הזמר מאיר בנאי, שהלך אמש לעולמו בגיל 55, לאחר מאבק במחלת הסרטן, הובא היום (שישי) למנוחת עולמים בבית עלמין בגבעת שאול בירושלים, בנוכחות מאות בני אדם, בהם בני משפחה וחברים ועמיתים לעולם המוזיקה, בהם אביב גפן, ברי סחרוף, יאיר ניצני, גורי אלפי, קובי אריאלי ושלומי שבת.


בנו של בנאי, נועם, ספד לאביו: "ידעת שהעולם הוא לא מקום קל, אבל כל מה שעניין אותך זה התורה הטהורה שאף אחד עוד לא לכלך. מילאת את העולם באהבה אינסופית".

גם אביתר בנאי ספד לאחיו הגדול: "כשקראתי לך תהילים אתמול הרגשתי שאתה מתערסל בכל מילה. אתמול הנשמה שלך עלתה מעלה, אבל השאירה מנגינות שנגעו ברבבות".

אחותו של מאיר, אורנה, נפרדה הלילה מאחיה הבכור. היא ציטטה באינסטגרם את שירו של מאיר, "שער הרחמים" וכתבה: "חי פעם רק פעם, יש טעם אין טעם, עם כח בלי כח, שער הרחמים". לאחר מכן הוסיפה: "כמה נלחמת אחי. בכל הכח. כמה רצית, כמה האמנת, כמה קיווית. נאבקת. נאחזת. זהו, די, נגמר". 

 
דודו, גברי בנאי, אמר בלוויה: "היינו מוכנים לזה, אבל כל כך חבל. הוא היה כל כך צעיר וכל כך מוכשר. מה יש עוד להגיד? עצוב לי מאוד". בן דודו של מאיר ובנו של גברי, אורי בנאי, אמר: "אני נזכר איך הוא פשוט התווה לי את הדרך מבחינה מוזיקלית. גדלתי עליו. הוא מבוגר ממני בשמונה שנים. ישבתי כילד קטן שעות על גבי שעות לראות איך הוא פורט על הגיטרה איך הוא שר. זה דבק בי . הוא לימד אותי המון". 

יאיר ניצני מגיע להלווייה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
יאיר ניצני מגיע להלווייה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


בנאי, בן למשפחה מרובת כישרונות שחלק גדול מהם השפיעו רבות על תרבות המוזיקה, התאטרון וההומור בישראל: אחיו הוא הזמר המפורסם אביתר בנאי ואחותו היא הקומיקאית המצליחה אורנה בנאי. מאיר עצמו אחראי ללהיטים על זמניים רבים, ביניהם "שער הרחמים", "גשם", "שירו של שפשף" ו"אהבה קצרה".

בנאי נולד וגדל בבאר שבע לשמחה ויצחק בנאי, בהמשך עברה משפחתו ליישוב עומר. אב המשפחה יצחק הוא שופט מחוזי בבאר שבע. מאיר רצה להתגייס ללהקה צבאית אך לא התקבל ושירת בצה"ל כטנקיסט בחיל השריון. שירו הראשון יצא בשנת 1982, ונקרא "אביתר", על שמו של אחיו הקטן, שבעתיד יהפוך גם הוא לאחד מהקולות הבולטים במוזיקה הישראלית. 

אביב גפן מגיע להלוויתו של מאיר בנאי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אביב גפן מגיע להלוויתו של מאיר בנאי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
 
האלבום הראשון של בנאי, "מאיר בנאי", יצא בשנת 1984 בהפקתו המוזיקלית של מתי כספי. בין היתר נכללו בו השירים "כשהיום עולה" ו"אל המנוחה". למרות שהראה באלבום קול מקורי וחדש, הוא לא זכה להצלחה מסחרית משמעותית. אלבומו השני "גשם" יצא ב-1987 והפך את בנאי לכוכב. בין היתר הוא כלל את השירים "אל תלכי מכאן" ו"הלילה של אתי". שיר הנושא של האלבום "גשם", הפך ללהיט ענק ולנכס צאן ברזל של המוזיקה הישראלית. האלבום הפך במהרה לאלבום זהב ומכר למעלה מ-20,000 עותקים. שיר נוסף של בנאי, "שירו של שפשף", הפך ללהיט על זמני.
 
קובי אריאלי וגורי אלפי בהלווית מאיר בנאי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
קובי אריאלי וגורי אלפי בהלווית מאיר בנאי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אורלי זילברשץ. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אורלי זילברשץ. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
 

אלישע בנאי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
אלישע בנאי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"מה אני, אני רק בנאדם"
 
בנאי שר והלחין את השיר למילותיו של יאיר ניצני מלהקת "תיסלם". בין היתר כלל השיר את השורות: "מה אני אני רק בנאדם, אני חי ועובד כמו כולם. ורואה עתיד, וחושב תמיד שהכוונה נותנת אמונה". ב-1992 יצא אלבומו החמישי של בנאי, "וביניהם", שהצליח מאוד, וכלל בין היתר את "שער הרחמים", עוד המנון קורע לב של בנאי. גם אלבומו הבא, "מנגינת הנדודים", סיפק כמה להיטים, למשל, מלבד שיר הנושא, השיר "כמה אהבה". 
 
 תהליך החזרה בתשובה
 
ב-1998 הופיע יחד עם שני בני דודיו, אהוד ויובל, במופע מיוחד במסגרת פסטיבל בים המלח. ב-1999 שיתף פעולה בהופעה ובמיני אלבום עם יוצר ענק אחר במוזיקה הישראלית, ארקדי דוכין, שהיה חלק מלהקת "החברים של נטאשה". שיתוף פעולה זה הוליד להיט ענק - "אהבה קצרה". ב-2007 יצא האלבום "שמע קולי", בו הלחין בנאי שירים של משוררים יהודים מתקופות שונות כמו שלמה אבן גבירול ושלום שבזי. הסינגל הראשון מהאלבום, "לך אלי תשוקתי", הפך ללהיט לאחר שהושמע רבות בתחנות הרדיו. 
 
האלבום עורר סקרנות תקשורתית וציבורית גדולה מאוד, בין היתר משום שלווה בתהליך חזרה בתשובה והתקרבות לדת של בנאי, עליו הוא דיבר בתקשורת. בראיון לסיוון רהב מאיר, למשל, אמר בנאי ב-2007 כי "היום אני אומר על עצמי שאני דתי, שנהנה מאוד לקיים מצוות".