כנס הרדיו "+FM - קולטים את העתיד" התקיים אתמול בבית הספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה. בכנס השתתפו אנשי תקשורת ואקדמיה, ולצד העיסוק במצבו של השידור הציבורי בישראל דנו גם בחידושים, באתגרים ובהזדמנויות בתחום הרדיו, כמו גם במהפכה הדיגיטלית ובהשפעותיה על תחנות הרדיו והמאזינים. 



בפאנל שעסק בהתערערות מעמדן של התקשורת והדמוקרטיה אמר שמעון אלקבץ, מנהל קול ישראל: "מעטות הסיטואציות שבהן מנהל של קבוצת עובדים נמצא איתם באותה סירה קטנה מיטלטלת, בלי לדעת יותר ממה שהם יודעים. אין לי כיום מה לומר להם מעבר לאמפתיה". בהתייחס לטענות על צנזורה עצמית של עיתונאים הנובעת מרצון לרצות את הממסד אמר אלקבץ: "יש פה מצעד של מנהיגים מאחורי סורג ובריח, אז אל תדברו איתי על כך שהעיתונאים לא עושים את מה שהם צריכים לעשות. כולנו משלמים מחיר, ואנחנו עיתונאים, אז אם צריך לשלם מחיר, נשלם אותו".



 לצד הדאגה ממצב השידור הציבורי, סיפקה חברת יפעת מידע תקשורתי סיבה לאופטימיות: ממחקר מיוחד שערכה החברה לכבוד כנס הרדיו עולה תמונת מצב חיובית של הרדיו בישראל. השפעתו ניכרת בעיצוב סדר היום התקשורתי של כלל התקשורת: תוכניות האקטואליה בבוקר קובעות במידה רבה מה חשוב, ומהמחקר גם עולה כי הרדיו מייצר שמונה פולו־אפים חדשותיים ביום למדיות אחרות, נתון גבוה המעיד על כותרות וסיפורים שמגיעים מהרדיו וקובעים את סדר היום.



 נתון מרכזי בולט שעולה מהמחקר היא רמת האמון הגבוהה שלה זוכה הרדיו מצד הציבור, השנייה רק לטלוויזיה: 31% מהציבור סבורים שהרדיו הוא כלי תקשורת אמין. עתידו של הרדיו נראה חיובי: נתוני TGI מעידים על ירידה קלה בהאזנה לרדיו במבט רב־שנתי אך התייצבות בשנים האחרונות, וכמעט 70% מהישראלים מאזינים לרדיו באופן יומיומי.



 בכנס פורסמו גם נתונים לגבי הזמרים המושמעים ביותר ברדיו. את רשימת עשרת הזמרים המושמעים בתחנות הרדיו הארציות הוביל אריק איינשטיין ז"ל, ואחריו שלמה ארצי, שלום חנוך ואהוד בנאי. בתחנות האזוריות סוגר איינשטיין את הרשימה. במקום הראשון בהשמעות בתחנת הרדיו האזוריות נמצא אייל גולן, שכלל לא נכלל ברשימת 10 המושמעים בתחנות הארציות. אחרי גולן, המושמעים ביותר בתחנות האזוריות הם שלמה ארצי, משה פרץ, דודו אהרון וליאור נרקיס.