"עשר שנים של שנאת חינם/ עשר שנים של דמעות, זיעה ודם/ עשר שנים של מלחמה בטרור/ עשר שנים שרק נופלים לבור/ עשר שנים בין תקווה לייאוש/ עשר שנים בין גיבוש לכיבוש/ עשר שנים של ניסיונות לשנות".



כך שר גיא מר (43), חבר בלהקת הדג נחש, ב"עשר שנים" (עם MC שירי), הרצועה השמינית מתוך עשר באלבומו השני, "הכל כלול", שיוצא לאור שמונה שנים אחרי "אין לי מה להתלונן", אלבומו הראשון. עשרה שירי מחאה לפנים, כל אחד יותר חזק מהשני. "זה מרגיש שההתנהלות הפוליטית והערכית שלנו לא במקום הנכון, והעסק הזה, שנקרא מדינת ישראל, לא מנוהל בצורה הכי מבריקה", הוא אומר. "התחושות האלה חדרו לשירים, ובסוף יש לי אלבום מחאה ביד. מעבר לכנות, האלבום חף משיקולים".



הסגנון שלך הוא ראפ־היפ הופ. הז'אנר הזה גם מאפיין את העשור הנוכחי?
"אין ספק שבעשור הנוכחי ההיפ הופ נוכח, קיים, משמעותי וכבש גם את הפופ העולמי. גם בארץ אנחנו חווים רנסנס שני של הסצינה. הסגנון שלי הוא ראפ, והכיף, מבחינתי, זה שבאלבום שלי לקחתי את החירות, הרחבתי את היריעה, ועטפתי שירי היפ הופ בסטטיסטיקות אחרות".



אתה באמת מאמין שאפשר לשנות כאן משהו?
"אצטט לך קטע מהשיר 'דעות': 'אם יש דעות מן הסתם הן חלוקות/ כי מילים לא נכונות מושכות צרות כמו חכות/ מתי נלמד אחד את השני לראות/ נפסיק להסתער אחד על השני כמו חיות רעות/ המרצע כבר יצא מהשק/ מרגישים את הבושה הביזיון את המחנק'. כלומר, זה מתחיל בעובדה שלא משנה אם אתה בימין או בשמאל, שינוי קטן יוביל למשהו יותר גדול. ולשאלתך - אפשר לשנות כאן משהו. חד־משמעית. אנשים פוחדים משינוי, וזה טבעי, אבל אחרי שבא משהו טוב יותר, כולם אומרים: יאללה, איך לא עשינו את זה לפני עשר שנים. אני מקווה ומאמין שהעידן הנוכחי יחלוף במהרה. מגיעה לנו הנהגה ערכית, שדואגת לאזרחיה ולא רק לשיקולי הישרדות פוליטיים. מגיעה לנו הנהגה שלפחות תנסה להגיע להסדר עם שכנינו. הנהגה שתתייחס לכלל האזרחים בצורה שווה והוגנת".



עטיפת האלבום החדש של מר. צילום: אוהד רומנו
עטיפת האלבום החדש של מר. צילום: אוהד רומנו




איך מצליחים ליצור מוזיקה שהיא גם קומוניקטיבית וגם נותנת בוקס בבטן?
"עובדתית, לאנשים קל יותר לקבל מסרים קשים כשהם עטופים במוזיקה שמחה. זאת פלטפורמה מעולה להזיז לאנשים את התחת וגם קצת את הראש. אני חושב שבאותה מידה שיש רצון וביקוש לאסקפיזם במוזיקה, אנשים גם רוצים שיתנו להם בראש ויאתגרו אותם במעט. בסופו של עניין, יש מקום לשני הקצוות".



מה הכי בוער בך?
"וואו, זאת שאלה קשה. בכל רגע נתון ביום־יום יש המון־המון דברים שבוערים בי: לתחזק משפחה מאושרת, לתחזק קריירה משגשגת עם הופעות של הדג נחש בכל רחבי תבל, וגם, כמובן, להתפרנס בכבוד. אין מנוס מלהיות אשף בחלוקת קשב, כי רשימת המטלות אף פעם לא נגמרת, וביומן אין מספיק שעות בשביל כל האמביציה. כשהמוזות שותקות, אני חושב על עתיד ילדינו". 



גיא מר – השקת "הכל כלול", 29.4, מוצ"ש, 20:30, אברהם הוסטל, תל אביב