למחאה או פועלים בדרכים אחרות ופחות נאורות. לא על הכול אני מסכים איתו אבל אני מתעקש שתהיה לו אפשרות להביע את הדעה שלו כפי שיש לשאר האומנים, זה חשוב מאוד לחברה דמוקרטית. אם אנחנו נשתיק אמנים נהיה בדרך למטה. אמנים ואנשי רוח מימין ומשמאל כאחד צריכים להביע את דעתם ולא לפחד מחרם כלכלי וסתימת פיות".



מוליאן הוסיף: "לפני מה שראיתי בפוסטים של תושבי העיר מהליכוד בעיר, הם ניסו בכל דרך למנוע את ההופעה ופנו בבקשות לעירייה והם מתכוונים לבוא ולהפריע. אך אני מאמין שאנחנו מדינת חוק ויש גורמי אכיפה שצריכים לדאוג שהסדר הציבורי יישמר ואני מקווה שהשכל הישר יפעל".



"יוצא נגד הרעיון של מדינת ישראל"


מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מופע פתיחת הפסטיבל הקהילתי נווה יוסף - אשר הנו מפגש תרבות יהודי-ערבי ותיק בחיפה, יתקיים כמתוכנן. אנו מצרים על הפרחת השמועות המיותרות. העיר חיפה, עיר של תרבות, נותנת מזה שנים במה לאומנים ותושבי העיר ואורחים מהארץ ומהעולם, כל עוד אינם פועלים בניגוד לחוק. חיפה קוראת לאזרחי ישראל להגיע לחיפה ולבקר בפסטיבל הקולנוע ובעוד עשרות אירועים שיתקיימו ברחבי העיר".



כזכור, הזמר עורר סערה בעבר כשציטט משיריו של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש בטקס פרסי אופיר, דבר שאף גרם לשרת התרבות לצאת מהאולם. למרות התערבותה של שרת התרבות וניסיונה לבטל את הופעתו, הבהירה היום עיריית חיפה כי ההופעה תתקיים כמתוכנן.



רגב שלחה אתמול מכתב לראש עיריית חיפה בו ביקשה ממנו שלא לאפשר את הופעתו של נפאר. במכתב כתבה רגב: "אני פונה אליך לשקול שנית את החלטת העירייה לתת במה לתאמר נפאר. צר לי כי פסטיבל כמו פסטיבל הקולנוע של חיפה, שהפך לסמל של איכות וקירוב בין העמים והארצות, בוחר לתת במה ליוצר כמו נפאר, אשר בוחר בכל הזדמנות ומעל כל במה אפשרית לצאת נגד הרעיון של מדינת ישראל וקיומה כמדינת העם היהודי".