לאה גולדברג נחשבת עד היום - 47 שנים לאחר מותה לאחת המשוררות העבריות החשובות והמשפיעות ביותר. חוץ מספרים למבוגרים ולילדים, גולדברג אחראית על כמה מהשירים היפים שנכתבו בשפה העברית ובשנת 1970, לאחר מותה, אף זכתה בתואר המכובד כלת פרס ישראל לספרות. גולדברג הייתה אישה מלאת הפתעות. חוץ מספרים ושירים, כתבה מוזיקה לפרסומות, תירגמה ספרים כמו "מלחמה ושלום" של טולסטוי - לעברית, ואף הקימה את החוג לספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית בירושלים, ואף עמדה בראשו, עד למותה ב-1970. חוץ מכתיבה, גולדברג אהבה גם מאוד סיגריות, והן אלו שהביאו למותה בגיל 59, ממחלת הסרטן.



מי מאיתנו לא גדל על דירה להשכיר? איה פלוטו? המפוזר מכפר אז"ר? מי לא נהג להאזין בילדותו למה עושות האיילות? פזמון ליקינטון? ואפילו כובע קסמים? יצירתה של לאה גולדברג חוצת גבולות, דורות ושנים. גולדברג הותירה אחריה ארכיון אינסופי של טקסטים, שירים ויצירות – חלקם הפתיעו אפילו אותנו. לזכרה של אחת המשוררות הגדולות של המאה – קבלו כמה שירים שכתבה גולדברג – חלקם אולי יפתיעו גם אתכם.






ימים לבנים - שלמה יידוב - גולדברג עלתה לישראל ב-1935, כשהייתה בת 24. באותה שנה הוציאה המשוררת הצעירה את ספר השירים הראשון שלה - "טבעות עשן". לימים, הלחין המוזיקאי שלמה יידוב - אז חבר בלהקת "צליל מכוון" את הטקסט של גולדברג, שיצא ב-1979 באלבומה היחיד של הלהקה הנושא את שמה. השיר זכה לביצועים רבים נוספים, בין היתר של גידי גוב, נתנאלה, הגבעתרון ואחרים. את השיר, כתבה גולדברג עוד בטרם עלתה לישראל – ב-1932 בבון גרמניה. במרכז השיר עומדת תחושת הבדידות של הדוברת – תחושה שאפיינה לרוב את שיריה של גולדברג, שמעולם לא נישאה או הקימה משפחה.



האמנם (את תלכי בשדה) – השיר יצא לראשונה ב-1943 בעיתון דבר, שם נהגה גולדברג לפרסם חלק משיריה. למעשה, לשיר אין שם – גולדברג פרסמה אותו לראשונה ללא כותרת, ולכן המילה הראשונה בשיר – "האמנם" הפכה להיות שם השיר באופן רשמי. הלחן המוכר של השיר שייך לחיים ברקני, והביצוע הראשון ואולי גם המוכר ביותר שייך לחוה אלברשטיין שביצעה את השיר באלבומה "כמו צמח בר" שיצא ב-1975. ביצוע מוכר ועכשווי יותר לשיר שייך לזמר שלומי סרנגה, שביצע אותו ב-2009 בגרסא "יוונית" כיאה לסגנונו המוזיקלי.



בואי כלה - אחינועם ניני – אחינועם ניני למדה מוזיקה בבית הספר רימון, שם גם פגשה את המוזיקאי גיל דור. השניים הוציאו ב-1991 אלבום ראשון בהופעה חיה, ושנתיים מאוחר יותר אלבום שני. האלבום הזה הורכב כולו משיריה של לאה גולדברג (פרט לשיר אחד של המשוררת רחל) בין השירים נמצא גם השיר "הוא" או בשמו המוכר יותר – בואי כלה. השיר הפך ללהיט ענק שליווה לא מעט כלות נרגשות לחופה.



סליחות - יהודית רביץ – ההשמעה הראשונה של השיר התקיימה בפסטיבל הזמר והפזמון של 1977. השיר אומנם לא זכה באף פרס בפסטיבל – אבל מהר מאוד תעשיית המוזיקה המקומית הבינה כי מדובר בלהיט ענק. גולדברג כבר לא הייתה בחיים אז, ולא זכתה לשמוע את הביצוע הקסום של יהודית רביץ, וגם לא את הביקורות המפרגנות. למעשה, הפרסום הראשון של השיר היה כמעט 40 שנה קודם לכן בכתב העת "טורים" שערך אברהם שלונסקי. גולדברג החליטה לפרסם את השיר גם בספר השירים שהוציאה - "שיבולת ירוקת עין" שנה לאחר מכן, ב-1939.



עמוק בטל – מארינה מקסימיליאן – אחד העיבודים האחרונים לשיר של גולדברג שייך לזמרת מארינה מקסימיליאן, כמו גולדברג, גם היא זרה, אינה נולדה כאן אלא היגרה בצעירותה לישראל. השיר יצא תחת השם "עמוק בטל" אם כי יש שמכירים אותו דווקא בשם "לילה". מדובר בטקסט קצר מאוד ופחות מוכר של גולדברג, שזכה לעיבוד דרמטי ומיוחד של מרינה – שמשלב את הטקסט העברי של גולדברג, עם תוספות ברוסית שמביאות הזמרת ואימה – כאילו רוצות גם לומר דבר מה לגולדברג, ילידת קניגסברג (היום קלינינגרד) הנמצאת בשטחה של רוסיה.